1)

LIABILITY FOR IDOLATRY (Yerushalmi Halachah 9 Daf 37a)

משנה העובד עבודת כוכבים א' העובד ואחד המזבח ואחד המקטר ואחד המנסך ואחד המשתחוה והמקבלו עליו לאלוה והאומר לו אלי אתה

(a)

(Mishnah): One who serves idolatry [is Chayav Misah], whether he serves it (this will be explained), or whether he is Zove'ach, Maktir, Menasech or Mishtachaveh (slaughters, burns, pours libations or bows), and one who accepts it as a god, and says 'you are my god';

אבל המגפף והמנשק והמכבד והמרבץ המרחיץ הסך המלביש והמנעיל עובר בלא תעשה

(b)

However, one who hugs or kisses (an idol), sweeps or sprays (water to prevent dust from rising) around it, washes, anoints, dresses, or puts shoes on it, he transgresses a Lav;

הנודר בשמו והמקיים בשמו עובר בלא תעשה

1.

One who vows or swears in the name of idolatry transgresses a Lav.

והפוער עצמו לבעל פעור זו היא עבודתו הזורק אבן למרקוליס זו היא עבודתו:

(c)

One who is Po'er (exposes his anus) in front of [Ba'al] Pe'or, this is its Avodah. One who throws a rock at Markulis, this is its Avodah.

1.

Note: Most Meforshim say that "Po'er" includes excreting in front of it.

גמרא אזהרה לעובד ע"ז מניין לא תעבדם

(d)

(Gemara): What is the Lav against serving idolatry? "Lo Sa'avdem."

כרת מניין את ה' הוא מגדף ונכרתה.

(e)

What is the source for Kares? "Es Hash-m Hu Megadef v'Nichresah."

ולא מגדף כתיב

(f)

Question: Is that not written about blasphemy?!

כאדם שהוא אומר לחבירו גירפתה את כל הקערה ולא שיירתה בה כלום.

(g)

Answer: It is like one who tells his friend "you swept the entire bowl, and did not leave anything in it." (Idolatry is the ultimate disgrace to Hash-m.)

משל ר"ש בן לעזר אומר לשנים שהיו יושבין וקערה של גריסין ביניהון פשט אחד את ידו וגירף את כל הקערה ולא שייר בה כלום כך המגדף והעובד ע"ז אינו משייר לאחריו מצוה.

1.

R. Shimon ben Lazar said, a parable for this is two men who were sitting, and a bowl of grits was in front of them. One of them stretched out his hand and swept the entire bowl, and did not leave anything in it. So one who blasphemes or serves idolatry, he does not leave over a Mitzvah.

עונש מניין והוצאת האיש ההוא או את האשה ההיא אשר עשו את הדבר הזה אל שעריך וגו' עד וסקלתם אותם באבנים ומתו.

(h)

What is the source for punishment? It says "v'Hotzeisa Es ha'Ish ha'Hu Oh Es ha'Ishah ha'Hi El She'arecha; U'Skaltam ba'Avanim va'Mesu."

לא תעבדם הייתי אומר עד שיעבוד כל ע"ז שבעולם

(i)

Suggestion: "Lo Sa'avdem" connotes that he is liable only if he served every idolatry in the world!

תלמוד לומר לא תשתחו' להם השתחוי' בכלל היתה ולמה יצאת להקיש אליה אלא מה השתחויה מיוחדת מעשה יחיד וחייבין עליה בפני עצמה אף אני מרבה כל מעשה ומעשה שיש בה חייבין עליו בפני עצמו.

(j)

Answer: It says "Lo Sishtachaveh Lahem." Bowing was in the Klal ("Lo Sa'avdem"). Why did it leave [to be taught by itself]? This is to equate to it - just like bowing is a lone action and one is liable for it by itself, so I include every action in it (idolatry). One is liable for it by itself.

אף על גב דר' שמעון בן אלעזר אמר זיבח וקיטר וניסך בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת

(k)

Implied question: R. Shimon ben Elazar says that if one slaughtered, burned, poured libations in one Helam, he is liable only once!

מודה שאם עבדה בעבודתה בעבודת הגבוה בעבודת השתחויה שהוא חייב על כל אחת ואחת.

(l)

Answer: He agrees that if one served it in its Avodah, and an Avodah of Hash-m [of Hakravah] or the Avodah of bowing, he is liable for each one (since different Lavim forbid these - Lo Sa'avdem, and Lo Sishtachaveh).

כד מר ר' שמואל (עמוד ב) בשם ר' זעירא ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים א"ל מטי תנה לקדשים.

(m)

Correction: When R. Shmuel said in the name of R. Zeirah [that a Lav for serving idolatry through Avodos done for Hash-m] is "v'Lo Yizbechu Od Es Zivcheihem la'Se'irim", he told him "turn it to Kodshim." (It discusses Shechutei Chutz, and not idolatry. One is liable for Avodos of Hash-m only due to Lo Sishtachaveh.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF