hebrew
1)

The Parshah opens with Hashem's choice of Avraham and the promises that He made to him, but gives no reason as to why He favored him!

1.

Ramban: Avraham left Ur Kasdim for Eretz Kena'an together with his father because of the persecution that he suffered at the hands of the locals (due to his belief in the One and only G-d), as is hinted at the end of No'ach. 1 And it is because his father had stopped in Charan that Hashem instructed him to move on, to fulfill his original intention of moving to a place where he could freely serve Hashem and bring others under the wings of the Shechinah.


1

See Targum Yonasan there, Pasuk 28.

2)

Why did Hashem use the expression "Lech-Lecha" (Go for yourself)?

1.

Rashi: What Hashem meant is that moving to Eretz Kena'an would be to Avraham's benefit - 'because it is in Eretz Kena'an that a. he would ultimately become a great nation, and b. he would merit to have children. 1 Moreover, there Hashem would cause his good name to spread.

2.

Rashi (on Bereishis Rabah): It is in Eretz Kena'an that he will serve Hashem, but as long as lives in Chutz la'Aretz it is as if he did not have a G-d.

3.

Ramban #1: It is perfectly normal for the Torah to insert the word 'Li' 'Lecha, Lo' ... (and he presents a number of examples to that effect).

4.

Ramban (citing the Ibn Ezra): 2 The Pasuk means that Hashem told Abraham to leave his homeland earlier on (whilst he was still in Ur Kasdim).

5.

Ramban #2 (citing the Midrash): Once from Aram Naharayim (the country where he was born) and once from Aram Nachor (the capital).

6.

Riva, from Bereishis Rabah (and Rosh Hashanah 16b): Change of place can tear decrees.


1

Hadar Zekenim, Ba'al ha'Turim: The Gematriya of 'Lech Lecha' is 100 - after 100 years he will have a son, and he will live 100 years after leaving his homeland.

2

Though the Ramban himself rejects this explanation.

3)

Avraham already left his homeland and birthplace (Bereishis 11:31). Why does Hashem tell him now to leave them?

1.

Rashi: Granted, he had left Ur Kasdim 1 to go to Charan, but Hashem now instructed him to distance himself even further.

2.

Ramban: Avraham was not born in Ur Kasdim, rather in Charan, where he was residing with his father when Hashem told him to leave.


1

According to Rashi Ur Kasdim was Avraham's birthplace. The Ramban however, maintains that he was born in Aram Naharayim (Charan) (Refer to 11:28:2:1* and to 12:1:4:2) Here too, the Ramban elaborates.

4)

Why did Hashem see fit to mention Avraham's land, birthplace and family?

1.

Ramban: It is hard to leave one's home country, even harder, one's home-town and harder still, one's family. Hashem was testing Avraham here to se whether his love of Him exceeded that of all else that was dear to him.

5)

Why did Hashem not simply tell Avraham in advance exactly where to go?

1.

Rashi: To endear Eretz Kena'an in his eye (as is the way of secrets) and to reward him for each set of instructions as he fulfilled it. 1


1

And the same applies to the Akeidah, where Hashem withheld details of the location.

6)

רש"י: להנאתך ולטובתך: למה כפל רש"י "להנאתך ולטובתך"?

1.

גור אריה: אם היה זה לצרכו רק בדבר אחד, היה צריך לכתובו ולא לכתוב בסתם שההליכה היא לצורכו.

7)

רש"י: להנאתך ולטובתך: לא תמיד כשכתוב 'לך' או 'לכם' פירשו שזה להנאתך?

1.

גור אריה: לפעמים הכוונה היא 'לדעתך', אבל כאן הקב"ה מצוה אותו ללכת, ולכן פירשו שזה לרצונך- להנאתך.

8)

רש"י: וכאן אי אתה זוכה לבנים: הפסוק ממשיך "ואעשך לגוי גדול" וא"כ ראוי היה לומר 'וכאן אי אתה זוכה לגוי גדול'?

1.

גור אריה: הזכיה בבנים תלויה בארץ כפי שכתוב בגמ' (יבמות דף סד.) שישיבת חו"ל אינה עולה למנין השנים של עקרות, אבל ריבוי הבנים איננו תלוי בארץ.

9)

רמב"ן (פסוק ב): למה לא מוזכר בפסוק מה הטעם שנבחר אברהם?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ה מי"ז, עמ' רסב ד"ה ויש לומר): אילו נכתב שנבחר בגלל מעשיו הטובים היינו למדים שאם יחטאו בניו ולא יהיו ראויים, תתבטל הבחירה בהם. אבל עכשיו שלא כתובה סיבה, זו אהבה בעצם שאינה תלויה בדבר ואין לה ביטול. 1

2.

מהר"ל (דרוש לשבת הגדול, בסוף הגדה של פסח, עמ' רה ד"ה ומפני): בימי אברהם נסתלקה השכינה לרקיע וההשגחה לא הייתה גלויה, והיה אברהם תמהה על כך. ענה לו ה' שלא יזכה לגילוי ההשגחה כאשר יש לו חיבור אל הרשעים, אלא "לך לך" כי ארץ ישראל מושגחת ועיני ה' בה. 2


1

במהר"ל (נצח ישראל פי"א, עמ' סח ד"ה וכבר הרחבנו) הוסיף שהבחירה באברהם הייתה בחירה כללית בכלל האומה ככתוב "ואעשך לגוי גדול" והיא אינה תלויה במעשים הפרטיים.

2

לכאורה כוונתו שלא כתובה כאן מעלת אברהם כי הארץ לא ניתנה לו כשכר על מעלתו אלא כמקום הראוי לעבודת ה' שלו.

10)

במדרש ממשיל לאחד שראה בירה דולקת וחיפש את בעליה, כך אברהם הבין שיש מנהיג לעולם וחיפש אותו, עד שהתגלה אליו ה' כאן, וצריך ביאור מנין לדרוש כך? ואם התקשה אברהם כיצד מניח בעל הבירה לבירתו להשרף, א"כ מהי התשובה בכך שהציץ עליו בעל הבירה?

1.

מהר"ל (דרוש לשבת הגדול, בסוף הגדה של פסח, עמ' רה ד"ה ומפני): המדרש התקשה למה לא כתוב מהי מעלת אברהם שבגללה נגלה אליו ה'? ותירץ ר' יצחק שבימי אברהם הייתה ה'בירה דולקת'- נסתלקה השכינה לרקיע וההשגחה לא הייתה גלויה, והיה אברהם תמהה על כך. ענה לו ה' שלא יזכה לגילוי ההשגחה כאשר יש לו חיבור אל הרשעים, אלא "לך לך" כי ארץ ישראל מושגחת ועיני ה' בה. 1


1

לכאורה כוונתו שלא נכתבה מעלת אברהם כי הארץ לא ניתנה לו כשכר על מעלתו אלא כמקום הראוי לעבודת ה' שלו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars