1)

REMAINING AT HOME FOR THE FESTIVAL AND SNACKING AND NAPPING OUTSIDE OF THE SUKAH (Yerushalmi Halachah 5 Daf 10a)

מעשה שהלך רבי אלעאי אצל רבי אליעזר בלוד

(a)

(Beraisa): R. Ilai once visited R. Elazar in Lod.

א"ל אף את משובתי הרגל. והלא אמרו שאין שבחו של תלמידי חכמים להיות מניח את ביתו ברגל והולך לו

1.

R"E said to R"I: Can you be considered one who rests on the festival? The Chachamim said that it is not correct for Torah Sages to leave their homes (without their wives) and travel on the festival!

כהדא ר' זעירה סליק לגזורה דרבי אילא ולא קביל עלוי מיטעום כלום [ולא ידעין] אין משום דלא הוה עיסקיה טעם כלום עד יפני מוסף. (ולא ידעין) אין משם שאין שבחו של תלמידי חכמים להיות מניח את ביתו ברגל והולך לו. בהדין לא ידעין

(b)

It is like the case of R. Zeira who went to a Bris made by R. Ila and he refused to eat anything. The people were unsure if it was because he would not eat before praying Musaf or because it is not correct for Torah Sages to leave their homes and travel on the festival.

א"ר לעזר אכילה עראי. אין שינה עראי

(c)

R. Elazar: (The Mishnah had taught that one may snack outside the Sukah) Only snacking is permitted but napping is not permitted outside of the Sukah.

חברייא אמרין שכן אדם נשתקע בתוך שנתו

(d)

Reason #1 (Chevraya): A person tends to fall into a deep sleep.

א"ר אילא שכן אדם ישן קימאה ודיו

(e)

Reason #2 (R. Ila): Often a nap will suffice.

מה נפק מן ביניהון

(f)

Question: What is the practical difference between these two reasons?

מסר שנתו לאחר על דעתהון דחבריא מותר על דעתיה דרבי אילא אסור

(g)

Answer: One who tells another person to wake him if he falls into a deep sleep. According to Chevraya, it is permitted to nap; according to R. Ila, it is prohibited.

2)

THE LAWS OF SNACKING (Yerushalmi Halachah 6 Daf 10b)

משנה מעשה שהביאו לו לרבן יוחנן בן זכאי לטעום את התבשיל ולרבן גמליאל שתי כותבות ודלי של מים ואמרו העלום לסוכה

(a)

(Mishnah): It occurred that they brought R. Yochanan B"Z food to taste and Rabban Gamliel two dates and a bucket of water, and they (both) said, "Bring them to the Sukah".

וכשנתנו לו לר' צדוק אוכל פחות מכביצה ונטלו במפה ואכלו חוץ לסוכה ולא בירך אחריו

(b)

And when they gave R. Tzadok food smaller than the size of an egg, he took it in a cloth and ate it outside of the Sukah and did not recite Birkas HaMazon afterwards.

גמרא הוינן סברין מימר שלא בירך אחריו שלש ברכות הא ברכה אחת בירך

(c)

(Gemara): They understood that R. Tzadok did not recite the entire Birkas HaMazon afterwards, but he did recite one of the blessings.

אשכח תני ולא ברכה אחת ולא שלש ברכות

1.

However, a Beraisa was discovered that teaches that he did not recite any Blessing.

תני כל שאומרין עליו שלש ברכות אומרים לפניו המוציא לחם מן הארץ. כל שאין אומר אחריו ג' ברכות אין אומרים לפניו המוציא לחם מן הארץ

(d)

(Beraisa): Any food upon which Birkas HaMazon is recited afterwards, "Hamotzi" - "...He brings out bread from the ground" is recited before. Any food upon which Birkas HaMazon is not recited afterwards, "Hamotzi" - "...He brings out bread from the ground" is not recited before.

התיבון הרי פחות מכזית אין אומרים עליו שלש ברכות מעתה לא יאמרו לפניו המוציא לחם מן הארץ

(e)

Question: If a person ate less than a K'zayis of bread, he does not recite Birkas HaMazon afterwards - should he also not recite Hamotzi before it?

רבי יעקב בר אחא אמר לשאר המינין נצרכה

(f)

Answer (R. Yaakov bar Acha): The rule refers to other types of food (such as rice or millet - since one does not recite Birkas HaMazon after them, he does not recite Hamotzi before them).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF