חולין דף פג. א

האוכל גיד הנשה מב' ירכים ימניים [1] מב' בהמות, מה דינו?

בזה אחר זה ובב' התראות בבת אחת ובהתראה אחת
לרבנן לוקה שמונים לרבנן דמתניתין: לוקה ארבעים
 
לסומכוס: לוקה שמונים
לר' יהודה כשיש בכל אחד כזית: לוקה שמונים
 
כשאין בכל אחד כזית: לוקה ארבעים [2]
לוקה ארבעים

הקונה בהמה מטבח לשחיטה באופנים ובזמנים דלהלן, האם יכול לכפות לטבח לשחוט,
ומה הדין במתה?

כשנתן רק מעות כשגם משך את הבהמה
כל השנה כולה אינו כופה, ומתה למוכר כופהו, ומתה ללוקח
בארבעה פרקים כופהו, ומתה ללוקח [3] כופהו, ומתה ללוקח

חולין דף פג: א

האם צריך לזמן וליחד בפה את העפר בשביל מצות כיסוי הדם? [תוד"ה צריך].

לעפר התחתון לעפר העליון
לתוס' לא צריך לזמן צריך לזמן [4]
לרש"י לעיל צריך לזמן צריך לזמן
-------------------------------------------------

[1] מברייתא זו פשטינן לר' יהודה דירך אחת היא ימין, וגם רבנן דר' יהודה כאן ס"ל כר' יהודה שאינו חייב אלא בירך אחת ימנית מכל בהמה, ולקמן יתבאר במה נחלקו.

[2] כלומר דמיירי שיש כזית כדי להתחייב, אכן רבנן ס"ל שגיד הנשה חשוב בריה בפני עצמה ולוקה בכל שהו.

[3] כן אמר ר' יוחנן, ומטעם שהעמידו חכמים דבריהם על דין תורה בארבעה פרקים אלו - ומעות קונות, ואפי' בלא משיכה זכה הלוקח על ידי מעותיו בבשר שכנגד מעותיו, ולכך כשקיבל הטבח ממנו מעות - חייב לשחוט את כל הבהמה כולה אפי' ששוה הרבה יותר ממעותיו, כדי לתת לו בשר כנגד מעותיו. אולם ר' שמואל בר' יצחק ס"ל שמשנתנו מיירי בזיכה לו הטבח ללוקח ע"י אחר, ובארבע פרקים זכות לו לאדם לזכות בבשר, ולכך לא יכול הטבח לחזור בו, משא"כ בכל השנה דלא חשוב זכות ללוקח ולא זכה - יכול הטבח לחזור בו.

[4] והראיה דמצינו שחלוק הדין בין אם כסהו ונתגלה - שאין צריך לכסות שוב, לבין כסהו הרוח ונתגלה - שצריך לחזור ולכסות, שמע מינה דרק ע"י כיסויו מקיים את המצוה, ואחר שקיים לא צריך לכסות אפי' נתגלה, אולם כשכיסהו הרוח לא נתקיימה המצוה, אלא שכל זמן שהוא מכוסה אין את מה לכסות, אבל כשנתגלה חייב שוב לכסות.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף