hebrew
1)

Why did Avraham cut the animals into two?

1.

Rashi: Because he was entering into a covenant with Hashem (that his children would inherit Eretz Yisrael) 1 , and it was the way of people who entered into a covenant to cut up animals 2 and to pass between the pieces.

2.

Ramban: This Pasuk also hints at all the animals that would be eligible to be brought as Korbanos, and every animal Korban was cut into pieces. Olah was dissected and entirely burned, the chest, right thigh and Chalavim of Shelamim must be separated, and Chalavim of Chatas and Asham must be separated.


1

Refer to 15:8:2:1.

2

Presumably that is why they are called 'Korsei Bris'.

2)

Why did he not cut the birds into two?

1.

Rashi: Because the nations of the world are compared to bulls, rams and goats, 1 and this is a hint that they will gradually be destroyed (like the bulls on Sukos); whereas Yisrael are compared to doves. 2

2.

Ramban: Bird offerings are not cut into pieces. 3

3.

Rosh: Since there were two birds, he could put half of each side without cutting either. There were three of each kind of animal, so he needed to cut one of each.


1

See Tehilim, 22:13 and Daniel 8:20, 21. Moshav Zekenim asks that Yisrael are called the Tzon (sheep and goats) of Hashem (Yechezkel 34:31)!

3

See R. Chevel's notes on the Ramban.

3)

Why does it say Tzipor (singular)? There were two birds!

1.

Ibn Ezra: "Tzipor" can refer to a number of birds.

2.

Da'as Zekenim (verse 12), Yeshu'os Meshicho: There was only one bird. "Tor" is Arame'ic for bull; it symbolizes Bavel.

4)

רש"י: שהיה כורת עמו ברית: אולי בא רק ללמדו על הקרבנות?

1.

גור אריה: א"כ די היה ללמדו בעל פה על הקרבנות, ומכיון שביתר ועבר בין הבתרים צריך לומר שעיקר הדבר היה לכרות ברית, ובחר במינים הללו כדי לרמוז שיתקיימו בארץ בזכות הקרבנות.

5)

לפי המדרש שהבהמות כנגד הקרבנות, למה צִוה ה' לאברהם לבתר אותם?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' מז, ד"ה ועוד יש): החיתוך דומה בדבר בא להקרבת קרבן, והמעבר בין הגזרים זו עשיית גזירה וכריתה, ובזכות זה נתן לו ה' את הארץ בגזירת ברית.

6)

רש"י: שהאומות נמשלו לפרים ואילים ושעירים וכו': למה האומות נמשלו לבהמות וישראל לעוף?

1.

גור אריה: האומות גדולות בכמות כמו הבהמות, ואילו ישראל קטנים.

2.

גור אריה: לבהמות יש גוף עב וגס וכך האומות, ואילו לעוף יש חומר דק ולכן הוא פורח באויר, וכך ישראל. עיי"ש.

7)

במדרש דרשו את המראה של הבהמות כנגד האומות ואילו את הציפור כנגד ישראל, וקשה כיצד חילקו כך את הפסוק? ולמה נרמז דבר זה כאן?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' מט, ד"ה ואת הציפור): לגודל המראה הזה הוא נדרש לכמה פנים, וכאן תחילת הברית עם אברהם והראה לו כל מה שעתיד להמשך, ולכן נרמז כאן שכאשר יהיו ישראל כפגרים בלא גידים ועצמות דהיינו בלי זכויות משל עצמם, אז תעמוד להם זכות אברהם כי דבר ששורשו טוב יש לו תקנה לחזור למעלתו הראשונה, ולכן אברהם ישיב אותם בתשובה. ונמשלו ישראל לציפור כי הם מקטינים עצמם.

8)

יש דעה במדרש שאת הציפור לא בתר כי מבדילים רק בעולת העוף ולא בחטאת העוף, וצריך ביאור מה הענין בזה?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ח עמ' מז, ד"ה והבן): אין מבדילים בחטאת העוף כי מחלקים רק דבר חשוב והעוף פחות חשוב מהבהמה. את עולת העוף מחלקים בגלל חשיבות הקרבן שעולה כליל על המזבח.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars