1)

TOSFOS DH She'ani Bnei Mechuza d'Shechichi Behu Shichrus

תוספות ד"ה שאני בני מחוזא דשכיחי בהו שכרות

(SUMMARY: Tosfos discusses when we say Hallel ha'Gadol before eating.)

- ולהכי היו אומרים הלל הגדול קודם שיאכלו וישתו

(a)

Explanation: This is why they said Hallel ha'Gadol before eating and drinking (for they often get drunk).

ובפסוקי דזמרה נוהגין לומר שחרית

(b)

Our custom: We say [Hallel ha'Gadol, i.e. Tehilim 136 Hodu la'Shem Ki Tov..., on Shabbos] in Pesukei d'Zimra in Shacharis.

ודווקא בפסוקי דזמרה קודם התפלה אבל בשעת תפלה אין אומרים אותו אלא בנפש שבעה ובכרס מלאה.

1.

This is only in Pesukei d'Zimra before Tefilah. At the time of Tefilah (Tif'eres Yisrael - when it is said after we requested and we were answered), we say it only amidst satiation and a full stomach.

2)

TOSFOS DH b'Chol Yom she'Yesh Bo Hallel Ein Bo Ma'amad Shacharis

תוספות ד"ה בכל יום שיש בו הלל אין בו מעמד שחרית

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Chanukah.)

- פי' דהיינו חנוכה דבשאר יום טוב לא משכחת לה בלא קרבן מוסף.

(a)

Explanation: This refers to Chanukah. We do not find another Yom Tov with Hallel without a Korban Musaf.

1.

Note: Tosfos connotes that Musaf itself overrides the Ma'amad of Shacharis. However, this is unlike both Tana'im in a Beraisa (28b)! We must say that Tosfos explains why we did not say "every day that has Hallel and Musaf", rather, we needed to teach the law of days with only Hallel but not Musaf.

3)

TOSFOS DH Korban Musaf Ein Bo Ne'ilah

תוספות ד"ה קרבן מוסף אין בו נעילה

(SUMMARY: Tosfos explains the reason for this.)

פירוש יום שקרבין בו מוסף אין בו נעילה לפי שטרודין הם במוסף ואין להם פנאי לומר נעילה.

(a)

Explanation: On a day when they offer Musaf, there is no Ne'ilah, for they are occupied with Musaf, and they have no time to say Ne'ilah.

1.

Note: Our text of the Mishnah says Ein b'Ne'ilah, which connotes that there is Tefilas Ne'ilah, but there is no Ma'amad then. Tosfos' text is "Ein Bo Ne'ilah", which connotes that that day, we omit the Tefilah. See also the next Tosfos.

4)

TOSFOS DH Korban Etzim Ein Bo Minchah

תוספות ד"ה קרבן עצים אין בו מנחה

(SUMMARY: Tosfos explains why there is Ne'ilah.)

- משום דעד המנחה היו טרודים בקרבן העצים אבל יש בו נעילה דכל כך לא היו מאחרים עד שעת נעילה דאמר בן עזאי כך היה וכו'.

(a)

Explanation: Until Minchah they are occupied with Korban Etzim. However, there is Ne'ilah, for they did not delay so long until the time of Ne'ilah, for Ben Azai said [in the name of...]

1.

Note: Tosfos' text says "Ein Bo Minchah", i.e. Tefilas Minchah. On 28a, the Gemara says that Korban Etzim is not Docheh Minchah because Minchah is mid'Oraisa. Tosfos did not say that even though the Ma'amad is mid'Rabanan, the Tefilah it accompanies is mid'Oraisa. I.e. he holds that Musaf overrides Tefilas Minchah. Also Meleches Shlomo on the Mishnah (4:4) says so.

26b----------------------------------------26b

5)

TOSFOS DH Minchah u'Ne'ilah d'Chol Yoma Shechichi Behu Shichrus Gazru Rabanan

תוספות ד"ה מנחה ונעילה דכל יומא שכיחי בהו שכרות גזרו רבנן

(SUMMARY: Tosfos resolves a difficulty about concern for intoxication.)

אפילו ביומא דתענית דלית בהו שכרות

(a)

Explanation: [They decreed] even on a fast day, when there is no intoxication.

וקשיא דהכא משמע דבמנחה שייכא שכרות ובפ"ק דשבת (דף י. ושם) קאמר בהדיא דבמנחה לא שייכא שכרות

(b)

Question: Here the Gemara connotes that intoxication applies at Minchah. In Shabbos (10a), we explicitly say that intoxication does not apply at Minchah!

וי"ל דהא דקאמר התם דבמנחה לא שייכא שכרות ר"ל לגבי ערבית שכרות דמנחה לאו כלום דיותר שכיח שכרות בערבית מבמנחה

(c)

Answer: We say there that intoxication does not apply at Minchah, i.e. regarding Ma'ariv intoxication of Minchah is no problem. Intoxication is more common in Ma'ariv than in Minchah!

אבל לעולם במנחה שייך שכרות לגבי שחרית ומוסף.

1.

Really, intoxication applies at Minchah, [more than] regarding Shacharis and Musaf [which Rabanan did not decree about].

6)

TOSFOS DH u'Man d'Amar Nahagu Oruyei Lo Morinan

תוספות ד"ה ומאן דאמר נהגו אורויי נמי לא מורינן

(SUMMARY: Tosfos explained this elsewhere.)

- פירשנו בפ"ק דראש השנה (דף טו: ד"ה וכי).

(a)

Reference: We explained this in Rosh Hashanah (15b DH v'Chi).

7)

TOSFOS DH veha'Idna Nahug Alma d'Parsei Kahanei Yadaihu b'Minchah Samuch l'Shki'as ha'Chamah

תוספות ד"ה והאידנא נהוג עלמא דפרסי כהני ידייהו במנחה סמוך לשקיעת החמה

(SUMMARY: Tosfos explains why Yom Kipur is different.)

- ולכך לא נהגו העם לומר נשיאת כפים במנחה ביום הכפורים לפי שמתפללין מנחה בעוד היום גדול

(a)

Consequence: Therefore, the custom is not to say Birkas Kohanim at Minchah on Yom Kipur, because we pray Minchah early.

אבל במנחה בשאר תעניות יש נשיאת כפים אבל מכל מקום בנעילה ביום הכפורים יש נשיאת כפים.

(b)

Distinction: However, at Minchah on other fasts there is Birkas Kohanim. In any case, in Ne'ilah on Yom Kipur there is Birkas Kohanim.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF