1)

TOSFOS DH Mah Avodah Zarah she'Chayavim Al Zedono Kares

תוספות ד"ה מה ע''ז שחייבים על זדונו כרת

(SUMMARY: Tosfos proves that the Hekesh applies only to what is written in the Parshah.)

וא''ת מ''מ הקישא דשוגג למזיד למה לי דאפילו לא הוי כתיב התם קרא דוהנפש אשר תעשה ביד רמה ילפינן שפיר מע''ז שחייב על זדונה כרת כו'

(a)

Question: In any case, why do we need the Hekesh of Shogeg to Mezid? Even without the verse there "veha'Nefesh Asher Ta'aseh b'Yad Ramah", we would properly learn from idolatry, for which one is Chayav Kares [that one brings a Chatas for all such Aveiros]!

וי''ל דלית לן לאקושה לע''ז אלא במאי דכתיב בההיא פרשה כדמשמע מתוך פירוש הקונטרס ולהכי אצטריך לאתויי הכא והנפש אשר תעשה

(b)

Answer: We should equate [Chiyuv Chatas] to idolatry only regarding matters written in that Parshah, like Rashi connotes. Therefore, we need to bring here "veha'Nefesh Asher Ta'aseh..."

תדע דהא לא ילפינן מע''ז דניבעי על זדונו סקילה כע''ז משום דלא כתיב סקילה בההיא פרשה אלא כרת

(c)

Proof: We do not learn from idolatry that one must be Chayav stoning for Mezid, like a idolatry, since stoning is not written in that Parshah. Only Kares is written [there].

והא דממעטינן בריש פרק בתרא דמכות (דך יג:) פסח ומילה מקרבן אע''פ שיש בהן כרת משום דמה ע''ז דאמר רחמנא לא תעביד והני קום עשה נינהו

(d)

Implied question: In Makos (13b) we exclude Pesach and Milah from a Korban (for one who does not fulfill them), because [Chiyuv Chatas is for matters like] idolatry, in which the Torah said "do not do", and [Pesach and Milah] are Mitzvos to do an action (even though this is not written in the Parshah)!

היינו נמי משום דכתיב והנפש אשר תעשה ביד רמה דמשמע מה שצויתי שלא לעשות

(e)

Answer: Also this is written [in the Parshah]. "Veha'Nefesh Asher Ta'aseh b'Yad Ramah" connotes "what [Hash-m] commanded not to do."

וא''ת רבנן דהכא ר' עקיבא ור' עקיבא אית ליה בפ''ק דכריתות (דף ז:) דהאי קרא דמגדף במברך את השם כתיב

(f)

Question: Rabanan [of Munvaz] here is R. Akiva, and R. Akiva holds in Kerisus (7b) that this verse of Megadef is written regarding blasphemy!

וי''ל דלישנא דנקט הכא הוקשה כל התורה כולה לע''ז נקט אליבא דרבנן דרבי עקיבא אבל לר''ע אית לן למימר דהוקשה כל התורה כולה למברך את השם

(g)

Answer: The expression used here "the entire Torah is equated to idolatry" was adopted due to Rabanan of R. Akiva. According to R. Akiva, we can say that the entire Torah is equated to blasphemy.

וא''ת ולמונבז האי דרשא דר' יהושע בן לוי מנא ליה

(h)

Question: According to Munvaz, what is the source for the Drashah of R. Yehoshua ben Levi (that one brings a Chatas for Mitzvos like idolatry, Chayavei Kerisus transgressed through action)?

ואומר ר''י דנפקא ליה כדדריש רבי בפ''ק דיבמות (דף ט.) ובפ''ב דהוריות (דף ח.) נאמר כאן ונודעה החטאת אשר חטאו עליה ונאמ' ואשה אל אחותה לא תקח לצרור לגלות ערותה עליה

(i)

Answer (Ri): He learns like Rebbi expounds [a Gezeirah Shavah "Aleha-Aleha"] in Yevamos (9a) and Horiyos (8a). It says here "v'Noda'ah ha'Chatas Asher Chat'u Aleha", and it says "Ishah Al Achosah Lo Sikach Litzror Legalos Ervasah Aleha."

2)

TOSFOS DH Ela l'Munvaz Shegagah b'Mai

תוספות ד"ה אלא למונבז שגגה במאי

(SUMMARY: Tosfos explains why we must say that he was Mezid about the Lav and Shogeg about the Korban.)

לא מצי למימר ששגג בלאו והזיד בקרבן

(a)

Implied question: Why can't we say that he was Shogeg about the Lav and Mezid about the Korban (he knew that one is liable a Korban for this Aveirah)?

דאין סברא לחייב בהזיד בקרבן דלא שב מידיעתו הוא

(b)

Answer: It is unreasonable to obligate one who was Mezid about the Korban. [Surely] he is not "Shav mi'Yedi'aso." (One brings a Korban only if he would have refrained from the Aveirah, had he known.)

וליכא נמי למימר שגג בלאו וקרבן

(c)

Implied question: Why can't we say that he was Shogeg about the Lav and the Korban?

דסברא הוא דכיון דמקיש למזיד אפי' מזיד בכל דבר ושוגג רק בדבר אחד דהיינו בקרבן יש לנו לחייבו

(d)

Answer: It is reasonable that since [Shogeg] is equated to Mezid, even if he is Mezid about everything, [except for] one matter in which he is Shogeg, i.e. [liability to bring] a Korban, we should obligate him.

ומיהו היכא דאיכא סקילה בעינן שיהא שוגג גם בסקילה דאי הוה מזיד בסקילה אין לחייבו בקרבן דכיון דאינו שב מסקילה פשיטא שאפילו היה יודע שחייב גם קרבן שלא היה שב ולא שב מידיעתו הוא

(e)

Distinction: However, when there is stoning, we require that he is Shogeg also about stoning. If he was Mezid about stoning, we should not obligate him a Korban. Since he does not refrain from liability for stoning, obviously had he known that there is also a Korban, he would not have refrain, and he is not "Shav mi'Yedi'aso."

ואע''ג דבהזיד בכרת חשיב ליה שב מידיעתו לקרבן

(f)

Implied question: When one was Mezid about Kares, he is considered "Shav mi'Yedi'aso" regarding [had he known that there is also] a Korban!

היינו משום דכרת אפשר בתשובה וקרבן לא אפשר בתשובה

(g)

Answer #1: This is because Teshuvah helps for Kares (to remove it), but it does not help for [exempting from] a Korban.

ועוד דגבי כרת שייך שפיר למימר אם היה יודע שחייב כרת עם הקרבן היה שב

(h)

Answer #2: Regarding Kares, we can properly say that had he known that there is Kares with the Korban, he would have refrained.

3)

TOSFOS DH Kegon she'Shagag b'Kares Af Al Pi she'Hezid b'Lav

תוספות ד"ה כגון ששגג בכרת אע''פ שהזיד בלאו

(SUMMARY: Tosfos gives R. Yochanan's reasoning.)

וטעמא דר' יוחנן משום דלא כתיב לאו בהיקשא דר' יהושע ולא כתיב אלא כרת בההיא ענינא

(a)

Explanation: R. Yochanan's reason is because there is no Lav in the Hekesh of R. Yehoshua [ben Levi]. Only Kares is written there.

ולהכי בעי מ''ט דריש לקיש ולא בעי מ''ט דר' יוחנן

(b)

Support: This is why it asks what is the reason for Reish Lakish, but it does not ask what is the reason for R. Yochanan.

וצ''ל דרבי יוחנן מיירי אליבא דרבנן דאית להו היקשא דרבי יהושע בן לוי

(c)

Explanation: We must say that R. Yochanan discusses according to Rabanan, who hold of R. Yehoshua ben Levi's Hekesh;

אבל לרבי דנפקא ליה מג''ש דעליה מודה רבי יוחנן דבעי עד שישגוג בלאו וכרת דהא כתיב לאו בההוא קרא ואשה אל אחותה לא תקח וגו'

1.

However, according to Rebbi, who learns from the Gezeirah Shavah "Aleha-Aleha", R. Yochanan agrees that he requires that he was Shogeg about the Lav and Kares [to be obligated a Korban], for there is a Lav in that verse "Ishah Al Achosah Lo Sikach..."

4)

TOSFOS DH Amar Kra Asher Lo Sa'asenah bi'Shegagah

תוספות ד"ה אמר קרא אשר לא תעשינה בשגגה

(SUMMARY: Tosfos gives Reish Lakish's reasoning.)

קשה לר''י מנא ליה לריש לקיש דרבנן דרשי הכי ובעו שגגת לאו

(a)

Question (Ri): What is Reish Lakish's source that Rabanan expound so, and require Shegagah of the Lav?

וליכא למימר דמשמע ליה למדרש קרא הכי

1.

Suggestion: He understands that it is proper to expound the verse like this.

דהא ע''כ סבירא ליה דאין סברא לדרוש כן דהא איהו סבר כמונבז כדאמר לעיל ומונבז לא בעי שגגת לאו אלא שגגת קרבן גרידא

2.

Rejection: You are forced to say that he holds that it is not proper to expound like this, for he holds like Munvaz, like it says above, and Munvaz does not require Shegagah of the Lav, only Shegagah of the Korban alone;

דבהדיא תניא לקמן או שאמר יודע אני שמלאכה זו אסורה אבל איני יודע אם חייבים עליה קרבן אם לאו חייב ולא קאמר קרבן ומלקות אם לאו

i.

This is like a Beraisa teaches explicitly below 'or he said "I know that this Melachah is forbidden, but I do not know whether or not one is liable a Korban", he is liable', and it did not say "[I do not know] whether or not one is liable a Korban and lashes."

5)

TOSFOS DH d'Yada Lah bi'Techumin

תוספות ד"ה דידע לה בתחומין

(SUMMARY: Tosfos discusses other possible answers.)

לא מצי למימר דידע לה בדאיסי

(a)

Implied question: Why couldn't we say that he knew it regarding Isi's law (that there is a Melachah for which one is not Chayav Misah)?

דבההוא נמי חייב חטאת כדפירשתי בפרק קמא (דף ו: בד''ה הא קמ''ל)

(b)

Answer: One is Chayav Chatas also for that Melachah, like I explained above (6b. One of the 39 Chata'os is for that Melachah, so we cannot say that he remembered it.)

תימה לר''י דאמאי לא קאמר דידע לה לשבת בעשה דכתיב וביום השביעי תשבות וגו' (שמות כג) וכתיב נמי ושמרתם את השבת (שם לא)

(c)

Question (Ri): Why didn't we say that he knew the Aseh of Shabbos - "uva'Yom ha'Shevi'i Tishbos...", and it says "u'Shmartem Es ha'Shabbos"? (Rashba - we could have said so. Ramban - if he did not know the Lav, it is considered that he forgot the essence of Shabbos, and he is liable only once.)

6)

TOSFOS DH Ad she'Yishgog b'Lav she'Bah

תוספות ד"ה עד שישגוג בלאו שבה

(SUMMARY: Tosfos explains that he thought that he may transgress his Shevu'ah.)

כגון נשבע שלא יאכל ואכל ובשעת אכילה שכח איסור שבועה

(a)

Explanation #1: E.g. he swore that he will not eat and he ate, and at the time of eating he forgot the Isur Shevu'ah;

וקרינן ביה האדם דבשעת שבועה שנשבע היה יודע היטב איסור שבועה אלא שבשעת אכילה היה סבור דמותר לעבור על שבועתו

1.

We apply to him "ha'Adam", for at the time of the Shevu'ah, i.e. when he swore, he knew well the Isur of [a false] Shevu'ah, just at the time he ate he thought that it is permitted to transgress his Shevu'ah. (From "ha'Adam bi'Shevu'ah" we exclude one who was unaware.)

ורש''י פירש דבשעת אכילה שכח שנשבע

(b)

Explanation #2 (Rashi): At the time he ate, he forgot that he swore.

ואין נראה דאין זה קרוי שגג בלאו שבה במה שאינו נזכר שנשבע:

(c)

Rebuttal: This is not called that he was Shogeg about the Lav, due to not remembering that he swore.

69b----------------------------------------69b

7)

TOSFOS DH Ha Mani Munvaz Hi

תוספות ד"ה הא מני מונבז היא

(SUMMARY: Tosfos gives three explanations why it is unlike Rabanan.)

פירש בקונטרס אבל לרבנן דפליגי אמונבז לא אשכחן שגגת שבועת ביטוי לשעבר

(a)

Explanation #1 (Rashi): However, according to Rabanan who argue with Munvaz, we do not find Shegagas Shevu'as Bituy in the past;

וסברי כרבי ישמעאל דאמר בשבועות דאינו חייב אלא על העתיד לבא

1.

They hold like R. Yishmael, who said in Shevuos (25a) that one is liable [for Shevu'as Bituy] only in the future.

והקשה ה''ר אליעזר לרבינו שמואל דהא רבנן דמונבז רבי עקיבא ור''ע מחייב בהדיא על לשעבר בשבועות [פ''ג

(b)

Objection (R. Eliezer, to the Rashbam): Rabanan of Munvaz are R. Akiva, and R. Akiva explicitly obligates for the past in Shevuos (25a)!

וכלשון אחר שפי' בקונטרס

(c)

Explanation #2 (Rashi): [Some texts say that it cannot be Munvaz, for this is no Chidush. Rather, it is like Rabanan, and Abaye is refuted.]

מוכח בשבועות] בפ''ג (דף כו:) דאמר בעא מיניה רבא מרב נחמן איזהו שגגת ביטוי לשעבר אמר ליה כגון דאמר יודע אני ששבועה זו אסורה אבל איני יודע אם חייבין עליה קרבן אם לאו

(d)

Proof - Citation (Shevu'os 26b): Rava asked Rav Nachman "which is Shegagas Bituy in the past?", and he answered that the person says "I know that this Shevu'ah is forbidden, but I do not know whether or not one is liable a Korban for it";

ופריך ליה כמאן כמונבז ומשני אפילו תימא רבנן אע''ג דבכל התורה כולה לית להו שגגה בקרבן כו'

1.

[Rava] asked him "is this like Munvaz?" [Rav Nachman] answered that it is even like Rabanan. Even though in the entire Torah they hold that Shegagas Korban [is not Shogeg to obligate a Korban, Shevu'ah is different].

ומה שהקשה בקונטרס מאי פשיטא הא קמ''ל אף על גב דבעלמא הוי שגגה הכא לאו שגגה היא משום דהאדם בשבועה בעינן

(e)

Question (Rashi): Why is this obvious? It teaches that even though normally [forgetting the Lav] is Shegagah, here it is not Shegagah, for we require "ha'Adam bi'Shevu'ah"!

לאו פירכא היא דאי משום הא איצטריך ליתני בהדיא האדם בשבועה פרט לאנוס אלא משמע דשגגת קרבן אתא לאשמעינן ששמה שגגה

(f)

Answer: This is not difficult. If it was needed for this, it should teach explicitly "ha'Adam bi'Shevu'ah" to exclude Ones! Rather, it connotes that it comes to teach that [forgetting the Lav] is considered Shegagah.

ומיהו קשה דבלאו הך ברייתא הוה מצי למיפרך לאביי ממתניתין דשבועות דמחייב ר''ע שבועת ביטוי לשעבר ולא משכחת לה אלא אם כן הזיד בלאו

(g)

Question: Without this Beraisa, we could have challenged Abaye from our Mishnah in Shevuos in which R. Akiva obligates Shevu'as Bituy in the past, and we find this only if he was Mezid about the Lav!

על כן נראה כפירוש רבינו שמואל שהשיב להר"א דלרבנן (הגהת הב"ח) דשגגת קרבן לאו שמה שגגה משכחת שגגת שבועת ביטוי לשעבר כגון שיודע ששבועה זו אסורה אבל אינו יודע שיש בה לאו אבל סבור שיש בה איסור עשה

(h)

Explanation #3: The Rashbam answered R. Eliezer that according to Rabanan, who hold that Shegagas Korban is not considered Shegagah, we find Shegagas Shevu'as Bituy in the past when he knows that this Shevu'ah is forbidden, but he does not know that there is a Lav. Rather, he thinks that there is an Isur Aseh;

וחשיב שפיר האדם בשבועה בענין זה

1.

This is properly considered ha'Adam bi'Shevu'ah.

וכן מוכח בשבועות (שם) דמהאדם בשבועה לא ממעט אלא כסבור בשעת שבועה שבאמת נשבע כגון תלמידי דרב דמר משתבע דהכי אמר רב כו'

2.

Proof: In Shevuos (26a), from ha'Adam bi'Shevu'ah we exclude only one who thought at the time of the Shevu'ah that he swears truthfully, like Rav's Talmidim. One of them swore that Rav said a certain law [and the other swore that Rav said differently. Rav told the one who erred that he will not be punished for a false oath, for this is Ones.]

הלכך הא מני מונבז הוא דלרבנן הוה ליה למיתני ואינו יודע אם חייבין עליה לאו וההוא דשבועות דבעא מיניה רבא מרב נחמן פליגא אדאביי

(i)

Explanation #3 (cont.): Therefore, we say "who [taught] this? It is Munvaz", for according to Rabanan, it should have taught "I do not know whether or not one is liable for it", and Rava' question to Rav Nachman in Shevuos, it argues with Abaye.

8)

TOSFOS DH Oseh Kedei Parnasaso

תוספות ד"ה עושה כדי פרנסתו

(SUMMARY: Tosfos explains that we are lenient about Techumim for him.)

אבל להלך יכול כל מה שירצה רק ביום שמשמר דאי לאו הכי לא יגיע לעולם ליישוב

(a)

Explanation #1: However, he may walk as far as he wants (Chachamim exempt him from concern for Techumim), except for the day he observes [to be Shabbos]. If not, he would never reach civilization!

והא דקאמר במאי מינכר

(b)

Implied question: Why did it say "how is [the day he observes to be Shabbos] recognized?" (It is recognized through his observance of the Techum!)

משום דאין זה היכר שבת במה שיושב ואינו הולך

(c)

Answer: Shabbos is not recognized through sitting and not walking.

אי נמי אפי' ביום שמשמר הולך כמו שרוצה והשתא לא מינכר אלא בקידושא. הרב פור''ת:

(d)

Explanation #2: Even on the day he observes [to be Shabbos], he may walk as far as he wants. Now, [the day] is recognized only through Kidush (Rav Pores).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF