12th CYCLE DEDICATIONS
 
SUKAH 55 (5 Cheshvan) - Dedicated in honor of the second Yahrzeit of Reb Naftali (Tuli) ben Reb Menachem Bodner ZT"L, an Ish Chesed and Ish Ma'aseh whose Simcha and Ahavas Yisrael knew no bounds. Dedicated by his wife, Alice Bodner, of Kew Gardens Hills, NY.

1)

TOSFOS DH ASKIN AMEIMAR DI'MEDALEG DILUGI

תוס' ד"ה אתקין אמימר דמדלגי דלוגי

(Summary: Tosfos explains the mention of the Korban of Musaf during the Musaf of Chol ha'Mo'ed and disagrees with Rashi's arrangement of the Leining.)

יום ראשון של חול המועד אומר במוסף "ביום השני" ו"ביום השלישי" ...

(a)

The Korban Musaf during the Musaf Amidah: On the first day of Chol ha'Mo'ed one says in the Musaf Amidah "ba'Yom ha'Sheini" and "ba'Yom ha'Shelishi" ...

לפי שהוא ספק שני ספק שלישי; וכן בכל יום ויום של חול המועד ספק הראוי.

1.

Reason: Since it is a Safek whether it is the second day or the third day; and so on each day of Chol ha'Mo'ed, one mentions the Safek of that day.

ופירש בקונטרס 'כי היכי דאתקין אמימר לענין תפלה, עבדינן נמי לענין קוראי התורה...

(b)

The Chol ha'Mo'ed Leining; Explanation #1: Rashi explains that 'In the same way as Ameimar arranged with regard to the Amidah, so too do we do with regard to Keri'as ha'Torah' ...

ורביעי שנתוסף לחול המועד יותר משאר ימים, וניכר שהוא בא לכבוד היום, הוא קורא ספיקי היום כמו שש"ץ אומרן...

1.

Explanation #1 (cont.): And Revi'i, which is added on Chol ha'Mo'ed more than on other days and it is therefore recognizable as coming in honor of the day, one Leins the S'feika de'Yoma just as the Shatz says them (in the Amidah) ...

ואם שבת הוא, קוראן המפטיר.

2.

Explanation #1 (cont.): And if it is Shabbos, one Leins them for Maftir.

וג' הקוראים תחילה, שנים ראשונים קוראים שתי ספיקות היום והשלישי בפרשת יום המחרת, והרביעי חוזר וקורא מה שקראו שנים הראשונים.

3.

Explanation #1 (concl.): And of the first three Olim, the first two Lein the two S'feikos, and the third one, the following day, in which case, Revi'i re'Leins what the first two Leined.

והשתא לפי סדר זה, ישתנה הסדר ביום הושענא רבא- שאם יקראו שנים הראשונים שתי ספיקות, היה השלישי זקוק לקרות "ביום השמיני, עצרת תהיה לכם" ...

(c)

Question #1: According to this arrangement, the order on Hosha'ana Rabah will be different, because - if the first two Olim were to Lein the S'feika de'Yoma, Shelishi would have to Lein "ba'Yom ha'Shemini", Atzeres tih'yeh lachem" ...

ואין נכון לקרות בחג פרשה שאינה של חג.

1.

Question #1 (cont.): And it would not be in order to Lein on Succos a Parshah that does not belong to Sukos

ואם מתחיל הראשון וקורא פרשה שלפני הספיקות, ושני ושלישי קוראים הספיקות...

(d)

Alternative Explanation: And if Rishon Leins the day before the S'feikos, and Sheini and Shelishi Lein the S'feikos ...

נמצא שאין סדר זה כסדר שאר הימים?

(e)

Question #1: It will turn out that the order does not follow the same pattern as the other days?

ועוד, דבחנוכה כשקוראין בפרשת נשיאים, רגילים שנים הראשונים לקרות נשיא אחד דיומא, ושלישי קורא דלמחרת...

(f)

Question #2: Moreover, on Chanukah when one Leins the Parshah of the 'Nesi'im', the two first Olim tend to Lein the Nasi of the day, and Shelishi of the following day ...

אלמא חשיב ראשון עיקר, ובחג איפכא, דאדרבה האחרון נחשב עיקר?

1.

Question #2 (cont.): Indicating that Rishon is the main Aliyah, whereas on Sukos, it is the reverse, that the last Aliyah is the main one?

לפיכך ראוי להנהיג שכל הארבעה הקוראים בתורה אין קוראים כי אם בספיקות ...

(g)

Explanation #2: It is therefore fitting to introduce the Minhag that all four Olim should Lein the S'feikos of the day ...

יום ראשון של חול המועד, קורא ראשון "ביום השני" ,ושני "ביום השלישי" ,וחוזר שלישי וקורא "ביום השני" ,ורביעי "ביום השלישי " ...

1.

Explanation #2 (cont.): On the first day of Chol ha'Mo'ed, Rishon Leins "ba'Yom ha'Sheini", and Sheini, "ba'Yom ha'Shelishi"; Shelishi then re'Leins "ba'Yom ha'Sheini" and Revi'i, "ba'Yom ha'Shelishi" ...

וכיוצא בזה קורין בספיקות בכל יום ויום.

2.

Explanation #2 (concl.): And likewise, one Leins the Sfeika de'Yoma on each day.

55b----------------------------------------55b

2)

TOSFOS DH U'V'CHILUK LECHEM HA'PANIM

תוס' ד"ה ובחילוק לחם הפנים

(Summary: Tosfos discusses the details of this Halachah and clarifies the Din regarding the Musaf of Shabbos.)

דוקא בחילוקו שוין, אבל סילוקו וסידורו והקטרת הבזיכין למשמר הקבוע...

(a)

Clarification: They are only equal regarding the distribution, but as far as the removal, the arranging and the burning of the bowls (of frankinsence) is concerned, they are performed by the Mishmar of that week ...

דהכי תניא בתוספתא 'לחם הפנים עבודתו במשמר הקבוע, ואכילתו בכל המשמרות' ...

1.

Source: For so we learned in the Tosefta (4:11) 'The Avodah of the Lechem ha'Panim is performed by the Mishmar whose turn it is that week, whereas all the Mishmaros eat it'.

והיינו טעמא משום דבגמרא מרבינן ליה "חלק כחלק יאכלו" - משמע לאכילה רביה רחמנא ולא לעבודה

2.

Reason: Because the Gemara learns it from "Cheilek ke'Cheilek Yocheilu" - implying that the Torah includes it with regard to eating but not with regard to distribution.

ומוסף שבת לא מפרשה מתניתין מידי, ושיירא -והוי בכלל דשאר קרבנות צבור.

(b)

The Musaf of Shabbos: Now the Mishnah says nothing about the Musaf of Shabbos, but omits it - and in fact, it is included in the other Korb'nos Tzibur.

וכי קאמר בגמרא 'לאתויי פר העלם דבר של צבור ושעירי ע"ז' הוה מצי לאתויי מוסף שבת, דבהדיא קתני בתוספתא שהוא למשמר הקבוע ...

1.

The Musaf of Shabbos (cont.): So when the Gemara says 'To include the Par He'elam Davar shel Tzibur and the Se'irei Avodah-Zarah', it could just as well have included the Musaf of Shabbos, which the Tosefta (Ibid.) specifically says goes to the Mishmar of that week ...

והא דמרבה לחם הפנים טפי ...

(c)

Question: And the reason that it prefers to mention the Lechem ha'Panim is ...

ד"יאכלו" משמע מידי דאכילה הוא עיקרו, והיינו לחם הפנים, שכבר נעשה מצותו משבת שעברה -שסידרוהו על השלחן, ואינו מחוסר מעתה אלא סילוק ...

(d)

Answer: Because "Yocheilu" implies something where the eating is the main thing, i.e. the Lechem ha'Panim, whose Mitzvah was already performed the previous Shabbos - when they arranged it on the Table, and it lacks only removal ...

דאי משום הקטרת בזיכין...

(e)

Implied Question: Since, regarding the burning of the bowls ...

להתיר לחם קאתיין, ואין עבודה זו בגוף הלחם.

(f)

Answer: That comes to permit the Loaves (to be eaten [Me'ilah 9a]), and it is not an Avodah pertaining to the Loaves themselves.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF