hebrew
1)

What do the dread and the great darkness ... signify?

1.

Rashi: They signify the Tzaros and the darkness of the exiles - which the following Pesukim are about to discuss.

2.

Targum Yonasan and Ramban: They hint at the four nations that would subjugate Yisrael during the course of history (over and above Galus Mitzrayim, which the Pasuk is about to discuss): (a) Bavel, ("dread"): (b) Madai ("darkness"), (c) Greece ("great") and (d) Edom (Rome 1 ["fell"]), which will ultimately fall. 2


1

This text is preferable to our text in Targum Yonasan, which cites the fourth Galus as Persia, since Paras and Madai are counted as one Galus (See the explanation 'Na'ar Yonasan').

2

Ramban (refer to 28:12:1:6) connects Yakov's dream with the current prophecy. Here too, the Ramban explains how the expressions used here describe the progressive negative feelings of Avraham as he dreamt of the progressive exiles.

2)

What is the connection between the prophecy of the exiles and Hashem's promise to Avraham that his children would inherit Eretz Yisrael, that preceded it?

1.

Ramban: Although Hashem promised him Eretz Yisrael unconditionally, 1 that was only with regard to the initial inheritance, but remaining there permanently was conditional on his descendants not sinning. And the Pasuk is informing him here what would happen when they did sin, on four separate occasions. Following that, He informed him about the Galus that would take place imminently, due to his own sin. 2


1

Refer to 15:2:8:1.

2

Refer to 15:13:3:1.

3)

במדרש: אימה, זו בבל, חשיכה זו מדי, גדולה, זו יון, נופלת עליו זו אדום. וצריך ביאור למה דרשו כך?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' נ, ד"ה דע אין): אימה- בבל, שמקבלת כוחה ממידת הדין. חשיכה- מדי, כי ההעדר נקרא חושך והם שנתנו יד להמן לאבד את ישראל והחשיכו עיני ישראל בצום ובתענית שזה העדר מציאות האדם. גדולה- יון שהם מלכות שלישית, והשלישי תחילת הריבוי [כי שנים הם מיעוט רבים, וריבוי ממש הוא בשלישי] ולכן היה אצלם ריבוי של ממשלה ושררה. נופלת- אדום, שתיפול ממקום גבוה מאוד.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' נא, ד"ה וכאשר): בבל שיעבדו את ישראל רק בגופם ולכן הטילו אימה כי ביקשו רק שררה. מדי רצו ליטול נפשם של ישראל ובזה החשיכו עיניהם. יון רצו לבטל את ישראל מתורתם (וזה ביטול השכל של ישראל) ולכן מידתם גדולה כי גדול מתקנא בגדול כמותו. ומלכות רביעית כוללת את הכל. 1


1

עי' מה שכתב המהר"ל (שם עמ' מח ד"ה העמיקו) שאדום נראית אומה גדולה אבל כל מה שיש להם הם גזלו מאחרים, ונראה שלכן הם כוללים את כל המלכויות והם נקראים "נופלת" כי גדלותם אינה שלהם.

4)

לדעה שניה במדרש: נופלת זו בבל, גדולה זו מדי, חשיכה זו יון, אימה זו אדום. וצריך ביאור למה דרשו כך?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' נא, ד"ה וכאשר): נופלת זו בבל כי היא ראש הזהב [בחלום נבוכדנצר שבספר דניאל] והשפלתה משם נקראת נפילה, גדולה זו מדי כי אחשורוש גידל את המן יותר מהמלך לגודל כח עמלק, ועשה זאת כדי להגדיל את חשיבות מלכותו שיש בה אדם שהוא מעין אלוהות, חשיכה זו יון כי רצו לבטל את ישראל מהתורה שהיא האור, ואימה זו אדום מפני תקיפותה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars