hebrew
1)

What does "Aval" mean?

1.

Rashi: It's true (unbelievable as it may sound)! Sarah will indeed bear you a son!

2.

Ramban: Although I will bless your son Yishmael, 1 as you requested, however the covenant that I am making with you is with the son that Sarah will bear you.


1

As the following Pasuk goes on to say.

2)

Besides the reason that Avraham laughed, what else did Hashem have in mind when He instructed Avraham to call his son 'Yitzchak'?

1.

Rashi: Because the letters of 'Yitzchak', represent the ten trials of Avraham ('Yud), the ninety years of Sarah ('Tzadik), the eight days of Bris Milah ('Ches') and the hundred years of Avraham ('Kuf').

3)

What was Hashem teaching us when He added "Vahakimosi es Brisi ito"?

1.

Rashi: Hashem was telling him that he would establish the Bris Milah with Yitzchak, and not with Bnei Yishmael and Bnei Keturah. 1


1

Who were included in the obligation to circumcise but not in the Bris (Rambam Hilchos Melachim 10:7-8).

4)

Why did Avraham not immediately inform Sarah that she would bear a son?

1.

Ramban #1 (8:15): Because he relied on the fact that Hashem would inform her personally the next day.

2.

Ramban #2 (Ibid.): Because he simply did not have the time. First, he was busy with the Mitzvah of Bris Milah, then weak from the ordeal, he was sitting outside when along came the visitors.

5)

רש"י: ויש אומרים על שם י' נסיונות וכו': קשה למה כלל בשמו של יצחק את י' הניסיונות של אברהם?

1.

גור אריה: עיקר שמו על הנס שנולד בשנת ק' לאברהם וצ' לשרה, ולמה זכו לכך רק אז? מפני שרק אז נצטווה אברהם למול את בנו כשיהיה בן ח' ימים. ולמה לא נצטווה לפני כן על המילה? כי י' נסיונות נתנסה אברהם ואחד מהם למול לעת זקנותו.

6)

רש"י: ויש אומרים על שם י' נסיונות וכו': למה נצרכו שני הפרושים?

1.

גור אריה: אם משום הצחוק, לא היה נקרא "יצחק" אלא 'צחק'. ואין לפרש רק כפרוש השני כי כתוב בפירוש "צחוק עשה לי אלוקים".

7)

רש"י: את בריתי- ברית המילה תהא מסורה לזרעו של יצחק: מנין שמדובר כאן על ברית מילה שתהיה מסורה לזרע יצחק, ולא בסתם ברית של אהבה?

1.

גור אריה: לקמ' (בפסוקים כ-כא) כתוב "ולישמעאל שמעתיך..." ומכל מקום "ואת בריתי אקים את יצחק" ומדובר על ברית של אהבה 1 ולכן צריך לומר שהפסוק כאן עוסק בברית המילה שנכרתה עם יצחק.


1

כי ישמעאל בודאי אינו בכלל ברית המילה ולא צריך להפקיע אותו, כך פירש הרב הרטמן בהגהותיו שבהוצאת מכון ירושלים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars