TOSFOS DH Din Hu she'Tafki'a Es Shel Atzman
תוספות ד"ה דין הוא שתפקיע את של עצמן
(SUMMARY: Tosfos says what the two possible texts are.)
גרס ואי גרס שתפקע לא גרס את
Assertion: This is the text. If the text says "she'Tifka" (a Levi's Peter Chamor is exempt), the text does not say "Es" (for it does not say that something else exempts it. Tosfos' preferred text, she'Tafki'a, means that a Levi's Seh exempts his Pitrei Chamorim. If so, the text must say "Es".)
TOSFOS DH v'Ha Patru Inhu ka'Tani
תוספות ד"ה והא פטרו אינהו קתני
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Reisha.)
מרישא דקתני והכהנים והלוים פטורין
Implied question: The Reisha teaches that Kohanim and Leviyim are Peturim (exempt)!
לא קשה מידי דאיכא לפרש פטורין מלקדש פטרי חמוריהן קאמר ולא פטורין הן עצמן
Answer: This is not difficult at all. We can explain that they are exempt from being Mekadesh their Pitrei Chamorim, but not that they themselves are exempt from [Pidyon];
אבל פטרו משמע פטרו אינהו
However, "Patru" connotes that they exempted [others].
TOSFOS DH v'Od Im Isa
תוספות ד"ה ועוד אם איתא
(SUMMARY: Tosfos explains the question.)
דדרשינן ק''ו גבי בהמה מבכור בהמה טהורה ליפטרו לוים דהא בהמה [צ"ל טהורה - שיטה מקובצת כתב יד] דידהו הפקיעה בהמת ישראל הטהורה [צ"ל כך פי' בקונטרוס - שיטה מקובצת]
Explanation: If we expound a Kal v'Chomer about animals, Leviyim should be exempt from Bechor Behemah Tehorah, for their Tahor animals exempted Tahor animals of Yisrael.
[צ"ל משמע שר"ל דהא דקאמר לא נפטרו מבכור בהמה טהורה היינו עכשיו אבל במדבר נפטרו מן הכל - שיטה מקובצת]
Inference: He means that what we say that they were not exempted from Bechor Behemah Tehorah, this is nowadays, but in the Midbar they were totally exempt.
וא''ת א''כ לקמן דנקט שה א' של בן לוי פטר כמה פטרי חמור של ישראל אמאי לא נקט בהמה טהורה
Question: If so, below (4b) that it says that one Seh of a Levi exempted several Pitrei Chamorim of Yisrael, why didn't it mention Behemah Tehorah?
דליכא למימר דבבהמה טהורה לא פטר שה אחד כמה בכורות דטהורות דישראל אלא דוקא בפטרי חמור אבל בטהורה מנו אחד כנגד אחד
Implied suggestion: For Behemah Tehorah, one Seh did not exempt several Bechoros Pitrei Chamorim of Yisrael. This was only for Pitrei Chamorim, but for Tahor [Bechoros] they counted one against one (each Tahor Bechor of a Levi exempted one Tahor Bechor of a Yisrael. If there were excess Tahor Bechoros of Yisrael, they would need Pidyon, just like human Bechoros.)
(דקאמר מה שפטרו בהמת) [צ"ל דהא מה שפטרו בהמות - שיטה מקובצת כתב יד] לוים של ישראל (בין טמאה בין טהורה( מבהמת תחת בהמתם נפקא ליה לקמן בהמה אחת תחת בהמות הרבה משמע בין טמאה בין טהורה
Rejection: This that the Leviyim's animals exempted Yisrael's, we learn from "Behemas Tachas Behemtam" below (4b) - one animal in place of many animals. This connotes both for Tamei and Tahor!
י''ל ר' חנינא דלקמן נקט מה שיכול לנהוג עכשיו
Answer #1: Below, R. Chanina mentioned what can apply nowadays. (The same Seh can redeem many Pitrei Chamorim if the Kohen returns it each time. Nowadays, a Tahor animal cannot exempt another Tahor animal from Kedushas Bechorah.)
ועוד יש לפרש )מתניתין דלקמן אתא) [צ"ל דלקמן טעמא דמתני' אתא לפרש - צאן קדשים] מתניתין דלקמן אתא מה טעם פודה וחוזר ופודה משום דשה אחד של בן לוי פטר כמה פטרי חמור של ישראל במדבר
Answer #2: [R. Chanina] comes to explain our Mishnah (9a), like it says below (4b). Why can he redeem and redeem again (with the same Seh)? It is because one Seh of a Levi exempted several Pitrei Chamorim of Yisrael in the Midbar;
אבל מה שפטר שה אחד של בן לוי במדבר כמה בכורות דטהורה של ישראל לא נהג אלא באותה שעה דעכשיו אין להם פדיון אלא יש בהן קדושת הגוף
However, this that one Seh of a Levi exempted several Tahor Bechoros of Yisrael, applied only at that time. Now there is no Pidyon, rather, they have Kedushas ha'Guf.
וא''ת ואביי מאי קסבר אמאי לא עבדי ק''ו בטהורה
Question: What did Abaye hold? Why didn't he make a Kal v'Chomer from Tehorah?
י''ל קסבר לענין טהורה שיש בהן קדושת מזבח לא שייך למימר פוטרין את של עצמן מק''ו דפוטרין של ישראל
Answer: He holds that regarding Tehorah, which has Kedushas Mizbe'ach, we cannot say that they exempt their own [animals] from a Kal v'Chomer, that they exempted Yisrael's [animals]...
[צ"ל דכיון דשל ישראל חזו למזבח מטעם כפרה כ"ש דכהנים ולוים חזו למזבח - שיטה מקובצת כתב יד] דכהנים ולוים קרובים לצד מזבח יותר משל ישראל
Since Yisrael's [animals] are proper for the Mizbe'ach due to Kaparah, all the more so of Kohanim and Leviyim are proper for the Mizbe'ach, for Kohanim and Leviyim are closer to the Mizbe'ach than Yisrael.
TOSFOS DH Im Hifki'ah Kedushah Shel Leviyim v'Chulei
תוספות ד"ה אם הפקיעה קדושה של לוים כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses the Kal v'Chomer, and why Rava disagrees.)
וא''ת מאי ק''ו הוא זה והלא פשוטי הלוים הפקיעו בכורות ישראל אבל בכורי לוים לא הפקיעו כלום כדלקמן והיכי עביד ק''ו בבכור של לוים שלא מצינו שהפקיעו שום דבר
Question: What Kal v'Chomer is this? Pashut Leviyim exempted Bechoros Yisrael, but Bechorei Leviyim did not exempt anyone [other than themselves], like it says below (5a). How can he make a Kal v'Chomer from a Bechor Levi? We do not find that they exempted anything!
י''ל הכי דייק ק''ו (קדושת לויות שהלוי) [צ"ל שקדושת לויות שבלוי - שיטה מקובצת כתב יד] הפקיע קדושת בכורות ישראל א''כ לוי בכור דין הוא שלויות (שלו יפקיע) [צ"ל שבו תפקיע בכורת - שיטה מקובצת כתב יד] עצמו וכן פ''ה
Answer: He infers a Kal v'Chomer that Kedushas Leviyos in a Levi uprooted Kedushas Bechoros of Yisrael. If so, a Levi Bechor, it is proper that the Leviyos in him uproot his Bechorah (from needing Pidyon). So Rashi explained.
ולהכי קאמר לקמן דאין בכור מפקיע בכור לויות של לוי אין מפקיע (שתי בכורות של עצמו ובכורות) [צ"ל תורת שתי בכורות בכורה של עצמו ובכורה - שיטה מקובצת כתב יד] של ישראל
Support: This is why it says below (5a) that a Bechor does not uproot a Bechor. The Leviyos of a Levi does not uproot two laws of Bechorah - his own Bechorah, and Bechorah of Yisrael.
וא''ת מ''ט דרבא דלית ליה ק''ו דאביי דבהמה והלא ק''ו גמור הוא
Question: What is Rava's reason to argue with Abaye's Kal v'Chomer for animals? It is an absolute Kal v'Chomer!
ופ''ה היינו טעמא דלא דרשי ק''ו גבי בהמה (דאיצטריך) [צ"ל מדאיצטריך - מראה כהן] לאקושי בכור בהמה טמאה לבכור אדם לגמורי כל שאינו בבכור אדם אינו בבכור בהמה טמאה כדלקמן
Answer #1 (Rashi): [Rava holds that] the reason why [Rabanan] do not expound the Kal v'Chomer for animals is because we needed to equate Bechor Behemah Temei'ah to Bechor Adam, to teach that any[one] who has no [need to redeem] Bechor Adam, there is no [Kedushah to his] Bechor Behemah Temei'ah, like below;
ש''מ גבי בהמה לא אתייהב למדרש ק''ו
Inference: We cannot expound the Kal v'Chomer for animals. (If we could, we would not need the Hekesh. We could learn from the Kal v'Chomer!)
ואין הלשון משמע כפירושו דמדקאמר אשכחן אדם בהמה טמאה מנלן משמע דאיצטריך הקישא לאגמורי אבהמה טמאה ולא לגלויי אטהורה דלא עבדי ק''ו
Objection #1: The words do not connote like his Perush. Since it says "we find man. What is the source for Behemah Temei'ah?", this connotes that we need the Hekesh to teach about Behemah Temei'ah, and not to reveal about Tehorah that we do not make a Kal v'Chomer!
ועוד דדילמא איצטריך הקישא לכדדרשינן לקמן בשמעתא דבכור בהמה טמאה לא תחלוק בו בין לדורות בין באותה שעה בשה
Objection #2: Perhaps we need the Hekesh like we expound below (4b) in the Sugya of Bechor Behemah Temei'ah "do not distinguish in it between Doros and Sha'ah (what applied only once), that [it is redeemed] through a Seh";
ולדורות נמי נפקא מינה (כההיא) [צ"ל בההיא - מראה כהן] דרשא דגמרי מינה פודה וחוזר ופודה כמו שפטר במדבר שה אחד של בן לוי כמה פטרי חמור של ישראל
Also for Doros we learn from [the Hekesh], we learn from this Drashah that one may redeem and redeem again (with the same Seh), just like in the Midbar one Seh of a Levi exempted several Pitrei Chamorim of Yisrael!
ועוד איצטריך לר' אליעזר דדריש בסוף פרקין (יב:) מה בכור אדם חייב באחריותו אף בכור בהמה חייב באחריותו
Also, we need [the Hekesh to expound] like R. Eliezer, who expounds below (12b) just like Bechor Adam one has Achrayus (if he designated money for Pidyon ha'Ben, and it was lost, he must separate more money to redeem his son), also Bechor Behemah he has Achrayus!
ונ''ל היינו טעמא דרבא דדווקא באדם שקדושת לויה גורמת הפקעת בכורה שייך לעשות ק''ו
Answer #2: Rava's reason is because only for man, that Kedushas Leviyos causes Hafka'ah of Bechorah, we can make a Kal v'Chomer;
אבל בבהמה שאין קדושת השה של לוים גורמת הפקעת בכור בהמה דאין בו קדושה לא שייך למיעבד ק''ו
However, an animal, that Kedushas of a Levi's Seh does not causes Hafka'ah of Bechor Behemah, for [the Seh] has no Kedushah, we cannot make a Kal v'Chomer.
TOSFOS DH Din Hu she'Tafki'a Shel Atzmo
תוספות ד"ה דין הוא שתפקיע של עצמו
(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about how Rava explains our Mishnah.)
פ''ה לרבא )פוטרין( [צ"ל פטורין - הרש"ש] דמתניתין איירי בפדיון הבן
Explanation #1 (Rashi): According to Rava, "they are exempt" in our Mishnah discusses Pidyon ha'Ben.
וקשה דבפטר חמור עסקינן
Question: [Our Perek primarily] discusses Peter Chamor!
ופר''ת ה''ק מתניתין כהנים ולוים פטורין מפדיון פטר חמור מה טעם דהם עצמן פטורין מק''ו לכן שמעינן בהמה טמאה מדאתקש לאדם
Answer #2 (R. Tam): [Rava] says that our Mishnah teaches as follows. Kohanim and Leviyim are exempt from Pidyon Peter Chamor. What is the reason? It is because they themselves are exempt, from a Kal v'Chomer. Therefore, we learn Behemah Temei'ah from the Hekesh to man.
ולשון הכי קאמר ק''ק לפי' זה
Disclaimer: The wording "it means as follows" is somewhat difficult according to this. (Rava explains that the Mishnah exempts them from Pidyon ha'Ben. Perhaps in Tosfos' text, Rava said "Hachi ka'Amar", or the text of Tosfos should say "Hachi ka'Tani.)
TOSFOS DH d'Lo Havah Lei Seh d'Afka Lo Lifka
תוספות ד"ה דלא הוה ליה שה דאפקע לא לפקע
(SUMMARY: Tosfos discusses why we do not learn from a Kal v'Chomer.)
וא''ת מ''מ ק''ו מיהא איתא אם פטר שה של בן לוי פטרי חמורים של ישראל כ''ש (מ''מ) [צ"ל דפוטר - צאן קדשים] של שאר לוים שלא היה להם שה
Question: In any case, there is a Kal v'Chomer! If a Levi's Seh exempted Pitrei Chamorim of Yisrael, all the more so [it exempted Pitrei Chamorim] of other Leviyim, who did not have a Seh!
וי''ל אין זה ק''ו (לא אמר הכתוב לקחת) [צ"ל דלא אמר הכתוב ולקחת - צאן קדשים] בהמה של לוי זה תחת בהמה של לוי אחר אלא תחת בהמת ישראל
Answer: This is not a Kal v'Chomer. The verse did not say 'you will take a Levi's animal in place of another Levi's animal', rather, in place of a Yisrael's animal! (Chidushei Basra asks that in every Kal v'Chomer, the Torah taught the bigger Chidush, and we infer the smaller Chidush! Perhaps we learn animals from people - Leviyim exempted only Yisraelim from Pidyon ha'Ben, and not other Leviyim. It seems that this is Efshar from Iy Efshar. No Levi needed to do Pidyon ha'Ben - PF.)
ומ''מ בדידיה כשיש לו [צ"ל שה - שיטה מקובצת כתב יד] עבדינן ק''ו
Remark: In any case, when [a Levi] has [a Seh], we make a Kal v'Chomer.
TOSFOS DH Ben Chodesh d'Afka Lifka
תוספות ד"ה בן חדש דאפקע ליפקע
(SUMMARY: Tosfos explains the question.)
לא קאמר בלוי בכור בן חדש דאפקע בכור ישראל לפקע
Implied suggestion: [Rav Safra] asks that [only] a month-old Levi Bechor, who exempted a Bechor Yisrael, should be exempt.
דאין בכור מפקיע בכור
Rejection: A Bechor does not exempt a Bechor!
אלא ה''ק בן חדש דיש כח ללויות שבו להפקיע בכורות ישראל ליפקע בכורת עצמו כיון שכיוצא בו בפשוט מפקיע בכורות ישראל
Explanation: Rather, he says as follows. A month-old, whose Leviyos has power to exempt Bechoros Yisrael, should exempt his own Bechorah, since a corresponding Pashut exempts Bechoros Yisrael;
אבל אותו שהיה פחות מבן חדש באותה שעה לא תפקיע בכורת של (עצמן) [צ"ל עצמו - שיטה מקובצת כתב יד] ואע''פ שאחרי כן נעשה בן חדש
However, one who was less than a month old at the time should not exempt his own Bechorah, even though later he became a month old!
וכן לבכורות משם ואילך דכיון דבאותה שעה לא (מפקיע גם לדורות) [צ"ל הפקיע גם לדורות יהיה כענין זה - שיטה מקובצת כתב יד] כדדריש בסמוך והיו בהוייתן יהו
The same applies to Bechoros from then and onwards. Since at that time he did not exempt, also for Doros it should be like this, like we expound below (4b) "v'Hayu" - their status will persist.
TOSFOS DH b'Peter Rechem Talah Rachmana
תוספות ד"ה בפטר רחם תלה רחמנא
(SUMMARY: Tosfos concludes that this answer stands by itself.)
פ''ה כיון דרחם דהך לויה הוא [אי] משכחת דלויים כולן פטורין אפי' פחות מבן חדש בן לויה פטור
Explanation #1 (Rashi): Since the womb [from which this Yisrael was first to come to out] is of a Leviyah, if we find that all Leviyim are exempt, even less than a month, [also] the son of a Leviyah should be exempt.
משמע שרצ''ל הך פרכא דבן (לוי בשנויא דפטר רחם ובן לוי שהוא בן חדש) [צ"ל לויה בשנויא דפטר רחם ובן לוי שהוא פחות בן חדש נטר - צאן קדשים] עד שנויא דהוקשו כל הלוים כולן זה לזה
Inference: [Mar brei d'Rav Yosef] wants to answer this question of a Ben Leviyah with the answer of Peter Rechem, and [the answer for] a Ben Levi less than a month old, he delayed until the answer that all Leviyim are equated to each other.
ואין משמע כן אלא לגמרי מתרצא בשנויא דפטר רחם (בבן לוי שהוא פחות מבן חדש אין בו שום גריעותא אלא במה שהוא פחות מבן חדש והרי הוא) [צ"ל ובן לויה שהוא בן חדש אין בו שום גריעות אלא במה שאינו - שיטה מקובצת כתב יד] בן לוי
Objection: It does not connote like this. Rather, it is totally answered through the answer of Peter Rechem, and a Ben Leviyah who is a month old, his only shortcoming is that he is not a Ben Levi;
וכיון דבפטר רחם תלה רחמנא מה שהוא בן )לוי משויהו לוי) [צ"ל לויה מועיל - שיטה מקובצת כתב יד] ואע''פ שאין אביו לוי
Since the Torah made it dependent on Peter Rechem, this that he is a Ben Leviyah helps [to exempt him], even though his father is not a Levi.
TOSFOS DH v'Aharon she'Lo Hayah b'Oso Minyan
תוספות ד"ה ואהרן שלא היה באותו מנין
(SUMMARY: Tosfos explains that we ask why Aharon exempt his animals.)
פ''ה לא הוא ולא בהמותיו שלא הפקיעו בכורי ישראל לא לפקעו בכורה דידיה
Explanation (Rashi): Aharon and his animals did not exempt Bechoros Yisrael. He should not exempt his own Bechorah!
משמע שרוצה כמו כן להקשות דלא לפקע בכורת' עצמו
Inference: [He explains that the Gemara] asks also that he should not exempt his own Bechorah (need to redeem himself).
וא''א לומר כן דלא היה אהרן בכור דמרים גדולה ממנו ג' שנים כדאמר במדרש [ריש פ' שמות] כמו שהיה אהרן גדול ממשה ג' שנים
Rejection: We cannot say so, for he was not the Bechor, for Miryam was three years older than him, like it says in the Midrash, just like Aharon was three years older than Moshe.
וא''ת מאי קשה ליה מאהרן טפי מג' מאות בכורים של לוים שלא נמנו בהדי כ''ב אלף כדלקמן
Question: What was difficult [to the Makshan] from Aharon more than from the 300 Leviyim Bechoros who were not counted among the 22,000, like below?
ויש לומר נהי דלענין כ''ב אלף לא נמנו משום דדיו לבכור שיפקיע עצמו מכל מקום נמנו במנין לוים
Answer: Granted, they were not counted with the 22,000, for it suffices for a Bechor to exempt himself. In any case they were counted with the count of Leviyim;
אבל אהרן לא נמנה כלל:
However, Aharon was not counted at all.
4b----------------------------------------4b
TOSFOS DH Mah l'Kesef she'Chen Podin Bo Hekdesh u'Ma'aser Sheni
תוספות ד"ה מה לכסף שכן פודין בו הקדש ומעשר שני
(SUMMARY: Tosfos points out that also a Seh can redeem Hekdesh.)
אע''ג דהקדש נפדה בשה וכל דבר חוץ מעבד וקרקע ושטר כדאמרינן בפ' יש בכור (לקמן דף נא.)
Implied question: Hekdesh can be redeemed with a Seh, or anything except for a slave, land or document, like we say below (51a)!
היינו מטעם ששוה כסף ככסף ולא מטעם שה
Answer: That is because Shaveh Kesef is like Kesef, but not because it is a Seh;
אבל פטר חמור נפדה בשה כל דהו ובשאר בשויו כדאמר לקמן
Distinction: However, a Peter Chamor is redeemed through a Seh Kol Dehu (of any value), or with other matters for its value, like we say below (9b).
TOSFOS DH u'Podeh Bo Pa'amim Harbeh
תוספות ד"ה ופודה בו פעמים הרבה
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of how this can be.)
פ''ה אם חזר וקנאו מיד כהן אחר שנתנו לו חוזר ופודה בו פטר חמור אחר
Explanation #1 (Rashi): If he returned and bought it from the Kohen after he gave it to him, he can redeem another Peter Chamor with it.
ור''ת מפרש דאספק קאי (לקמן) [צ"ל כדלקמן - צאן קדשים] בפרקין (ד' ט.) דקתני רישא אחת בכרה ואחת לא בכרה (ילדה) [צ"ל וילדו - הרש"ש] זכר ונקבה מפריש [צ"ל טלה - שיטה מקובצתת, הרש"ש] והוא לעצמו
Explanation #2 (R. Tam): This refers to a Safek [Peter Chamor], like below (9a). The Reisha teaches that if one [donkey] Bikrah (already gave birth) and another did not, if they gave birth to a male and female (and we do not know which was from which), he separates a Seh and it is for himself (he keeps it);
ובספק זה שלא יצא מידו הוצרך למתני שחוזר ופודה בו ספק אחר פעמים הרבה
Regarding this Safek, which never left his hand, [the Mishnah] needed to teach that he can redeem another Safek with it many times.
וכן משמע דאספק קאי דקתני בתר הכי נכנס לדיר להתעשר ומוקי ליה בגמ' בספק
Support: It connotes that it refers to a Safek, for it teaches afterwards "it enters the pen to be tithed", and we establish it to discuss a Safek;
אבל בוודאי לא אפשר למימר פודה וחוזר ופודה כל זמן שהוא ביד ישראל ולא נתן דהא תנן לקמן בפירקין (ט.) שתי חמורות שלא בכרו וילדו שני זכרים נותן שני טלאים לכהן
However, a Vadai, it is impossible to say that he returns to redeem with it as long as it is in the Yisrael's hand and did not give it, for the Mishnah below (9a) says that if two donkeys did not yet give birth, and they gave birth to two males, he gives two lambs to a Kohen.
TOSFOS DH Lo Kidshu Bechoros ba'Midbar
תוספות ד"ה לא קדשו בכורות (נמי) במדבר
(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike the question above.)
לא בכור אדם ולא בכור בהמה
Explanation: Bechor Adam [did not become Kadosh], and not Bechor Behemah.
והא דפריך לעיל אפי' מבכור בהמה טהורה ליפטרו דהא בהמה טהורה דידהו הפקיעה בהמת ישראל הטהורה
Implied question: Above, it asks that [Leviyim] should be exempt even from Bechor Behemah Tehorah, for their Tahor animals exempted the Tahor animals of Yisrael!
אין זה אליבא דריש לקיש לפי סברתו של עכשיו
Answer #1: That is unlike Reish Lakish, according to his reasoning now.
ומיהו לפי מסקנא דלקמן הוקדשו בחומש הפקודים ואחר כך פסקו ניחא
Answer #2: According to the conclusion below, that they became Kadosh in Chumash Bamidbar, and afterwards ceased, it is fine.
TOSFOS DH Oso ha'Yom
תוספות ד"ה אותו היום
(SUMMARY: Tosfos explains that it was the last day for Bechoros.)
מכאן ואילך לא קרוב
Explanation: From here and onwards they were not offered.
ואע''ג דנדרים ונדבות קרוב משם ואילך
Implied question: Nedarim and Nedavos were offered from then and onwards!
משום בכורות נקט אותו היום
Answer: It mentioned that day due to Bechoros. (They were not offered afterwards.)
TOSFOS DH Ela Iy Itmar v'Chulei
תוספות ד"ה אלא אי איתמר כו'
(SUMMARY: Tosfos explains that we concluded that the above questions were not asked.)
למסקנא זו לא נאמרו הני תיובתא דלעיל
Explanation: According to this conclusion, the questions above were not asked.
וכה''ג איתא בריש החולץ (יבמות דף לה: ושם) גבי אלמנה מעוברת ובפרק קמא דחגיגה (דף ז.) ופרק המפלת (נדה דף כד.) גבי פניו מוסמסין ובכמה דוכתי איכא טובא:
Observation: We find like this in Yevamos (35b) regarding a pregnant widow, and in Chagigah (7a) and in Nidah (24a) regarding a face [of a newborn baby] that is Musmasin (slightly mashed), and there are more [such cases] in other places.