1)

ONE SAVING ANOTHER (Yerushalmi Peah Halachah 6 Daf 30b)

משנה קמה מצלת את העומר ואת הקמה והעומר אינו מציל לא את העומר ולא את הקמה

(a)

(Mishnah): Standing corn can save a sheaf and other standing corn; a sheaf cannot save another sheaf nor standing corn.

איזה היא קמה שהיא מצלת את העומר כל שאינה שכחה אפי' קלח אחד

(b)

When does standing corn save a sheaf? If it was not forgotten, even if it is one stalk.

סאה תבואה עקורה וסאה שאינה עקורה וכן באילן השום והבצלים אינן מצטרפין

(c)

A Se'ah of plucked corn and a Se'ah of unplucked corn; and the same applies to fruit trees, garlic and onions - cannot combine (to count them as two Se'ah).

רבי יוסי אומר אם באת רשות העני באמצע אין מצטרפין ואם לאו הרי אלו מצטרפין:

(d)

(R. Yosi): If anything of the poor man intervenes, they do not combine; otherwise, they do combine.

גמרא אמר רבי כתיב כי תקצור קצירך בשדה ושכחת עומר בשדה עומר שסביבותיו קציר לא עומר שסביבותיו קמה ולמה עומר שסביבותיו עומרין ולא עומר שסביבותיו קמה עומר שסביבותיו עומרי' מה שתחתיו שדה עומר שסביבותיו קמה מה שתחתיו קשין:

(e)

(Gemara) (Rebbi): (Why does standing corn save sheaves?) The pasuk states (Devarim 24:19), "When you shall reap your harvest in the field and you shall forget a sheaf in the field" - it is only a sheaf that has cut stalks around it but not standing grain around it that can become Shichechah. Why is this? Only when it's all cut is it called a field, but if some grain is still standing, what is underneath it is just called straw, so it is all considered like standing crop and it can save.

תנא קמת חבירו מצלת על שלו של גוי מצלת את של ישראל של חטין מצלת את של שעורין דברי רבי

(f)

(Baraisa) (Rebbi): Another person's standing crops can save his crops; a gentile's crops can save a Jew's crops; wheat can save barley.

וחכ"א אינה מצלת אלא שלו ואינה מצלת אלא ממינה

1.

(Chachamim): Only a person's own crops save and it can only save its own type.

תני רשב"ג כשם שהקמה מצלת את העומר כך העומר מציל את הקמה ודין הוא ומה אם הקמה שיפה בה כח העני ושכחה הרי מצלת עומר שהורע בו כח העני אינו דין שיציל

(g)

(Baraisa) (Rabban Shimon ben Gamliel): Just as standing crops save sheaves, so sheaves save standing crops. It is a Kal Vechomer deduction - if standing crops, that the poor have significant claim on (as the three gifts of Leket, Shichechah and Peah are taken from them), and if he forgot them, other standing crops that he did not forget save them; then sheaves, that the poor do not have such a claim on (as only Shichechah is given from it), should certainly save the standing crops!

אמר לו רבי מה (אם) [ל]קמה (שיפה כח העני בה ושכחה הרי) מצלת [את ה]עומר שהורע כח העני (בו)[בה] (ושכחו אינו דין שיציל)[יציל עומר את הקמה שיפה כח העני בה]

(h)

(Rebbi to Rabban Shimon): (Rejecting this Kal Vechomer) Just because standing crops save the sheaves because the poor do not have significant claim on them, should sheaves be able to save standing crops that the poor do have significant claim on?

מדברי שניהם נלמד מצילין עומר מעומר ואין מצילין קמה מקמה:

(i)

From both opinions we learn that sheaves can save sheaves but standing crops cannot save standing crops.

האם אם שכח שכחה

(j)

Question: (The Mishnah taught - 'When does standing corn save a sheaf? If it was not forgotten, even if it is one stalk.') This means that if it was forgotten, even if the sheaf was saved, it can return to being Shichechah. (This same question was raised earlier (Perek 5 Halacha 2 - Zevachim 49(a)) and answered from a Baraisa. Surely our Mishnah also answers the question?)

תיפתר בששכח אתה קמה תחילה:

(k)

Answer: This wording of our Mishnah excludes when he first forgot the standing crops and then the sheaf - in that case, the sheaf is not saved.

האם אם היו שתיהן עקורות לבעל הבית מתני' כר"ג

(l)

(The Mishnah taught that a Se'ah of plucked corn and a Se'ah of unplucked corn...cannot save). This implies that if they were each a Se'ah and both were plucked, they would (combine and) belong to the owner. The Mishnah follows Rabban Gamliel (above Zevachim 60(d)) that two sheaves that combine to be two Se'ah are not Shichechah. (Rabbanan there say that the two Se'ah must be in one sheaf for it not to be Shichechah.)

ותציל עקורה שאינה עקורה הדא אמרה דבר שהוא ראוי להציל ושכחה שכחה

(m)

Proof: Even if they do not combine, the unplucked corn is a standing crop, so why can't it save the sheaves? This shows that if something that could have saved was forgotten, it is Shichechah.

א"ר יונה תיפתר בקוצר שורה ומעמר וכבר שכח את הקמה עד שלא שכח את העומר

(n)

Rebuttal (R. Yona): (The Mishnah is discussing when) he harvested a row and forgot some standing crops and then gathered and forgot some sheaves - so he had already forgotten some standing crops before he had begun forgetting the sheaves.

מה עד שתבא ממש או אפי' נראית להביא

(o)

Question: (R. Yosi said in the Mishnah that if anything of the poor man intervenes, they do not combine.) Does it mean that there is actually something that intervenes (such as Leket of the poor man) or even if something could potentially intervene because the sheaves are not touching each other...?

נשמעינא מן הדא כגון תבואה וכרם וכרם לא על אתר הוא הדא אמרה אפי' נראית להביא:

(p)

Answer (Baraisa): (An example of R' Yosi's law is) if there is grain planted next to a vineyard (and when he harvests the vineyard, Peret falls next to the grain.) Grains and grapes are not harvested at the same time (of year), but it is still the Baraisa's example of R. Yosi's law - this shows that it applies even if it could only potentially intervene.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF