בבא מציעא דף כז. א
מהיכן לומדים את הדינים דלהלן?
פרט לאבידה שאין בה שו"פ שלא מחזיר [1] |
פטור מלהשיב אבידת עכו"ם אף שבאה לידו [2] |
אבידה ששטפה נהר מותרת |
|
לתנא קמא | אֲשֶׁר תֹּאבַד [3] | וּמְצָאתָהּ | מו' דוּמְצָאתָהּ [4] |
לר' יהודה | וּמְצָאתָהּ | מִמֶּנּוּ [5] | אֲשֶׁר תֹּאבַד |
בבא מציעא דף כז: א
במה נחלקו אם יכולים להעיד על פלוני ע"פ מה שמכירים בו לאחר מיתה בשומא שהיתה בו?
ללימא כתנאי |
לתירוצי רבא - אי סימנים דאורייתא | לתירוץ רבא - אי סימנים דרבנן |
||
לביאור א' | לביאור ב' | |||
לר' אליעזר בן מהבאי - מעידים |
סימנים דאורייתא |
אין שומא מצויה בבן גילו |
שומא אינה משתנה אחר מיתה |
שומא הוי סימן מובהק |
לרבנן - אין מעידים |
סימנים דרבנן |
שומא מצויה בבן גילו |
שומה משתנה אחר מיתה |
שומא לא הוי סימן מובהק |
[1] אביי סובר שאין מחלוקת בין התנאים, אלא רק "שמשמעות דורשים" איכא בינייהו - כלומר, מאיזה פסוק דורשים. ולרבא יש נפ"מ להלכה בפרוטה שהוזלה וחזרה והוקרה, דלת"ק שלמד מ"אֲשֶׁר תֹּאבַד" - צריך להחזיר כי בשעת האבידה היתה שוה פרוטה. ולמ"ד מ"וּמְצָאתָהּ" - פטור מלהחזיר דבעינן שיהיה בה שיעור מציאה משעת אבידה ועד שעת מציאה.
[2] ושלא תאמר שמה שנתמעט אבידת עכו"ם הוא רק מלטרוח אבתרה, אלא קמ"ל שאפי' אם כבר הגיעה לידו ג"כ פטור מלהשיבה.
[3] לשון הפסוק (דברים כב:ג) "וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר תֹּאבַד מִמֶּנּוּ וּמְצָאתָהּ לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם".
[4] ור' יהודה לא דורש את הו' לדרשא בפני עצמה.
[5] לא משמע לו ש"מִמֶּנּוּ" אתא לדרשא בפני עצמה, אלא הוא המשך לתיבות "אֲשֶׁר תֹּאבַד".