1)

TOSFOS DH v'Iy Salka Daitach Ohr Hu Heichi Marbei Lei Kra

תוספות ד"ה ואי ס''ד עור הוא היכי מרבי ליה קרא

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

תימה לר''י הא אפילו נוצה שבכנפים מרבה קרא

(a)

Question (Ri): The verse includes even feathers on wings!

וי''ל דבהמה נמי אשכחן שהיה קרב שיער שבזקן תיישים וצמר שבראש רחלים כדאמרינן בזבחים (דף פה:) ובחולין (דף צ.) דלא קפיד קרא אלא אהפשט עור

(b)

Answer: Also an animal, we find that the hair on the beard of goats was offered, and wool on the head of ewes, like it says in Zevachim (85b) and Chulin (90a). The verse is adamant only about flaying the skin;

וה''נ אע''פ שהנוצה קריבה אי עור הוא צריך הפשט

1.

Also here, even though the feathers are offered, if [Halachically, the skin] is considered skin, it must be flayed.

2)

TOSFOS DH R. Chananel Lo Garas veka'Dalu Maya Le'akbulei Apei Ela Hachi Garas Chaznehu

תוספות ד"ה ר''ח ל''ג וקדלו מיא לאקבולי אפיה אלא הכי גרס חזנהו

(SUMMARY: Tosfos explains how Shmuel knew to ask Karna to test Rav.)

שמואל למיא דקדלו ועכירי אמר שמואל גברא רבה קאתי וחש במיעיה

(a)

R. Chananel's text: Shmuel [saw] that the water was rising and cloudy. Shmuel said that a great man is coming, and he has intestinal sickness.

פי' שמע שמואל שמועה שאדם גדול היה בא בספינה וידע שמואל שישתה מן הנהר אותו אדם גדול ומתוך כך יחוש במעיו לפי שהמים היו עכורים מחמת הרוח שהיה מבלבלם

(b)

Explanation: He heard that a great man is coming on a boat, and he knew that the great man will drink from the river, and due to this he will have intestinal sickness, for the water was cloudy due to wind that perturbed it;

ולפי ששמואל היה רופא מומחה א''ל לקרנא זיל תהי ליה בקנקניה פי' תראה אם הוא חכם וראוי לכבדו אביאנו לביתי ואעשה לו רפואה ואכבדנו לפי מה שראוי לו

1.

Because Shmuel was an expert doctor, he told Karna "check his bottle", i.e. see if is he is a Chacham and proper to honor him. [If he is], I will bring him to my house and make a cure for him and honor him according to what is proper for him.

3)

TOSFOS DH Minayin l'Dam she'Hu Adom

תוספות ד"ה מניין לדם שהוא אדום

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the fact that there are four colors of Dam Nidah.)

וכל אותן ד' מינין דמרבינן מדמיה דמיה יש בהן צד אדמומית

(a)

Explanation: All the four hues that we include from "Dameha, Dameha" (Nidah 19a), all have some redness.

4)

TOSFOS DH Eizeh Mehen Chashuv Oso she'Hargo Melech

תוספות ד"ה איזה מהן חשוב אותו שהרגו מלך

(SUMMARY: Tosfos explains why we include Neveilos that people killed.)

וא''ת תינח מתו מאליהן נחורות ועקורות מאי איכא למימר

(a)

Question: This is fine if they died by themselves. If people did Nechirah or Akirah (killed them without Kosher Shechitah), how can we answer?

וי''ל כיון דמתו שרי א''כ מן המותר בפיך לאו דוקא אלא ממין המותר בפיך קאמר

(b)

Answer: Since what died by themselves are permitted, this shows that "what is permitted to your mouth" is not precise. Rather, it means a species permitted to your mouth.

5)

TOSFOS DH Ein Osin Hilmi b'Shabbos

תוספות ד"ה אין עושין הילמי בשבת

(SUMMARY: Tosfos rules like Rabanan.)

הלכה כרבנן דבפרק קמא דעירובין (דף יד:) אמר אין הלכה כר' יוסי לא בהילמי ולא בלחיין

(a)

Pesak: The Halachah follows Rabanan, for in Eruvin (14b) it says that the Halachah does not follow R. Yosi, not regarding Hilmi, and not regarding two Lechayayin;

ואמר נמי התם פוק חזי מאי עמא דבר ופי' בקונטרס וכבר נהגו העם בלחי משהו

1.

It says also "go see what people do." Rashi explained that the custom is to have a Lechi of any size;

וכיון דאין הלכה כר' יוסי בלחיים כ''ש בהילמי דאפילו רב הונא בר חנינא דפליג התם בלחיים מודה בהילמי ושרי לעשות מי מלח בשבת ליתן על עופות צלויין

2.

Since the Halachah does not follow R. Yosi regarding Lechayayin, all the more so the Halachah does not follow him regarding Hilmi, for even Rav Huna bar Chanina, who argues about Lechayayin, agrees about Hilmi, and permits making saltwater on Shabbos to put on roasted birds;

ואם נותן מלח על העופות ואח''כ נותן משקין עליהם שרי אפילו לרבי יוסי שהשמנונית ממתיק המלח כמו שמן:

3.

If he puts salt on the birds, and afterwards puts liquids on them, it is permitted, even according to R. Yosi, for the greasiness sweetens the salt like oil does.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF