hebrew
1)

Why did Avraham request a sign that his seed will inherit Eretz Yisrael, but he did not request a sign about having children?

1.

Rashi #1 (verse 6, in his second explanation): Avraham did not request a sign for Hashem's promise. Rather, he asked in what merit his children will keep Eretz Yisrael, and Hashem answered in the merit of the Korbanos.

2.

Rashi #2 (verse 6): The question remains unanswered.

3.

Ramban (verse 7): Hashem explicitly promised him children, but regarding the land He said only "I took you from Or Kasdim in order to give the land to you." Avraham did not request a mere sign, rather, a promise to receive the land.

4.

Seforno: He was concerned lest his children sin and not merit the land.

2)

What was Hashem's reply to Avraham's question?

1.

Ramban: Hashem replied that His promise was unconditional, it was a covenant that was destined to be carried out irrespective of his or his descendants' behavior, or even on the Kena'anim doing Teshuvah. 1

2.

Rashi (verse 7): They will keep Eretz Yisrael in the merit of Korbanos.

3)

Why did Avraham mention "inheriting" Eretz Yisrael?

1.

Lev Eliyahu (Bereishis p.107): His Midah was Chesed. He wanted it to be like an inheritance, whether or not (his seed) is worthy of it. 1


1

Yitzchak's Midah was Din. He said (Bereishis 27:28) "v'Yiten", an expression of a gift, which is only to one who is worthy Also, he said "Elokim", i.e. Midas ha'Din, to make it conditional on deserving it (refer to 27:28:2:1).

4)

אם שאל אות קשה למה לא הפסיד את שכר האמונה על הבטחת הארץ? ואם שאל באיזה זכות ירשו את הארץ קשה שלא על דבר זבח ציוויתי את אבותיכם, ולא מצאנו שזכו בארץ בזכות הקרבנות? ואם כדברי רש"י ששאל באיזה זכות יתקיימו בארץ, קשה למה אמר "כי אירשנה"?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' מד): לדברי הגמ' במגילה (דף לא:) שאל אברהם 'במה אדע שאירשנה ירושת עולם' ואף אם יגלו בניו הארץ עדין ירושה להם, אלא שאלתו הייתה שאולי יחטאו בניו ויעברו מהעולם ואז לא תתקיים ירושת הארץ. ענה לו הקב"ה שהם יתקיימו בזכות הקרבנות, כי מי שהוא פחות בעצמו, כאשר הוא חוטא נוספת פחיתות על פחיתותו ואין לו כפרה בקרבן, ורק ישראל שבעצמם הם מסולקים מהחטא, והחטא הוא מקרי להם, יש להם כפרה ע"י קרבן או ע"י תורת הקרבנות.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' מו ד"ה אמנם): במדרש מבואר ששאלת אברהם הייתה באיזה זכות ירשו את הארץ כי הארץ קדושה ומקיאה את החוטאים, ולכן ענה לו ה' בזכות הקרבנות, כי רק מי שבעצמותו טהור והחטא מקרי אצלו, יכול להתכפר ע"י הקרבנות.

3.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' מז ד"ה וירד): יש דעה במדרש שאברהם שאל אות על הירושה אע"פ שעל הבנים לא שאל, כי בנים יש לכל אדם, ואחר שהבטיחו ה' אין לו לחשוש, אבל על נתינת הארץ יש לו לחשוש ולבקש אות. עיי"ש.

4.

מהר"ל (דרך חיים פ"א מ"ב עמ' כז ד"ה וגם העבודה): העבודה היא אחד מהעמודים שעליהם העולם עומד כי אין מציאות לשום נברא אלא אם הוא צורך גבוה, וזה ע"י שהוא עבד לה' כי לעבד אין מציאות לעצמו אלא במה שהוא משמש לרבו, ולכן שאל אברהם "במה אדע" כי הבריאה נבראה לעובדו והחוטאים יאבדו. ענה לו ה' שהקרבנות שהם עבודה יכפרו עליהם.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars