בבא בתרא דף ק"נ ע"א א
הכותב נכסיו ושייר כל שהוא, האם השיור צריך להיות דוקא בקרקע או גם במטלטלין?
בקרקע | במטלטלין | |
כתב נכסיו לעבדו ושייר | הוי שיור | הוי שיור [1] |
כתב נכסיו לבניו ושייר לאשתו [2] | הוי שיור | לא הוי שיור [3] |
שכיב מרע או בריא בקנין, שאמר בלשונות דלהלן, מה הקנה ומה לא?
תבואה ובהמות | ריחים העליונה | ריחים התחתונה | הכל | |
מטלטלי לפלוני | קנה | לא קנה | לא קנה | לא קנה |
כל מטלטלי לפלוני | קנה | קנה | לא קנה | לא קנה |
כל שמיטלטל | קנה | קנה | קנה | לא קנה |
נכסי לפלוני (עמ' ב') | קנה | קנה | קנה | קנה |
בבא בתרא דף ק"נ ע"ב א
הכותבת שטר מברחת מבעלה מתי מועיל לה, ומתי קנה המקבל?
כתבה כל הנכסים | שיירה לעצמה מקצת נכסים | |
כתבה בסתם | מועיל לה | לרשב"ג: מועיל לה לחכמים: קנה המקבל |
כתבה מהיום ולכשארצה | מועיל לה | מועיל לה |
[1] היות שעבד הוא גם נקרא מטלטל דאינו מחובר לקרקע, ולכך גם אם שייר מטלטלי כל שהוא לא יוצא העבד לחירות.
[2] כן פירש רשב"ם כאן בד"ה ולא, שהשיור הוא שנותן גם לאשתו קרקע עם הבנים, אולם בעמ' ב' בד"ה בניו, פירש שכתב כל נכסיו לבניו ולאשתו ושייר קרקע כל שהוא לעצמו, דאז לא מחלה כתובתה, כיון שדעתה לגבות מאותה הקרקע ששייר [ומקרה זה דומה יותר לרישא, גבי כותב נכסיו לעבדו]. וכבר העיר מזה הרש"ש כאן על הרשב"ם.
[3] דבאשה, דוקא קרקע היא ראויה לגביית כתובתה, וא"כ א"א לומר שבמה ששייר לה מחלה כתובתה.