ZEVACHIM 20 (18 Iyar) - dedicated by Avi and Lily Berger of Queens, N.Y., in memory of Lily's father, Mr. Benny Krieger (Chananel Benayahu ben Harav Yisrael Avraham Aba), zt"l, who passed away on Lag ba'Omer 5763. Mr. Krieger exemplified Ahavas Chesed, Ahavas Torah and Ahavas Eretz Yisrael.
1)

DOES LINAH APPLY TO BLOOD?

כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן בעי אילפא לדברי האומר אין לינה מועלת בקידוש ידים ורגלים מי כיור מהו שיפסלו
(a)

Question (Rav Dimi citing Ilfa): According to R. Elazar b'Rebbi Shimon, Linah does not apply to Kidush. Does Linah disqualify water in the Kiyor (from being used for Kidush)?

מי אמרינן הני למאי לקידוש ידים ורגלים קידוש ידים ורגלים גופייהו לא פסול בהו לינה
1.

Just like Linah does not invalidate Kidush, it does not disqualify water for Kidush;

או דלמא כיון דקדוש להו בכלי שרת מיפסלי
2.

Or, since the Kiyor is Mekadesh the water, Linah applies?

כי אתא רבין אמר רבי ירמיה אמר רבי אמי אמר ר' יוחנן הדר פשיט אילפא כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו
(b)

(Ravin): Ilfa later answered his question. The Tana'im argue about whether Linah disqualifies Kidush and whether it disqualifies the water.

אמר לפניו ר' יצחק בר ביסנא רבי אתה אומר כן אלא הכי אמר ר' אסי אמר ר' יוחנן [משמיה דאילפא] כיור שלא שקעו מבערב מקדש ממנו לעבודת לילה ולמחר אינו מקדש
(c)

Question #1 (against Ravin - R. Yitzchak bar Bisna): Rav Asi cited Ilfa to say that if water was left in the Kiyor when night came, it may be used to be Mekadesh at night. One does not Mekadesh in the morning;

והוינן בה למחר אינו מקדש דלא צריך לקדוש או דלמא איפסלו בלינה
1.

Question: Does this mean that one need not be Mekadesh in the morning, or that (Linah disqualified, so) it may not be used in the morning (according to R. Elazar b'Rebbi Shimon. According to Rebbi, surely he must be Mekadesh in the morning, and the water is Pasul!)

ולא פשיט לן ומר קא פשיט ליה מיפשיט
2.

R. Yitzchak bar Bisna: We were unable to answer this question. According to you (Ravin), surely it means that he need not be Mekadesh in the morning!

ת"ש בן קטין עשה שנים עשר דד לכיור אף הוא עשה מוכני לכיור שלא יהיו מימיו נפסלין בלינה
(d)

Question #2 (against Ravin - Beraisa #1): Ben Katin made 12 faucets for the Kiyor, and a pulley (to enable returning the water to the pit every night, lest it become Pasul, and drawing it again the next morning).

מאי לאו רבי אלעזר ברבי שמעון היא
1.

Suggestion: The Beraisa is R. Elazar b'Rebbi Shimon (and it says that Linah disqualifies water in the Kiyor)!

לא רבי היא
(e)

Answer: No, the Beraisa is Rebbi.

והא מדרישא רבי אלעזר ברבי שמעון סיפא נמי רבי אלעזר ברבי שמעון
(f)

Question: Since the Reisha is R. Elazar b'Rebbi Shimon, presumably entire Beraisa is like R. Elazar!

דקתני רישא בא לו אצל פרו ופר היה עומד בין האולם ולמזבח ראשו לדרום ופניו למערב והכהן עומד במזרח ופניו למערב
1.

(Reisha): The Kohen Gadol (on Yom Kipur) came to his bull (to confess before slaughtering it). it was between the Ulam and the Mizbeach. The back faced the north, and its head was turned towards the west. The Kohen was east of it, and facing west.

מאן שמעת ליה דאמר בין האולם ולמזבח צפון רבי אלעזר ברבי שמעון
2.

R. Elazar b'Rebbi Shimon is the Tana who considers between the Ulam and the Mizbeach to be in the north half of the Azarah (so Kodshei Kodoshim may be slaughtered there)!

דתניא איזהו צפון מקיר מזבח צפוני ועד כותל עזרה צפוני וכנגד כל המזבח כולו צפון דברי רבי יוסי ברבי יהודה
i.

(Beraisa #2 - R. Yosi b'Rebbi Yehudah): From the north wall of the Mizbeach until the north wall of the Azarah, even with (i.e. not east or west of) the Mizbeach is considered the north half of the Azarah;

רבי אלעזר ברבי שמעון מוסיף אף בין האולם ולמזבח
ii.

R. Elazar b'Rebbi Shimon adds (the north half of the Azarah that is) even with the area between the Ulam and the Mizbeach;

רבי מוסיף אף מקום דריסת רגלי הכהנים ומקום דריסת רגלי ישראל
iii.

Rebbi adds even (the north half that is) east of the Mizbeach;

אבל מן החליפות ולפנים הכל מודים שפסול
iv.

All exclude what is even with the Beis ha'Chalifos (chambers in the Ulam) or to its west (because the Mizbeach cannot be seen from there).

ותסברא רבי אלעזר ברבי שמעון היא ולא רבי
(g)

Answer: Surely we can say that Rebbi is the Tana of Beraisa #1!

[השתא רבי] אדרבי יוסי ברבי יהודה מוסיף אדרבי אלעזר בר' שמעון לא מוסיף
1.

Rebbi allows Shechitah in the east part of the Azarah (where Zarim often go), all the more so he allows between the Ulam and the Mizbeach (which is more Kadosh)!

אנן הכי קאמרינן אי ס"ד רבי היא לוקמה במקום דריסת רגלי כהנים ובמקום דריסת רגלי ישראל
(h)

Objection: Since Rebbi allows Shechitah in the east, he would not say that the bull should be so close to the Ulam!

אלא מאי רבי אלעזר ברבי שמעון היא לוקמה מקיר מזבח צפוני עד כותל עזרה צפוני
1.

Counter-question: Also if the Tana is R. Elazar b'Rebbi Shimon, the bull could have been further from the Ulam, i.e. even with the Mizbeach on the north side!

אלא מאי אית לך למימר משום חולשא דכהן גדול
2.

Answer: You must say, the bull was close to the Ulam to reduce fatigue of the Kohen Gadol (who must take its blood into the Ulam).

הכא נמי משום חולשא דכהן גדול:
(i)

Answer: Likewise, Rebbi can be the Tana. The bull is near the Ulam to reduce fatigue!

2)

WHEN IS KIDUSH DISQUALIFIED?

אמר רבי יוחנן קידש ידיו ורגליו לתרומת הדשן למחר אינו צריך לקדש שכבר קידש מתחילת עבודה
(a)

(R. Yochanan): If a Kohen was Mekadesh to do Terumas ha'Deshen (taking ashes off the Mizbe'ach), he need not be Mekadesh again after dawn, because Terumas ha'Deshen is the beginning of the Avodah of the coming day.

למאן
(b)

Question: Like whom is this?

אי לרבי האמר פסלה לינה
1.

It is not like Rebbi. He requires a new Kidush after dawn!

אי לרבי אלעזר בר"ש האמר אין צריך לקדש אפי' מיכן ועד עשרה ימים
2.

It is not like R. Elazar b'Rebbi Shimon. He holds that a new day never requires a new Kidush! (Even if Terumas ha'Deshen were considered Avodah of the previous day, no new Kodesh would be needed!)

אמר אביי לעולם לרבי ולינה דרבנן היא
(c)

Answer #1 (Abaye): Really, it is like Rebbi. He says that Linah disqualifies Kidush only mid'Rabanan;

ומודי דמקרות הגבר ועד צפרא לא פסלה לינה
1.

From Krias ha'Gever (when the rooster (alternatively, a certain man) cries out, shortly before dawn; this is the normal time for Terumas ha'Deshen) and onwards, it appears like the coming day, so Chachamim did not decree that Linah disqualifies.

רבא אמר לעולם רבי אלעזר ברבי שמעון [היא
(d)

Answer #2 (Rava): Really, it is like R. Elazar;

וראה ר"י דבריו] בתחילת עבודה ולא בסוף עבודה
1.

R. Yochanan rules like R. Elazar regarding beginning the coming day's Avodah (that one Kidush suffices for all Avodos, even after dawn), and like Rebbi regarding the previous day's Avodah (that a new Kidush is needed).

מיתיבי ראוהו אחיו הכהנים שירד והן רצו ובאו מיהרו וקידשו ידיהם ורגליהם מן הכיור
(e)

Question (Mishnah): When the other Kohanim saw (the Kohen doing Terumas ha'Deshen) descend, they ran to be Mekadesh.

20b----------------------------------------20b
(דף כ,ב) בשלמא לאביי דמוקים לה כרבי ומודי רבי דמקרות הגבר עד צפרא לא פסלה לינה הא מני רבי היא
1.

We understand according to Abaye, who establishes R. Yochanan like Rebbi. He admits that a new Kidush is not needed after Krias ha'Gever. The Mishnah is like Rebbi.

אלא לרבא דמוקים לה כרבי אלעזר ברבי שמעון אבל לרבי מקרות הגבר עד צפרא פסלה לינה הא מני
2.

According to Rava, R. Yochanan is like R. Elazar, but Rebbi requires a new Kidush after Krias a'Gever. Who taught the Mishnah?

אי רבי פסלה לינה אי רבי אלעזר בר"ש הא אמר אפי' מיכן ועד עשרה ימים אינו צריך לקדש
i.

Rebbi says that the Kidush does not help for after dawn. R. Elazar says that last night's Kidush is still valid!

לעולם כרבי אלעזר ברבי שמעון והכא במאי עסקינן בכהני חדתי:
(f)

Answer: Really, it is like R. Elazar. The case is, the Kohanim were not doing Avodah from the night before.

3)

DOES LEAVING THE AZARAH DISQUALIFY THE KIDUSH?

איבעיא להו יציאה מהו שתועיל בקידוש ידים ורגלים
(a)

Question: Does leaving the Azarah disqualify the Kidush?

אם תימצי לומר לינה לא פסלה דלא פריש אבל יציאה דפריש אסוחי מסח דעתיה
1.

If you will say that Linah does not disqualify, perhaps leaving does, because he stopped thinking about the Avodah;

או דלמא כיון דבידו לחזור לא מסח
2.

Or, perhaps he does not stop thinking about it, because he can return to serve!

ת"ש קידש ידיו ורגליו ונטמאו מטבילן ואין צריך לקדש יצאו הרי הן בקדושתן
(b)

Answer #1 (Beraisa): If he was Mekadesh and his hands later became Teme'im, he immerses them. He need not be Mekadesh again. If they left the Azarah, he need not be Mekadesh again.

יצאו ידיו לא קמיבעיא לן
(c)

Rejection: We knew that if the hands left the Azarah, he need not Mekadesh again;

כי קמיבעיא לן יצא כל גופו מאי
1.

The question is when he left the Azarah.

ת"ש שלא רחוץ ידים ורגלים מקדש בכלי שרת בפנים
(d)

Answer #2 (Beraisa): Kidush must be from a Keli Shares in the Azarah;

קידש בכלי שרת בחוץ או בכלי חול בפנים או שטבל במי מערה ועבד עבודתו פסולה
1.

If he was Mekadesh from a Keli Shares outside the Azarah, or from a Chulin Keli in the Azarah, or if he immersed his hands in water in a cave, he is Mechalel Avodah.

טעמא דקידש בכלי שרת בחוץ הא קידש בפנים ויצא עבודתו כשירה
2.

Inference: Kidush from a Keli Shares outside is Pasul, but if he was Mekadesh inside and left, it is valid.

דלמא קידש בכלי שרת בחוץ היכי דמי כגון דאפיק ידיו לבר וקידש <הא קידש בפנים ויצא דאפיק ידיה לבר כשירה> אבל יצא כל גופו תיבעי לך
(e)

Rejection: No, perhaps he was inside, and he was Mekadesh from a Keli Shares outside (so the above inference is invalid), and we cannot settle our question.

א"ל רב זביד לרב פפא ת"ש יצא חוץ למחיצת חומת העזרה אם לשהות טעון טבילה אם לפי שעה טעון קידוש ידים ורגלים
(f)

Answer #3 (Rav Zvid - Beraisa): If he intended to leave the Azarah for a while, he must immerse. If he left for a short time, he must be Mekadesh.

א"ל הכא במאי עסקינן כגון שיצא להסך רגליו ולהטיל מים
(g)

Rejection (Rav Papa): 'To leave for a while' means to excrete. 'For a short time' means to urinate.

הא בהדיא קתני לה
1.

Question: A Mishnah explicitly teaches that!

כל המיסך רגליו טעון טבילה וכל המטיל מים טעון קידוש ידים ורגלים
i.

(Mishnah): One who excretes must immerse. One who urinates must be Mekadesh.

תני והדר מפרש
2.

Answer: The Beraisa explains what the Mishnah said briefly.

ת"ש פרה רבי חייא בר יוסף אמר מקדש בכלי שרת בפנים ויוצא
(h)

Answer #4 (R. Chiya b'Rebbi Yosef): Those who will engage in the Parah Adumah are Mekadesh in a Keli Shares in the Mikdash, then go outside. (This proves that going outside does not disqualify Kidush.)

ורבי יוחנן אמר אפי' בחוץ ואפי' בכלי חול ואפי' במקידה של חרס
1.

(R. Yochanan): They may be Mekadesh outside, even in a Chulin Keli, even of earthenware.

אמר רב פפא שאני פרה הואיל וכל מעשיה בחוץ לא פסלה בה יציאה
(i)

Rejection (Rav Papa): The Parah Adumah is different. Since its Avodah is done outside, going outside does not disqualify Kidush.

אי הכי למה לי דמקדש
(j)

Question: If it is not like Avodas Panim (i.e. in the Azarah), why is Kidush needed at all?

כעין עבודה פנים
(k)

Answer: It must resemble Avodas Panim.

4)

DOES TUM'AH DISQUALIFY THE KIDUSH?

איבעיא להו טומאה מהו שתועיל לקידוש ידים ורגלים
(a)

Question: Does Tum'ah disqualify Kidush?

אם תימצי לומר יציאה לא פסלה דגברא חזי אבל הכא דגברא לא חזי אסוחי מסח דעתיה
1.

If you will say that leaving does not disqualify Kidush, perhaps that is because the Kohen can still serve, but if he became Tamei, he cannot, so he stopped thinking about Avodah;

או דלמא כיון דהדר חזי [דק ליה] ולא מסח דעתיה
2.

Or, since he will become Tahor and Kosher to serve again, he continues thinking about Avodah!

ת"ש קידש ידיו ורגליו ונטמאו מטבילן ואין צריך לקדש
(b)

Answer #1 (Beraisa): If he was Mekadesh and his hands later became Teme'im, he immerses them. He need not be Mekadesh again.

נטמאו ידיו לא מיבעיא לן [כי מיבעיא לן] נטמא כל גופו
(c)

Rejection: The question was not when only his hands became Teme'im, rather, when he became Tamei.

כל גופו תיפוק לי כיון דבעי למעבד הערב שמש אסוחי מסח דעתיה
1.

Objection: If he became Tamei, he cannot serve (even after immersing) until nightfall, so he stops thinking about Avodah! (Surely he must be Mekadesh again!)

כגון דאיטמי סמוך לשקיעת החמה
2.

Answer: We ask about one who became Tamei just before sundown.