1)

TOSFOS DH Al she'Korin l'Aron ha'Kodesh Arna

תוספות ד"ה על שקורין לארון הקדש ארנא

(SUMMARY: Tosfos explains that this is the Aron in the Beis ha'Keneses.)

לא ארון שעשה בצלאל קאמר דמסתמא לא היו מזכירים ארון שהיה לפני כמה שנים שנגנז בבית הראשון אלא לארון שבבית הכנסת

(a)

Explanation: This does not refer to the Aron that Betzalel made. Presumably, they would not mention the Aron that was hidden many years ago in Bayis Rishon! Rather, it refers to the Aron in the Beis ha'Keneses.

אע''ג דבכל דוכתי קרי ליה תיבה כדתנן העובר לפני התיבה היורד לפני התיבה (ברכות ס''ה דף לד.)

(b)

Implied question: Everywhere it is called "Teivah", like the Mishnah (Brachos 34a) teaches "one who descends in front of the Teivah"!

אור''י אשכחן נמי דקרי ליה ארון כדאמר תשעה וארון מצטרפין (שם פ''ז דף מז:):

(c)

Answer (Ri): We find that it is called also "Aron", like it says "nine [men] and the Aron join [to make a Minyan - Brachos 47b].

32b----------------------------------------32b

2)

TOSFOS DH Mikra Nidrash Lefanav v'Lifnei Panav

תוספות ד"ה מקרא נדרש לפניו ולפני פניו

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Kidushin.)

תימה לר''י דבפ''ק דקדושין (דף לד. ושם) דאמר כל מצות עשה כו'

(a)

Question (Ri): in Kidushin (34a), it says that every Mitzvas Aseh [she'Lo ha'Zman Gerama, i.e. it applies at all times, women are obligated];

ופריך ונקיש מזוזה לתלמוד תורה פי' וליפטרי נשים ממזוזה כי היכי דפטירי מתלמוד תורה

1.

It asks that we should equate Mezuzah to Talmud Torah. I.e. women should be exempt from Mezuzah, just like they are exempt from Talmud Torah;

ומשני לא ס''ד דכתיב למען ירבו ימיכם וגו' אטו גברי בעו חיי נשי לא בעו חיי

2.

Citation (34a): You cannot say so. It says "Lema'an Yirbu Yemeichem" - do men need [long] life, but women do not need life?!

והשתא הא קאי נמי אתלמוד תורה כדמשמע הכא אע''פ שאין הנשים חייבות

3.

Summation of question: This ("Lema'an Yirbu Yemeichem") applies also to Talmud Torah, like it connotes here, even though women are exempt!

וי''ל דבת''ת הוה מחייבינן נמי מהאי טעמא אי לא מיעט קרא בהדיא דכתיב ולמדתם אותם את בניכם ולא את בנותיכם

(b)

Answer: We would obligate women in Talmud Torah due to this reason (also they need life), had the Torah not explicitly excluded them "v'Limadtem Osam Es Beneichem", and not your daughters;

אבל במזוזה דליכא מיעוט אלא היקשא מהאי טעמא אית לן למימר דאין להקיש:

1.

However, regarding Mezuzah there is no exclusion, only a Hekesh. For this reason (also women need life), we should say that we do not equate [to Talmud Torah to exempt them].

3)

TOSFOS DH R. Yehudah ha'Nasi Hainu Rebbi v'Rebbi b'Avon Nedarim ka'Amar

תוספות ד"ה רבי יהודה הנשיא היינו רבי ורבי בעון נדרים קאמר

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say that Rebbi holds that it is for both of them.)

והכא לא משני דאף בעון ביטול תורה קאמר כדמשני לקמן (דף לג:) גבי אף על לשון הרע

(a)

Implied question: Why don't we answer here that [Rebbi] means even for the Aveirah of Bitul Torah, like we answer below (33b) regarding "even for Leshon ha'Ra"?

דהתם שייך למימר דאף קאמר דבברייתא שניה שמביא אחריה קאי נמי אתנא קמא דקאמר על לשון הרע וקאמר איהו אף שאוכלים דברים שאינם מתוקנים

(b)

Answer: There, it is appropriate to say that [R. Elazar b'Rebbi Yosi] means even, for in the second Beraisa that [the Gemara] brings after it, he refers also to [the words of] the first Tana, who said "for Leshon ha'Ra", and [R. Elazar] said "even for eating matters that were not tithed";

אבל הכא אי אף קאמר א''כ ברייתא דלעיל דלא קאי את''ק הוה ליה למינקט נמי בעון ביטול תורה:

1.

However, here, if he means "even", the Beraisa above, in which he does not refer to the first Tana, he should have said "even for the Aveirah of Bitul Torah"!

4)

TOSFOS DH b'Avon Tzitzis v'Chulei

תוספות ד"ה בעון ציצית כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that nowadays people are not punished for this.)

דוקא בימיהם שהיו מלבושיהם כך בארבע כנפות היו נענשים מי שלא היה להם ציצית כדמוכח (מנחות מא) גבי א''ל מלאכא לרב קטינא כו'

(a)

Explanation: Only in their days, when their garments had four corners, one who did not have Tzitzis was punished, like is proven regarding the angel who rebuked Rav Katina (Menachos 41a. In summer he wore a linen garment, which Chachamim decreed to exempt it, and in winter he wore a garment with only two rectangular corners);

אבל השתא שאין העולם רגילים במלבושים כאלו אין צריך לקנות. אך טוב לקנות טלית ולברך עליו בכל יום כדאמר בסוף פרק קמא דסוטה (דף יד.) וכי לאכול מפריה היה רוצה משה

1.

However, nowadays people do not wear such garments. One need not buy [a four cornered garment], but it is good to buy a Talis and bless on it every day, like it says in Sotah (14a) "did Moshe want to enter [Eretz Yisrael] to eat its fruits?!"

אלא אמר משה מצוה שאוכל לקיים יתקיים על ידי [ת''י]:

2.

Rather, Moshe said "a Mitzvah that I can fulfill, will be fulfilled through me."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF