hebrew
1)

Why was it necessary to send three angels? Why would one not have sufficed?

1.

Rashi and Targum Yonasan: Because they came to perform three different missions, 1 and one angel cannot perform more than one mission at a time. 2 Consequently, whenever the Pasuk refers to the actual Sh'lichus, the Pasuk switches to the singular.


1

One to inform Sarah (or Avraham - Targum Yonasan) that she would give birth to a son one year later (Micha'el - See Ba'al ha'Turim), one to overturn Sedom (Gavriel) and to heal Avraham and to rescue Lot (Refa'el). Riva says that healing and rescuing fall under the same category (as is evident in the B'rachah of 'Refa'einu' in the Amidah]). He asks why Avraham himself did not tell Sarah. He answers that he feared lest she laugh. 2

Moshav Zekenim asks why an angel was needed to heal Avraham. Avraham had a stone that healed others. All the more so it would heal himself! Perhaps this is why Targum Yonasan says that Refa'el was sent [only] to rescue Lot. Refer also to 18:10:3:1.

2)

Why did Hashem send them in the form of human-beings?

1.

Rashi #1: To fulfill Avraham's desire to have guests.

3)

Why does the Torah write twice the word "va'Yar"?

1.

Rashi: He saw them arrive, and then he saw them remain standing (because he was arranging his bandages and they did not wish to disturb him) 1 - so he ran 2 (yes ran!) to greet them.


1

Even though they knew that he would not remain seated, they demonstrated their respect for him.

2

And running is a sign of Z'rizus (alacrity), which in turn, is a sign that one considers the person or the object important (Seforno).

4)

Why did Avraham prostrate himself before his guests?

1.

Seforno: On account of their awesome appearance - In fact, he assumed them to be emissaries of some important king or other.

2.

Chachmah u'Musar (2 p.404): Even though he was a king, he lowered himself and called himself "your slave" (Pasuk 5), due to his great desire to go in Hashem's ways to bestow Chesed - they will understand, all the more so ho much Hashem Himself wants to bestow Chesed!.

5)

Regarding Avraham, the verse calls them 'men'. Why regarding Lot does it call them angels?

1.

: Rashi #1 (on Bereishis 19:1): The Shechinah was with Avraham, so it calls them 'men'. The Shechinah was not with Lot, so it calls them angels.

2.

Rashi #2 (Bereishis 19:1): In the presence of Avraham, who was accustomed to seeing angels no less than men, it calls them men.

6)

רש"י: שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות: למה אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות?

1.

גור אריה: 'מלאך' מלשון שליחות וזה עניינו של המלאך ולכן שמו משתנה לפי השליחות, ומשום כך אם היה מלאך אחד עושה שתי שליחויות- היה מלאך אחד שני מלאכים. עיי"ש.

2.

גור אריה: יש מפרשים שאין זה כבוד ה'- כאילו חסר הוא שלוחים.

7)

רש"י: ובהפיכת סדום הוא אומר כי לא אוכל לעשות דבר, לבלתי הפכי: קשה שלקמ' (יט,יז) כתוב בלשון רבים- "כהוציאם אותם החוצה" ו"כי משחיתים אנחנו"?

1.

גור אריה: קודם ההפיכה עסק המלאך המשחית בהוצאת לוט כדי שיוכל להפוך, וכן המלאך המציל שותף להשחתה ע"י הצלת לוט, אבל בעת ההפיכה אין למשחית להציל כיון שהוא כבר מהפך.

8)

רש"י: ורפאל שרפא את אברהם וכו': מנין שהיה מלאך שריפא את אברהם?

1.

גור אריה: אם היה תפקידם רק להפוך את סדום ולהציל את לוט, למה באו לבית אברהם? אלא שהמלאך שהציל את לוט בא תחילה לרפא את אברהם, ולכן גם המלאך שהפך את סדום בא עמו כי הוא לא יכל להפוך את סדום מבלי שלוט ינצל.

9)

רש"י: ורפאל...הלך משם להציל את לוט: כיצד עשה אותו מלאך שתי שליחויות?

1.

גור אריה: יש אומרים שרפואה והצלה הם דבר אחד. 1

2.

גור אריה: ג' מיני שליחות הם- יש טובה גמורה לעשות חסד, יש דין ורעה גמורה, ויש ממוצע בין שניהם- לקיים דבר כדרך הנהגת העולם. לבשר את שרה זהו חסד גמור כי הייתה עקרה, להפוך את סדום זהו דין גמור, ולרפא את אברהם זה שליחות של קיום כדרך העולם, וכן להציל את לוט. 2


1

הגור אריה מקשה עליהם כיצד יפרשו את הגמ' (ב"מ דף פו:) שמיכאל שבישר את שרה הוא שהציל את לוט?

2

נראה מדבריו שלא צריך מלאך נפרד לכל מעשה שליחות אלא לכל מין, והם מתחלקים לשלושה: חסד- השפעה, גבורה- דין שענינה צימצום ההשפעה, ורחמים- השפעה כפי צורך והכלים של המקבלים. וע"ע בגור אריה שבגמ' כתוב שמיכאל [שמידתו חסד] הציל את לוט [ולא רפאל שממצע בין החסד לדין] כי לוט ניצל בזכות אברהם ולגבי אברהם הצלת לוט אינה קיום אלא חסד. ועוד- גם כלפי לוט זהו חסד כי הוא לא היה ראוי להנצל.

10)

רש"י: עליו...לשון נקיה הוא כלפי המלאכים: למה זו לשון נקיה כלפי המלאכים?

1.

גור אריה: כי מעלת המלאכים היא למעלה ממדריגת האדם.

11)

רש"י: כתיב נצבים עליו וכתיב וירץ לקראתם: מה כוונת רש"י לתרץ על פי הגמרא?

1.

גור אריה: רש"י פירש שלא רצו להטריחו, וקשה שמ"נצבים עליו" משמע שרצו להטריחו? אלא שבתחילה אכן רצו להטריחו, וכשראו שהוא 'שרי ואסר' [-קושר ומתיר את מילתו] התרחקו.

12)

רש"י: עמדו במקומם לכבודו: מנין שנעמדו ולא הלכו לגמרי?

1.

גור אריה: הם התרחקו קצת ונעמדו שהרי לא כתוב 'וירץ אחריהם' אלא "וירץ לקראתם".

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars