hebrew
1)

Why did Sarah ask for Hagar to be expelled together with Yishmael?

1.

Seforno: Refer to 21:9:1:1.

2.

Ramban: Because the young Yishmael would not have managed to survive without his mother.

2)

What made Sarah declare with certainty that Yishmael would not inherit Avraham?

1.

Seforno: Because he was the son of a slave, and if one of the parents is Pasul, the child's lineage is that of the Pasul 1 - rendering him a slave, who is not considered an heir.


1

As we learned in the Mishnah in Kidushin (3:12)

3)

Why did Sarah insert the second "Im", which is seemingly superfluous?

1.

Rashi: What she meant is that Yishmael would not be worthy to inherit Yitzchak, even if he was her son but not as proper (righteous) as Yitzchak, or even if he was proper like Yitzchak but not her son, and how much more so now that he was both her son and Yitzchak!

2.

Targum Yonasan: Expel Yishmael, Sarah was telling Avraham, a. because he is not fit to inherit with Yitzchak and b. so that he should not wage war with him over the inheritance.

4)

רש"י: שהיה מריב עם יצחק על הירושה: אם ישמעאל רב עם יצחק על הירושה משמע שכבר היה יצחק גדול, וא"כ היה ישמעאל גדול מאוד, וכיצד יכלה הגר לשאת אותו על שכמה?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): אין לדמות את הדורות הראשונים אלינו.

2.

גור אריה (בפסוק הקודם): אפשר שלא ממש נשאה אותו על שכמה אלא הכוונה שהוצרכה לסעוד אותו.

5)

רש"י: ונוטל קשתו ויורה בו חצים...ואמר הלא משחק אני: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): קשה למה הזכירה שרה רק את עניין הירושה, ולא את שאר מעשיו הרעים? אלא שמחמת הירושה הוא היה בא לידי שפיכות דמים, אבל בשאר החטאים לא חששה שרה שיצחק הצדיק ילמד מישמעאל.

6)

לכאורה ראוי היה שתאמר 'לא יהיה מצחק עם בני' ולא "כי לא יירש"?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): היא לא חששה שיצחק הצדיק ילמד ממעשיו אבל חששה שהוא יהרוג אותו מחמת הירושה.

2.

גור אריה (בפסוק הקודם): אפשר לפרש (לא כרש"י) ששרה ביקשה לגרשו בגלל מעשיו, ואם תקפיד שלא לגרשו כי אסור להעביר נחלה אפי' מבן רשע, על כך אמרה "כי לא יירש".

7)

רש"י: מכיון שהוא בני אפילו אם אינו הגון: אם יצחק לא היה הגון, במה הוא עדיף על ישמעאל?

1.

רא"ם: כוונת רש"י "אפילו אם אינו הגון כיצחק" אבל עכ"פ אינו רשע.

2.

גור אריה: יצחק קודם מפני שיש להקדים את בן הגבירה לבן השפחה, ואע"פ שהוא איננו הגון.

8)

רש"י: קל וחומר עם בני עם יצחק ששתיהן בו: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה: אפשר היה לכתוב 'עם בני יצחק' ומפני שכתוב פעמיים 'עם' זה בא לדרשה. עיי"ש.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars