1) KANAYIM POG'IN BO (Yerushalmi Halachah 7 Daf 48b)

משנה הגונב את הקסווא והמקלל בקסם והבועל ארמית קנאין פוגעין בהן

(a) (Mishnah): If one steals ha'Kisvah (this will be explained), curses b'Kosem (in the name of idolatry), or has Bi'ah with a Nochris, zealots may kill him [while he is doing the Aveirah].

כהן ששימש בטומאה אין אחיו הכהנים מביאין אותו לב"ד אלא פירחי כהונה מוציאין אותו חוץ לעזרה ומפצעין את מוחו בגיזירין

(b) If a Kohen did Avodah when he was Tamei, the other Kohanim do not take him to Beis Din. Rather, the young Kohanim take him outside of the Azarah and bruise his brain with pieces of wood.

זר ששימש במקדש ר' עקיבה אומר בחנק

(c) R. Akiva says, if a Zar (non-Kohen) did Avodah in the Mikdash, he is choked;

וחכמים אומרים בידי שמים:

(d) Chachamim say, [Beis Din does not kill him.] He is Chayav Misah b'Yedei Shamayim (at the hands of Heaven).

גמרא קסווה קיסטא.

(e) (Gemara): Kisvah is a Kli.

רב יהודה אמר כלי משל בית המקדש היה כמה דתימר ואת קשות הנשך:

(f) (Rav Yehudah): It is a Kli of the Beis ha'Mikdash, like it says "v'Es Kesos ha'Nasech."

המקלל בקסם. כגון אילין נפתאי דמקללין לקנייך קיינך קנווך:

(g) Cursing b'Kosem is like these Nafta'ei (a certain nation) curse [in the name of idolatry] to Kanyech (your Maker), Kainech or Kanvach (the latter are corruptions of "Kanyech" - ALEI TAMAR.)

הבועל ארמית. תני רבי ישמעאל זה שהוא נושא נכרית ומוליד בנים מעמיד אויבים ממנה למקום.

(h) (Tana d'Vei R. Yishmael): One who [is Mechaneh b'Arayos, i.e. explains them euphemistically, i.e. "umi'Zar'acha Lo Siten Leha'avir l'Molech"] is one who marries a Nochris and fathers children. He raises enemies to Hash-m.

כתיב וירא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן מה ראה ראה את המעשה ונזכר להלכה הבועל ארמית הקנאים פוגעין בהן.

(i) It says "va'Yar Pinchas ben Elazar ben Aharon ha'Kohen" - what did he see? He saw the act (Zimri was having Bi'ah with Kozbi) and remembered the Halachah, that one who has Bi'ah with a Nochris, zealots may kill him.

תני שלא ברצון חכמים

(j) (Beraisa): Chachamim are displeased [with zealots who kill - KORBAN HA'EDAH].

ופינחס שלא ברצון חכמים

(k) Question: Was Pinchas's act against Chachamim's will?!

א"ר יודה בר פזי ביקשו לנדותו אילולי שקפצה עליו רוח הקודש ואמרה והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם וגומר.

(l) Answer (R. Yudah bar Pazi): [Indeed, Chachamim of the generation] wanted to excomuunicate him, had Ru'ach ha'Kodesh not said "v'Haysah Lo ul'Zar'o Acharav Bris Kehunas Olam..." (Then they understood that Hash-m approved.)

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF