hebrew
1)

Why does the Torah see fit to describe the men of Sedom here?

1.

Rashi #1: To teach us that in spite of their pervert ways, Lot did not refrain from going to live with them. 1

2.

Ramban: And to teach us how Hashem protected Avraham from living among such wicked people. 2

3.

Rashi #2 (citing Chazal): From here we learn that "The Name of Resha'im shall rot!") 3


1

Mishnas R. Aharon 1 p.147: This is the opposite of the ways of fear of Hashem. Therefore he was not saved in his own merit. Chachmah u'Musar (2 p.326) - we do not find that Lot sinned there. Just because he was not concerned lest he learn from them (he is considered a Rasha)!

2

As the Pasuk states in Tehilim 125:3.

3

(Mishlei, 10:7). Chachmah u'Musar (2 p.371): How does his name rot? Nothing is more putrid than disgrace written in the Torah, aside from the punishment for the Aveirah.

2)

What is the difference between "Ra'im" and "Resha'im"?

1.

Rashi: "Ra'im" - 'with their bodies'; "Resha'im" - 'with their money'.

2.

Targum Yonasan: "Ra'im" - 'with their money towards one another'; "Resha'im" - 'with their bodies, regarding adultery, murder and idolatry'.

3)

Why does the Torah add "la'Hashem Me'od"?

1.

Rashi: To teach us that their behavior was not based on ignorance; 'They knew their Master and sinned against Him with intent'.

4)

רש"י: רעים - בגופם: וחטאים - בממונם: מנין לפרש כך ולא להפך?

1.

גור אריה: בתרגום כתוב להפך ובגמ' (סנהדרין דף קט.) נחלקו בכך, ושורש המחלוקת כי יש לקרוא 'רע' לחוטא בממון מפני שהוא רע עין [ועינו צרה בשל אחרים], ומאידך 'רע' הוא יותר מ'חטא' ולכן י"ל "רעים בגופם".

5)

בגמרא (סנהדרין דף קט): אמר רב יהודה: רעים- בגופן, וחטאים- בממונם וכו' לה'- זו ברכת השם, מאד- שמתכוונים וחוטאים. במתניתא תנא: רעים- בממונם, וחטאים- בגופן וכו' לה'- זו ברכת השם, מאד- זו שפיכות דמים. וצריך ביאור מה שורש מחלוקתם?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' רסב ד"ה אנשי, סנהדרין דף קט.): לדעת ר' יהודה הכתוב מתחיל בחטא שבגופו (כי זו משמעות 'רע' לעומת 'חטא' שהוא מחוץ לגופו.) וממשיך בחטא ממון שהוא לא בגופו אלא חטא שכלי כי השכל הוא זה שנותן לאסוף ממון [שהרי אפשרות ה'קנין' תלויה בדעת], וממשיך בברכת ה' שהוא יותר שכלי כאשר כופר בעיקר, והמתכוון למרוד כל חטאו הוא בשכל. השיטה השניה מונה לפי חטאים- רע בממונו שאינו עיקר לעומת החוטא בגופו שמקלקל את גופו, ויותר מזה הכופר בעיקר שאין לך דבר גדול מזה, ויותר מזה שפיכות דמים כי הכופר בעיקר לא פעל דבר בו יתברך ואילו השופך דם מאבד נפש. 1


1

ועיי"ש עוד (עמ' רסג ד"ה דייני) שהדין אמור להביא שלום לעולם, אבל מפני שאנשי סדום היו רעים וחטאים היו גם הדינים שלהם רעים. וע"ע בנתיבות עולם, נתיב גמ"ח פ"ה עמ' קסו ד"ה ובגמרא.

6)

בפסוק כתוב שאנשי סדום היו רעים וחטאים, ואילו במשנה כתוב שהאומר שלי שלי ושלך שלך זו מידת סדום, משמע שהם רק לא ויתרו זה לזה?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב גמילות חסדים פ"ה עמ' קסד ד"ה כמה גדול): תחילה מעמיד אדם את עצמו על שורת הדין בלי לוותר, ולבסוף הוא לוקח בכח כשיש צד שהוא שלו, וכשהורגל בזה הוא בא לידי חמס גמור. 1


1

ועיי"ש שמפני שהפכו את הדין לרע נענשו גם הם בדין גמור- לא כדור המבול שנידונו במים כדי שאם ישובו יהפך לרחמים, אלא נידונו מיד באש וגפרית ומלח.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars