1)

HOW HASH-M GUIDES PEOPLE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 49a)

רבי ירמיה א"ר שמואל בר רב יצחק בעה צדקה תצר תם דרך ורשעים תסלף חטאת חטאים תרדף רעה ואת צדיק ישלם טוב אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן רגלי חסידיו ישמור ורשעים בחושך ידמו כבוד חכמים ינחלו וכסילים מרים קלון. וסיגין סייגה ותרעין תריעה

(a)

Question (R. Yirmeyah citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): "Tzedakah Titzor Tam Darech v'Rish'ah Tesalef Chatas", "Chata'im Teradef Ra'ah v'Es Tzadik Yeshalem Tov", "Im la'Letzim Hu Yalitz vela'Anavim Yiten Chen", "Raglei Chasidav Yishmor u'Resha'im ba'Choshech Yidamu", "Kavod Chachamim Yinchalu u'Chesilim Merim Kalon"! (These imply that Hash-m guides Tzadikim to do Mitzvos, and Resha'im to do Aveiros.) Does [Hash-m] make a fence and close the gate [in front of Resha'im, to withhold Mitzvos from them]?

וכיני סייגין סייגה ותרעין תריעה אלא כיני. רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק שומר אדם את עצמו מן העבירה פעם ראשונה שנייה ושלישית מיכן והילך הקב"ה משמרו

(b)

Answer: Yes, He makes a fence and closes the gate, like R. Yirmeyah taught in the name of R. Shmuel bar Rav Yitzchak. If a person guards himself from Aveirah the first, second and third times, from now and onwards Hash-m guards him. (And if one accustoms himself to sin the first, second and third times, evil will pursue him.)

מה טעמא הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר

1.

What is the reason? "Hen Kol Eleh Yif'al Kel Pa'amayim Shalosh Im Gaver" (Hash-m will do all this if a person guarded himself three times).

א"ר זעירה ובלחוד דלא יתיב ליה ומה טעמא והחוט המשולש לא לעולם ינתק אין כתיב אלא לא במהרה ינתק אין אטרחת עליו הוא מפסק.

2.

(R. Zeirah): This is as long as he does not retract [from his righteousness]. What is the reason? It is not written 'veha'Chut ha'Meshulash Lo l'Olam Yenatek', rather, "Lo vi'Mherah Yenatek." If one pulls on it (he retracts from his righteousness), it will snap (he will not be guarded).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF