hebrew
1)

Why does the Torah write that "Hashem ascended from on top of Avraham", rather than simply that "He departed from Avraham'?

1.

Rashi #1: This is a more respectful way of speaking about Hashem.

2.

Rashi #2 (from Bereishis Rabah 47:6): This teaches that the Avos are the 'chariot' of Hashem. 1

3.

Seforno: Ignoring the actual wording, he explains that, as opposed to the Pasuk in Bereishis (4:15), which state that Kayin left the presence of Avraham, this Pasuk demonstrates Hashem's love for Avraham.


1

Like a horse carries its rider from one place to another, the Avos carry Hashem (they spread his Holy Name) from place to place and from one person to another. Ramban connects this to the Pasuk in Michah (7:20), which refers to "Emes l'Yakov" and "Chesed l'Avraham." It is well-known that the Avos encapsulated the three Midos - Chesed (Avraham), Gevurah (Yitzchok) and Tiferes (Yakov), though the author himself intimates that this is a Kabalistic explanation that is beyond the ordinary person's comprehension.

2)

רש"י: לשון נקיה הוא כלפי שכינה: במה זו לשון נקיה?

1.

גור אריה: השכינה הייתה עומדת אצל אברהם, ולמה כתוב "ויעל"? אלא שזה לשון נקיה שהשכינה 'עליו' [ולא 'אצלו'].

3)

רש"י: ולמדנו שהצדיקים מרכבתו של מקום: למה הם המרכבה?

1.

גור אריה: על ידי הצדיקים השכינה שורה בארץ, ולכן השכינה עליהם, והם כסא ומרכבה לשכינה.

4)

רש"י: ולמדנו שהצדיקים מרכבתו של מקום: קשה שבמדרש כתוב רק שהאבות הם המרכבה?

1.

גור אריה: דעת רש"י שהאבות היו מרכבה שלימה בכלל, ואילו שאר הצדיקים הם פרטים ולא מרכבה שלימה. אמנם נראה לא כרש"י כי על צדיקים פרטיים אין לומר שהם 'מרכבה' אלא רק על האבות שהם אבות העולם בכלל [וכל אחד מהם היה 'מרכבה' לגילוי מידה מסויימת ממידותיו יתברך]. 1


1

עי' ברמב"ן שדבר זה נאמר רק על האבות, חסד לאברהם, פחד יצחק ואמת ליעקב. ועי' במכתב מאליהו (ח"ב, לך לך, עמ' 160) שהאבות דבקו בה' בכל לבם- גם כשעסקו לכאורה בענייני העולם, ולכן ייחד ה' את שמו עליהם והם היו מרכבה לשכינה. אברהם מרכבה למידת החסד- השפעה לאחרים, יצחק מרכבה למידת הגבורה- ביקורת עצמית והתבטלות מתוך יראת שמים, ויעקב מרכבה למידת האמת- מבלי לנטות לחסד או לביקורת מופרזים. וכל אב הגיע לשלמות בכל המידות מתוך מידתו העיקרית.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars