hebrew
1)

To whom is Avraham speaking?

1.

Rashi #1 and Seforno: To the senior of the three guests, 1 asking that he and his colleagues should enter his tent and partake of a meal, and not hurry to fulfill his mission, as is the way of important emissaries. 2

2.

Rashi #2: He was asking Hashem 3 to wait 4 until he hosts the guests. 5


1

In which case, the word "Adonai" is Chol, whereas according to the second explanation, it must be read with a 'Kamatz' and is Kodesh.

2

Seforno (Refer to 18:2:4). .

3

This Pasuk is written after "And Avraham ran ..."! (We must translate "va'Yomar" as 'And he had said'. Even though within one matter the Torah preserves the order of events, this verse must be rearranged (Riva citing Chizkuni). Or, even within one matter sometimes we are forced to say that the Torah is out of order (Riva citing R. Tam of Orlins).

4

Chachmah u'Musar (2 p.288): One cannot fathom the pleasure of receiving the Shechinah. How could Avraham interrupt to host guests? His pursuit of Mitzvos caused this.

5

Chazal learn from here that Hachnasas Orchim takes precedence over greeting the Shechinah. How can this be? The purpose was to increase Kevod Hashem and bring people under the wings of the Shechinah (Chachmah u'Musar 2 p.404). According to the Ramban, the guests only arrived after the Shechinah had departed.

2)

Why must it say that he ran to greet them "mi'Pesach ha'Ohel"? We know that he was sitting there!

1.

Kol Eliyahu: One should not turn his back to his master. Rather, he leaves walking backwards. Avraham ran Likrasam (to greet the guests normally, facing them), even though he turned his back to the Shechinah. This is the source that hosting guests is greater than greeting the Shechinah (Shabbos 127a); they are not equal.

3)

רש"י: לגדול שבהם אמר: מנין שאמר כך לגדול שבהם?

1.

גור אריה: לא כתוב 'אדונִי' ביחיד, אלא בלשון רבים, אבל המשיך בלשון יחיד- "אל נא תעבור", כי פנה לכולם ודיבר לאחד.

4)

רש"י: לגדול שבהם אמר: א"כ למה לא נאמר 'אדונַי' בפתח?

1.

גור אריה: יש אומרים שהקמץ משמעו לשון יחיד ולשון רבים, כי צורתו כפתח (-לשון רבים) עם נקודה של חיריק (-לשון יחיד), לכן נקוד כאן בקמץ- קרא לכולם אבל דיבר לגדול. אמנם כל זה אינו מוכרח כי בהרבה מקומות הפתח נהפכת לקמץ ובפרט כשהטעמים מפסיקים.

5)

רש"י: לגדול שבהם אמר: כיצד ידע מי הוא הגדול שבהם?

1.

גור אריה: הדין הוא שהרב הולך באמצע והתלמידים מהצדדים, ועוד- אין לתלמיד ללכת בצד הרב או מאחוריו אלא לצדד עצמו שיהיה קצת מן הצד וקצת לאחור.

6)

רש"י: והיה אומר להקב"ה להמתין: מכאן למדו שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' סח ד"ה ורב יהודה, שבת דף קכז.): "לא יראני האדם וחי" ולכן הקבלת פני שכינה אינה כבוד השכינה (כי אין חיבור לשכינה), ואילו בהכנסת אורחים יש כבוד לשכינה כי חביב אדם שנברא בצלם אלוקים.

2.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב העבודה פי"ג, עמ' קיט, ד"ה ובפרק): האדם הוא צלם אלוקים, וכאשר הוא מקבל פני אורח שלא היה אצלו, הוא מתאחד עם נותן הצורה [-הקב"ה] ע"י קבלת הצורה החדשה [-האורח]. עיי"ש.

7)

רש"י: והיה אומר להקב"ה להמתין: בגמ' (שבת דף קכז.) למדו מכאן שמידת הקב"ה שונה ממידת בשר ודם בכך שקטן יכול לומר לגדול להמתין, וצריך ביאור למה שונה בזה מידת הקב"ה ממדת בשר ודם?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' סח, ד"ה אם נא, שבת דף קכז.): האדם הוא פועל ידיו של הקב"ה ורצונו שלא יהיה האדם חסר, ולפיכך כאשר הולך האדם לצורך, ובודאי כאשר הולך לדבר מצוה, זהו כבוד ה'.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' סח, ד"ה ועוד כי, שבת דף קכז.): האדם רוצה בכבוד עצמו ואילו הקב"ה אינו חפץ בכבוד אלא רק משום שכך ראוי לעשות [כי כך הוא סידר את הבריאה וזו טובת הברואים] ולכן כאשר ראוי לעשות אחרת ולקבל פני אורחים, אפשר לומר לה' המתן.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars