hebrew
1)

Why does the Pasuk not inform us that Sarah did as Avraham asked her and tell Pharaoh that she was Avraham's sister?

1.

Ramban: Because she did not, in fact, carry out Avraham's instructions, It was the wicked Egyptians who took her by force without asking any questions, and it was when Avraham informed Pharaoh that Sarah was his sister that he showered him with presents to convince him to give her to him as a wife. 1


1

This explains why Pharaoh blamed Avraham, and not Sarah, for having tricked him.

2)

What does it mean "he will do good to me due to you"?

1.

Rashi: They will give to me gifts. 1


1

Riva asks, "one who detests gifts will live" (Mishlei 15:27)! He answers that the verse refers to gifts from a Yisrael.

3)

Why is "Yitav" in the singular (he will do good to me)?

1.

Seforno: If Sarah would tell them that she is Avraham's sister, each one would give him presents, hoping to obtain her for a wife.

4)

Rashi writes that Avraham wanted Pharaoh to give him gifts. How can this be reconciled with Rashi to verse 1:14:23, who writes that Avraham declared he would not accept even the spoils of war as a gift!

1.

Moshav Zekenim (verse 16): Taking gifts would make them believe that Avraham is her brother. Also, one should not take from stingy people (Mishlei 23:6), like Melech Sedom; the Mitzrim were not stingy.

2.

Gur Aryeh (Bereishis 14:23): Taking from Pharaoh and Avimelech was the Brachah that Hashem promised him. However taking spoils of war, which came through Melech Sedom's loss (he was captured), is not a Berachah.

3.

Ha'emek Davar (ibid.): Pharaoh and Avimelech felt honored through Avraham's acceptance. Melech Sedom would feel that he gave to Avraham. Also, Avraham did not want to be associated with Pharaoh.

4.

Sifsei Chachamim: Avraham wanted only small gifts. Or, he said so only to persuade Sarah to agree. Or, now he had no money, and he wanted to pay his debts.

5.

Kli Yakar (9): If Avraham did not accept gifts, they would suspect that he really did not want to give her to Pharaoh, and they would kill him. Avraham indeed did not want to benefit from the gifts, so he later gave them to Bnei ha'Pilagshim (Bereishis 25:6), i.e. the sons of Keturah (Hagar) the Mitzris.

5)

Why did he say "say 'you are my sister'"? He should have said "say 'he is my brother'", or 'I am his sister'!

1.

Moshav Zekenim: He asked her to say that she is his sister, and she did not want to lie. He then said, I will say 'you are my sister', and you will be silent.

6)

Avraham fought against four kings. Why didn't he fight when they took his wife?

1.

Moshav Zekenim (1): Here he hid Sarah in a box, and the king was entitled to take her, according to law of the kingdom. The kings took Lot through theft.

2.

Moshav Zekenim (2): There, he had with him those that he trained. Here, he was alone.

7)

רש"י: יתנו לי מתנות: מנין שייטיבו לו במתנות דוקא?

1.

גור אריה: כפי שכתוב בפסוק טז שנתנו לאברהם מתנות.

8)

רש"י: יתנו לי מתנות: למה קיבל אברהם מתנות והרי "שונא מתנות יחיה"?

1.

גור אריה: אברהם סבר שאין חשש שחשובי המדינה יקחו אשה בחוזקה, אלא חשש מפריצי הדור, ולכן חשב שהחשובים יתנו לו מתנות בחושבם שע"י זה הוא יתן להם את שרה לאשה, וע"י כך יתייראו ממנו הפריצים.

9)

רש"י: יתנו לי מתנות: הרי ממלך סדום סירב אברהם לקחת ממון?

1.

גור אריה: אברהם סבר שאין חשש שחשובי המדינה יקחו אשה בחוזקה, אלא חשש מפריצי הדור, ולכן חשב שהחשובים יתנו לו מתנות בחושבם שע"י זה הוא יתן להם את שרה לאשה, וע"י כך יתייראו ממנו הפריצים.

10)

רש"י: יתנו לי מתנות: וכי אברהם יבקש משרה לומר "אחי הוא" כדי לקבל מתנות?

1.

גור אריה: אברהם סבר שאין חשש שחשובי המדינה יקחו אשה בחוזקה, אלא חשש מפריצי הדור, ולכן חשב שהחשובים יתנו לו מתנות בחושבם שע"י זה הוא יתן להם את שרה לאשה, וע"י כך יתייראו ממנו הפריצים.

11)

איך הותר לומר אחי הוא, והרי על גילוי עריות יש להיהרג ולא לעבור?

1.

גור אריה: על אברהם לא קשה כי הוא לא עשה מעשה, ואין דין לההרג כדי שלא לתת מכשול לפני עיור. גם על שרה אין כאן קושיה כי 'תהרג ולא תעבור' כשבאים להרוג אותה אם תסרב, אבל כאן אלו שלקחו אותה בגזילה, עלולים גם לשכב עמה בכח או להרוג את בעלה [אם תסרב]. 1

2.

גור אריה: כיון שגם כשהיא פנויה הם עושים איסור כשאונסים אותה בעל כורחה, אין עליה אשמה אם תאמר שאיננה אשת איש, כי מה לי איסור גדול או איסור קטן.


1

יש להעיר שלגבי אסתר נחלקו הראשונים (כתובות דף ג:) האם לא מסרה נפשה כי אשה קרקע עולם או שבגויים נאמר "זרמת סוסים זרמתם", וא"כ גם שרה לא הייתה צריכה למסור את נפשה? אולי דעת הגור אריה כתרוץ השני, וכלפי האבות לא התחדש ההיתר של "זרמת סוסים" כי הם עצמם נידונים כבני נח. ואולי סבר כתרוץ הראשון שאשה היא קרקע עולם, אבל הקשה שכאן היא מכשילה אותם וא"כ היא נקראת בעלת המעשה ואיננה קרקע עולם.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars