בבא מציעא דף יח. א
גט שאבד ואין בו סימן ונמצא לאחר זמן [1], האם חיישינן שמא אבד מאחר - ופסול [2]?
במקום שהשיירות מצויות | במקום שאין השיירות מצויות | |
לרבה ללישנא קמא דר' זירא |
הוחזקו ב' יוסף וכו': חיישינן ופסול לא הוחזקו ב' יוסף וכו': לא חיישינן |
לא חיישינן |
לל"ב דר' זירא ולרב הונא | אפי' לא הוחזקו חיישינן ופסול | לא חיישינן |
[1] אם נמצא מיד, כגון שהיה הגט ביש שליח ואיבד אותו ומיד מצא אותו, ולא עבר זמן כדי שתבוא שיירי ותחנה שם כשר. וכן אם יש בו סימן מובהק - שאמר "נקב היה בו בצד אות פלונית" נאמן הבעל לומר שזה הגט שלו - ושיתנו אותו לאשה, דלא חשוד לקלקל אותה. ודוקא סימן מובהק כנ"ל, אבל סימן שאינו מובהק - כגון שאמר בסתם שיש נקב בגט, לא מועיל כי אנו מסתפקים אם סימנים דאורייתא - ומהני, או סימנים דרבנן ולא מהני בגט, ומשום חומרא דאשת איש פסול. [אכן בצורבא מדרבנן שיש לו טביעות עין בגט - מחזירים לו].
[2] וכל הנידון הוא כשלא שאלנו את העדים, אבל אם שאלנו את העדים ואמרו מעולם לא חתמנו אלא על גט אחד של יוסף בן שמעון, והבעל אומר תנו לאשה - יתנו לה. כי אין לחשוש שמא קרה שבדיוק חתמו עדים באותם שמות העדים האלה על גט אחר.