1) ONE WHO KILLED, BUT UNLIKE HE INTENDED (Yerushalmi Halachah 4 Daf 47b)

משנה נתכוין להרוג את הבהמה והרג את האדם לעכו"ם והרג את ישראל לנפלים והרג את בן קיימא פטור

(a) (Mishnah): If one intended to kill an animal, and killed a person, or he intended to kill a Nochri, and he killed a Yisrael, or he intended other kill a Nefel (stillborn baby) and he killed a viable baby, he is exempt;

נתכוין להכותו במתניו ולא היה בו כדי להמית במתניו והלכה לו על לבו והיה בה כדי להמית על לבו ומת פטור

1. If he intended to hit him on his leg, and such a blow on the leg would not have killed him, but he hit him on the heart and it was enough to kill him there, and he died, he is exempt;

נתכוין להכותו על לבו והיה בה כדי להמית על לבו והלכה לה על מתניו ולא היה בה כדי להמית על מתניו ומת פטור

2. If he intended to hit him on his heart, and such a blow on the heart would have killed him, but he hit him on the leg and it was not enough to kill him there, and he died [anyway], he is exempt;

נתכוין להכות את הגדול ולא היה בה כדי להמית את הגדול והלכה לה על הקטן והיה בה כדי להמית את הקטן ומת פטור

3. If he intended to hit an adult, and such a blow would not kill an adult, but he hit a minor and it was enough to kill a minor, and he died, he is exempt;

נתכוין להכות את הקטן והיה בה כדי להמית את הקטן והלכה לה על הגדול ולא היה בה כדי להמית את הגדול ומת פטור

4. If he intended to hit a minor, and such a blow would kill a minor, but he hit an adult and it was not enough to kill an adult, and he died [anyway], he is exempt.

אבל נתכוון להכותו על מתניו והיה בה כדי להמית על מתניו והלכה לה על לבו ומת חייב.

(b) However, if he intended to hit him on his leg, and such a blow on the leg would kill, but he hit him on the heart and it was enough to kill him, he is liable;

נתכוון להכות את הגדול והיה בה כדי להמית את הגדול והלכה לה על הקטן ומת חייב

1. If he intended to hit an adult, and such a blow would kill an adult, but he hit a minor and it was enough to kill a minor, he is liable;

ר' שמעון אומר אפילו נתכווין להרוג את זה והרג את זה פטור:

(c) R. Shimon says, even if he intended to kill Reuven and killed Shimon, he is exempt.

גמרא חזקיה שאל זרק את האבן והיה בה כדי להמית המית את זה ושיבר את כליו של זה בזה חידש הכתוב (ובזה לא חידש - זהב הארץ מוחקו).

(d) Question (Chizkiyah): [It is obvious to me that] if one threw a rock, and it was [forceful] enough to kill, and it killed Reuven and broke Shimon's Kelim, in this case [that he is Chayav Misah] the Torah was Mechadesh [that he does not pay, even though he is liable Misah to one and money to another, like we find regarding Demei Vlados];

חזקיה שאיל זרק את האבן ולא היה בה כדי להמית המית את זה ושיבר את כליו של זה

(e) Question (Chizkiyah): If one threw a rock, and it was not enough to kill, and it killed Reuven and broke Shimon's Kelim, [what is the law? Here, he is not Chayav Misah!]

בזה חידש הכתוב ובזה לא חידש.

(f) Answer: In this [case, when he is Chayav Misah,] the Torah was Mechadesh [that he does not pay], but in this [case, when he is not Chayav Misah] the Torah was not Mechadesh [so he pays]? (He could have asked breaking Reuven's Kelim. Since the previous question was about Shimon's Kelim, he mentioned so also here.)

אמר ר"ש אילון דביה רבי תניין אפילו נתכוון להרוג את זה והרג את זה פטור.

(g) (R. Shimon): [Our Mishnah] holds like these [Talmidim] of Rebbi's academy, that even if one intended to kill a person, and he killed someone else, he is exempt.

ואתייא דבי רבי כרבי נתן

1. [These Talmidim of] Bei Rebbi hold like R. Nasan;

דתני בשם רבי נתן היה עומד בצד סיעה של בני אדם אמר לא' מכם אני מתכוין להרוג (אפילו נתכוין להרוג את זה והרג את זה - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) פטור:

i. It was taught in the name of R. Nasan that if one was standing to the side of a group of people, and said "I intend to kill a person" (he is not particular whom he will kill), he is exempt.

2) EXECUTION AMIDST A MIXTURE (Yerushalmi Halachah 5 Daf 47b)

משנה רוצח שנתערב באחרים כולן פטורין

(a) (Mishnah): If a murderer became mixed up with others (this will be explained), all are exempt;

רבי יהודה אומר כונסין אותן לכופה

(b) R. Yehudah says, we put them in a Kipah (a cell, and precipitate their death).

וכל חייבי מיתות שנתערבו זה בזה ידונו בקלה הנסקלין בנשרפין ר"ש אומר יידונו בסקילה שהשריפה חמורה

(c) In all cases that people sentenced to receive different Misos became mixed together, they all receive the lightest Misah (of any of them). If Niskalim became mixed with Nisrafim, R. Shimon says that we stone them, for Sereifah is more stringent;

וחכמים אומרים יידונו בשריפה שהסקילה חמורה

(d) Chachamim say, we burn them, for Skilah is more stringent.

אמר להן ר"ש אילו לא היתה שריפה חמורה לא ניתנה לבת כהן שזינת

1. R. Shimon (to Chachamim): If not that Sereifah is more stringent, it would not be given to a Bas Kohen who was Mezanah!

אמרו לו אילו לא היתה סקילה חמורה לא ניתנה למגדף ולעובדי עכו"ם

2. Chachamim: If not that Skilah is more stringent, it would not be given to blasphemers and idolaters!

הנהרגים בנחנקין רבי שמעון אומר בסייף

(e) If Neheragim became mixed with people sentenced to Chenek (choking), we behead them;

(דף מח:א) וחכמים אומרים בחנק:

(f) Chachamim say, we choke them.

גמרא א"ר יוחנן ברוצח שנתערב בכשירין היא מתניתא

(g) (Gemara - R. Yochanan): [The Reisha of] our Mishnah discusses a murderer who became mixed with innocent people.

ר' שמעון בן לקיש אמר ברוצח שלא נגמר דינו ונתערב ברוצח שנגמר דינו היא מתניתא.

(h) (Reish Lakish): Our Mishnah discusses a murderer who did not have a final verdict who became mixed with a murderer who did not have a final verdict.

שמואל אמר בשור בשוורים היא מתניתא.

(i) (Shmuel): Our Mishnah discusses an ox that became mixed with oxen.

אם בשור בשוורים היא מתניתא בדא תנינן כונסין אותו לכיפה.

(j) Objection: If our Mishnah discusses an ox among oxen, why [does R. Yehudah says that we put them in a Kipah? This does not fulfill the Mitzvah with any of them! We should stone them all, and fulfill the Mitzvah with the murderer (KORBAN HA'EDAH)! NO'AM YERUSHALAYIM - we ask that it should be Batel, and R. Yehudah should permit eating it .)

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF