1)

REASONS TO GET OR LOSE THE WORLD TO COME (Yerushalmi Halachah 1 Daf 49b)

כתיב כי דבר ה' בזה אין לי אלא בזמן שביזה דברי תורה מנין אפילו כפר במקרא אחד בתרגום אחד בקל וחומר אחד תלמוד לומר ואת מצוותו הפר.

(a)

It says "Ki Devar Hash-m Bazah" - this is only one who disgraced [all] Divrei Torah. What is the source for one who denied one verse, or one Targum, or one Kal v'Chomer? It says "v'Es Mitzvaso Hefar";

במקרא אחד ואחות לוטן תמנע בתרגום אחד ויקרא לו לבן יגר שהדותא בקל וחומר אחד כי שבעתים יקם קין וגו'.

1.

One verse - [e.g. even if he disgraced] "v'Achos Lotan Timna." One Targum - "va'Yikra Lo Lavan Yegar Sahadusa." One Kal v'Chomer - "Ki Shiv'asayim Yukam Kayin..."

i.

Note: Rashi (Bereishis 4:24) calls this a Kal v'Chomer of folly, for if so Hash-m's decree would not be fulfilled! Perhaps the Yerushalmi means that it is a proper Kal v'Chomer, that one who killed without intent will be punished less, but Lemech was foolish to think that his descendants will live so long, for it was already decreed that they die due to Kayin's Aveirah.

דבר אחר כי דבר ה' בזה זה שהוא מזכיר דברי תורה במקום טינוף

(b)

Alternatively, "Ki Devar Hash-m Bazah" is one who mentions Divrei Torah in a filthy place;

כהדא רבי אילא וחברייא הוון יתיבין קומי פונדקיה ברמשא אמרין מהו מימר מילא דאורייא אמרין מכיון דאילו הוה איממא הוונן חמיי מה קומינון ברם כדון אסור.

1.

This is like we find that R. Ila and Talmidim were sitting in front of an inn at night. They said "may we say Divrei Torah?" They said, since if it were day, we would see filth in front of us [also now it is forbidden].

בר קפרא אמר אחז וכל מלכי ישראל הרשעים אין להן חלק לעולם הבא מה טעמא כל מלכיהם נפלו אין קורא בהם אלי.

(c)

(Bar Kapara): Achaz and all the evil kings of Yisrael have no share in the world to come. What is the reason? "Kol Malcheihem Naflu Ein Korei Bahem Elai."

מתיבין ליה הרי הוא נמנה בפטייה של מלכים בימי עזיהו יותם אחז יחזקיהו מלכי יהודה

(d)

Question: He is listed among righteous kings - "bi'Ymei Uziyah Yosam Achaz Yechizkiyah Malchei Yehudah"!

אמר לון מפני שהיה בו בושת פנים.

(e)

Answer #1 (Bar Kapara): It is because he had shame.

מה בושת היה בו

1.

Question: What shame did he have?

רבי אחא בשם רבי לעזר רבי יוסי בשם רבי יהושע בן לוי את מוצא בשעה שהיה הנביא בא לקטרגו היה בורח למקום טומאה וכובש את פניו במקום טומאה לומר שאין שכינה שורה במקום טומאה

2.

Answer (R. Acha citing R. Lazar citing R. Yehoshua ben Levi): You find that when the Navi came to chastise him, he fled to a place of Tum'ah, to say that [he knew that] Shechinah does not rest in a place of Tum'ah.

הדא הוא דכתיב ויאמר ה' אל ישעיהו צא נא לקראת אחז אתה ושאר ישוב בנך אל קצה תעלת הבריכה העליונה אל מסילת שדה כובס אל תהי קורא כובס אלא כובש שהיה כובש פניו ובורח ממנו.

3.

Source: "Va'Yomer Hash-m El Yeshayah Tzei Na Likras Achaz Atah u'Sh'ar Yashiv Banecha El Katzeh Te'alas ha'Brechah ha'Elyonah El Mesilas Sedei Koves" - do not read Koves, rather, Kovesh, that he covered his face and fled from him;

הא כיצד בשעה שהיה הנביא בא לקטרגו היה בורח למקום טומאה וכובש את פניו במקום טומאה.

i.

How is this? When the Navi came to chastise him, he fled to a place of Tum'ah, and covered his face in a place of Tum'ah.

רבי יהוד' אומר מפני שנתייסר בבנו הבכור מה טעמא ויהרוג זכרי גבור אפרים וגו'.

(f)

Answer #2 (R. Yehudah): [He is listed among righteous kings] because he was afflicted through his firstborn son. What is the source of this? "Va'Yaharog Zichri Gibor Efrayim [Es Ma'aseyahu Ben ha'Melech]"

רב הושעיה רבה אמר מפני שהיה אביו צדיק.

(g)

Answer #3 (R. Hoshayah Rabah): It is because his father (Yosam) was a Tzadik.

ומנשה לא היה אביו צדיק

(h)

Question: Was Menasheh's father (Chizkiyah) not a Tzadik?! (Surely he was! If so, also Menasheh should have been listed!)

מנשה אביו צדיק ובנו רשע יחזקיהו אביו רשע ובנו רשע הוא שחזקיהו אומר הנה לשלום מר לי מר. מר לי מלפני מאחז מר לי מאחרי ממנשה.

(i)

Answer: Menasheh's father was a Tzadik, and his son (Amon) was a Rasha. Yechizkiyahu, his father was a Rasha, and his son was a Rasha. This is why Chizkiyah said "Hineh l'Shalom Mar Li Mar - it is bitter to me in front of me, from (my father) Achaz; it is bitter to me after me, from (my son) Menasheh. (If Menasheh were listed, Chizkiyah would be listed between two Resha'im, which is disgraceful);

אחז אביו צדיק ובנו צדיק

1.

Achaz, his father was a Tzadik, and his son was a Tzadik.

הדא הוא דכתיב יד ליד לא ינקה רע וזרע צדיקים נמלט וזרע צדיק נמלט אין כתיב כאן אלא וזרע צדיקים נמלט זרע שהוא מוטל בין שני צדיקים נמלט.

2.

It says "Yad l'Yad Lo Yenakeh Ra v'Zera Tzadikim Nimlat" - it does not say v'Zera Tzadik Nimlat, rather, "v'Zera Tzadikim Nimlat", i.e. seed that is between two Tzadikim (his father and son) escapes (receive a share in the world to come. We explained this answer like KORBAN HA'EDAH.)

2)

UNTIL WHEN DOES MERIT OF THE AVOS LAST?

דבר אחר יד ליד לא ינקה רע אמר רבי פינחס זה שהוא עושה צדקה ומבקש ליטול שכרה מיד

(a)

(R. Pinchas): Alternatively, "Yad l'Yad Lo Yenakeh Ra" refers to one who does Tzedakah and seeks to receive its reward immediately.

אמר רבי סימן כאינש דאמר הא שקא והא סלעא והא סאתא קום כול.

1.

(R. Siman): This is like a man who says "here is the bag, here is the coin, here is the [Kli that contains the measure of a] Se'ah - go fill it!"

ותדע לך שהוא כן שהרי אבות העולם אילו בקשו ליטול שכר מצות שעשו בעולם הזה מאיכן היתה הזכות קיימת לבניהם אחריהם

2.

Support: Had the Avos of the world requested the reward of the Mitzvos they did in this world, how would their merit remain for thei children after them?!

[דף נ עמוד א] הוא שמשה אמר לישראל וזכרתי את בריתי יעקב וגו'.

i.

This is what Moshe told Yisrael "v'Zacharti Es Brisi Yakov..." (If this refers to the Bris, it suffices to mention one Bris! Rather, it refers to the merit that our fathers left for us - KORBAN HA'EDAH.)

עד איכן היתה זכות אבות קיימת

(b)

Question: Until when did merit of the Avos last?

רבי תנחומא אמר לה בשם רבי חייה רבה בר נחמן אמר לה בשם רבי ברכיה ר' חלבו בשם רבי בא בר זבדא עד יואחז ויחן ה' אותם וירחמם וגו' עד עתה. עד אותו השעה זכות אבות קיימת.

(c)

Answer #1 (R. Tanchuma citing R. Chiyah, Rabah bar Nachman citing R. Berachyah, and R. Chelbo citing R. Ba bar Zava): It was until Yo'achaz - "[... Kol Yemei Yeho'achaz]; va'Yachan Hash-m Osam va'Yrachamem... Ad Atah" - until that time, merit of the Avos lasted.

שמואל אמר עד הושע ועתה אגלה את נבלותה לעיני מאהביה ואיש לא יצילינה מידי

(d)

Answer #2 (Shmuel): It was until Hoshe'a - "v'Atah Agaleh Es Navlusah l'Einei Me'ahaveha v'Ish Lo Yatzilenah mi'Yadi" (this is a verse in Hoshe'a);

ואין איש אלא אברהם כמה דתימר ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא ואין איש אלא יצחק כמה דתימר מי האיש הלזה ההולך בשדה לקראתינו ואין איש אלא יעקב כמה דתימר ויעקב איש תם.

1.

Ish refers to Avraham, like it says "v'Atah Hashev Eshes ha'Ish Ki Navi Hu." Ish refers to Yitzchak, like it says "Mi ha'Ish hala'Zeh ha'Holech ba'Sadeh Likraseinu." Ish refers to Yakov, like it says "v'Yakov Ish Tam."

רבי יהושע בן לוי אמר עד אליהו ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמר ה' אלהי אברהם יצחק וישראל היום יודע כי אתה אלהים בישראל ואני עבדך וגו'

(e)

Answer #3 (R. Yehoshua ben Levi): It was until Eliyahu - "va'Yhi ba'Alos ha'Minchah va'Yigash Eliyahu ha'Navi va'Yomer Hash-m Elokei Avraham Yitzchak v'Yisrael ha'Yom Yivada Ki Atah Elokim b'Yisrael va'Ani Avdecha..." (today it will be known that you remember the Bris with the Avos, but not afterwards).

רבי יודן אמר עד חזקיהו למרבה המשרה ולשלום אין קץ.

(f)

Answer #4 (R. Yudan): It was until Chizkiyah - "l'Marbeh ha'Misrah ul'Shalom Ein Ketz." (The verse continues "Kin'as Hash-m Tzevakos Ta'aseh Zos", and not merit of the Avos.)

א"ר אחא זכות אבות לעולם קיימת. כי אל רחום ה' אלהיך וגו' עד ולא ישכח את ברית אבותיך מלמד שהברית כרותה לשבטים.

(g)

(R. Acha): Merit of the Avos always exists - "Ki Kel Rachum Hash-m Elokecha... v'Lo Yishkach Es Bris Avosecha" - this teaches that there is a Bris with the Shevatim (forever).

רבי יודן בר חנן בשם ר' ברכיה אמר הקב"ה לישראל בני אם ראיתם זכות אבות שמטה וזכות אמהות שנתמוטטה לכו והידבקו בחסד

(h)

(R. Yudan bar Chanan citing R. Berachyah): Hash-m said to Yisrael "My sons, if you see merit of the Avos lapsing and merit of the Imahos faltering, go cling to Chesed;

מה טעמא כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה. כי ההרים ימושו זה זכות אבות והגבעות תמוטינה זו זכות אמהות מיכן והילך וחסדי מאתך לא ימוש וברית שלומי לא תמוט אמר מרחמך ה':

(i)

What is the reason? "Ki he'Harim Yamushu veha'Geva'os Temutenah" - he'Harim Yamushu is merit of the Avos, and veha'Geva'os Temutenah is merit of the Imahos. From here and onwards, "v'Chasdi me'Itcha Lo Yamush u'Vris Shelomi Lo Samut Amar Merachamech Hash-m."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF