SUKAH 9 (7 Av 5781) - Dedicated in memory of Dr. Simcha Bekelnitzky (Simcha Gedalya ben Shraga Feibush) of Queens, N.Y., Niftar 7 Av 5757, by his wife and daughters. G-d-fearing and knowledgeable, Simcha was well known in the community for his Chesed and Tzedakah. He will long be remembered.

1)

AN OLD SUKAH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 4b)

משנה סוכה הישנה בית שמאי פוסלין וב"ה מכשירין

(a)

(Mishnah): An old Sukah - Beis Shamai say that it is invalid and Beis Hillel say that it is valid.

איזו היא הישנה כל שעשאה קודם לחג שלשים יום אבל אם עשאה לשם החג אפי' מתחילת השנה כשירה

(b)

What is considered old? If he built it more than thirty days before the festival; but if he built it as a Sukah for the festival, even if he built it at the beginning of the year it is valid.

גמרא תני צריך לחדש בה דבר

(c)

(Gemara - Beraisa): (Even according to Beis Hillel who say that an old Sukah is valid, ideally) he must make an addition to the Sukah (to show that he built it for the festival).

חברייא אמרו טפח ר' יוסה אומר כל שהוא

(d)

Chevraya said that he must add a Tefach; R. Yosa said that he can add any minimal amount.

מ"ד כל שהיא ובלבד על פני כולה

1.

According to R. Yosa, he must add that amount to the entire length or breadth of the Sukah.

אף במצה כן. מצה הישנה תפלוגתא דבית שמאי ודב"ה

(e)

The same discussion applies to an old Matzah, that Beis Shamai say that it is invalid and Beis Hillel say that it is valid.

. א"ר יוסה דברי הכל היא. מכיון שלא עשאה לשם פסח דבר בריא שלא דיקדק בה

(f)

R. Yosa: All agree that an old Matzah is invalid - if he did not bake it for Pesach, he will certainly not be careful about preventing it from becoming Chametz.

סוכת הרועים סוכת היוצרים כשירה

(g)

A shepherd's Sukah (that he builds to protect him from the sun when working) and a potter's Sukah (where he makes his pottery to sell) are valid.

סוכת הכותים עשויה כהילכתה כשירה שלא כהילכתה פסולה

(h)

A Cusi's Sukah - if it is build correctly, it is valid; if not, it is invalid. (We do not rely on the testimony of the Cusi if he says that it is built correctly. The Cusis converted under duress and their conversion status was doubtful.)

העושה סוכה לעצמו מהו אומר ברוך אקב"ו לעשות סוכה

(i)

One who builds a Sukah for himself should recite the blessing - "Blessed...who commanded us to make a Sukah".

לאחר לעשות סוכה לשמו

1.

If he builds it for others he should say "...[who commanded us] to make a Sukah for His name".

נכנס ליישב בה אומר ברוך אקב"ו לישב בסוכה

2.

When he enters to dwell in it, he should recite the blessing - "...who commanded us to dwell in a Sukah".

משהוא מברך עליה בלילי יום טוב הראשון אינו צריך לברך עליה עוד מעתה

(j)

Once he has recited the blessing on it on the first night of Sukah, he does not need to recite the blessing again (as the entire festival is considered one day).

חנין בר בא בשם רב וזמן

(k)

Chanin bar Ba quoting Rav: The blessing of "Shehecheyanu" should also be recited at the time of building the Sukah.

מכיון שחשיכה מהו שיהא צריך להזכיר זמן

1.

Query: If a person did make the blessing of "Shehecheyanu" at the time of building, must he recite it again when nightfall arrives and he enters the Sukah to recite Kidush on a cup of wine?

רב הושעיה אמר צריך להזכיר זמן רבי אילא אמר צריך להזכיר זמן ר' זבידה אמר צריך להזכיר זמן

2.

Answer: Rav Hoshiya/ R. Ila/ R. Zevida all require him to recite the blessing again.

ר' חייא בר אדא עביד לה שמועה ר' זעירה ר' יצחק בר נחמן בשם ר' הושעיה רבי יודה בר פזי בשם רבי חמה אבוי דרבי אושעיה מכיון שחשיכה צריך להזכיר זמן

3.

R. Chiya bar Ada quoted this ruling in the name of others - R. Zeira/ R. Yitschak bar Nachman quoting R. Hoshiya/ R. Yehuda bar Pazi quoting R. Chamah the father of R. Oshiya - after nightfall, he must recite the blessing again.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF