1)

THE TORAH TEACHES UNLIKE WE WOULD HAVE THOUGHT (Yerushalmi Halachah 1 Daf 41b)

א"ר יסא כל אילין מילייא לא מסתברין דלא חילופין.

(a)

Objection (R. Yosa): All these matters, it is more reasonable to say oppositely!

תני תדע לך שהוא כן מי היה בדין שיהא חייב הבן או הבת הוי אומר הבת ופטרה התורה את הבת וחייבה את הבן.

(b)

Which is more reasonable to obligate - a son or a daughter? I would say a daughter (she is prone to turn to harlotry to finance her addiction - KORBAN HA'EDAH, CHOMAS YERUSHALAYIM). The Torah exempted a daughter, and obligated a son!

מי היה בדין שיהא חייב קטן או גדול הוי אומר גדול פטרה התורה את הגדול וחייבה את הקטן.

(c)

Which is more reasonable to obligate - someone older or someone younger? I would say someone older. The Torah exempted someone older, and obligated someone younger!

מי היה בדין שיהא חייב הגונב משל אחרים או הגונב משל אביו ואמו הוי אומר הגונב משל אחרים פטרה התורה הגונב משל אחרים וחייבה הגונב משל אביו ואמו. ללמדך שכולן אינן אלא בגזירת מלך:

(d)

Which is more reasonable to obligate - one who steals from others, or one who steals from his father and mother? I would say one who steals from others. The Torah exempted one who steals from others, and obligated one who steals from his father and mother!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF