1)

EVALUATING SLAVES, DOCUMENTS AND MOVABLES (Yerushalmi Halachah 2 Daf 6b)

תני העבדים והשטרות והמטלטלין אין להן איגרות בקורת.

(a)

(Beraisa): Slaves, documents and movables do not have 'an investigation letter' when Beis Din wants to sell them.

רבי יודן בן פזי אמר אכרזה.

(b)

(R. Yehuda ben Pazi explains): This means that there is no announcement.

עולא בר ישמעאל אמר עבדים שלא יברחו השטרות והמטלטלין שלא יגנבו.

(c)

(Ulla bar Yishmael): The reason is that in the meanwhile, we do not want the slaves to run away or the documents and movables to be stolen.

רבי בא בר כהנא בעא קומי רבי יוסי לית הדא אמרה שעבדים נפדין בשלשה.

(d)

Question (R. Ba bar Kahana to R. Yosi): Doesn't this show that slaves are redeemed from Hekdesh with only three judges (so that the matter does not become publicly known)?

אמר ליה אין

(e)

Answer (R. Yosi): Yes.

והתנינן בקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן.

(f)

Question (R. Ba bar Kahana): But the Mishnah taught (daf 9 (i)) regarding fields, that there must be nine and a Kohen which is also the case when evaluating the monetary value of a person. If so, a slave should require ten?

[דף ז עמוד א] אמר ליה אכין אדם דכא בן חורין הוא.

(g)

Answer (R. Yosi): The Mishnah refers to a free man who consecrated his value to the Beis HaMikdash (not a slave).

חנניה בר שלמיה אמר בשם רב אתא עובדא קומי רבי ובעא למיעבד כרבנן.

(h)

(Chananyah bar Shalmei citing Rav): (The Mishnah in Kesuvos taught that according to the Rabbanan, if the evaluation of the judges was wrong by 1/6th, the sale is cancelled. R. Shimon ben Gamliel said that the sale is valid, as otherwise you take away the authority of Beis Din) Such a case came before Rebbi and he wanted to rule like the Rabbanan.

א"ל רבי לעזר בן פרטא בן בן רבי לעזר בן פרטא רבי לא כן לימדתנו משום זקיניך (אלא אם עשו איגרת ביקורת)[אם כן מה כח בית דין יפה]

(i)

(R. Elazar ben Parta, grandson of R. Elazar ben Parta to Chananyah bar Shalmei): Rabbi, did you not teach us in the name of your grandfather, Rabban Shimon ben Gamliel that otherwise, you take away the authority of Beis Din (and therefore the sale must be valid)?

א"ל אין וחזר ועבד (כר"ג)[כרבן שמעון בן גמליאל]:

(j)

(Chananyah bar Shalmei): Yes and he retracted and followed Rabban Shimon ben Gamliel.

2)

THE OX THAT IS STONED (Yerushalmi Halachah 2 Daf 7a)

פיס'. דיני נפשות בעשרים ושלשה.

(a)

The Mishnah ruled: Capital cases require 23 judges.

ר' אבהו שאל שור הנסקל כרבי מאיר מהו ליתן הכסף בשלשה ניסקל בעשרים ושלשה.

(b)

Question (R. Abahu): According to R. Meir's view in the case of an ox that killed and must be stoned, is the aspect of the Kofer (atonement) money judged by 3 or 23 judges?

א"ל רבי יוסי בי רבי בון שור הנסקל כולו ממון הוא וגזירת הכתוב שיסקול.

(c)

(R. Yosi bei R. Bun to R. Abahu): The ox that is stoned is entirely a monetary case, but it is a Divine decree that it must be stoned.

אגנטוס הגמון שאל לרבי יוחנן בן זכאי השור יסקל וגם בעליו יומת.

(d)

Question (General Agnatus to R. Yochanan ben Zakkai): The pasuk teaches (Shemos 21:29), "the ox shall be stoned"; what is the meaning of "and the owner must be put to death"?

אמר ליה שותף ליסטים כליסטים.

(e)

(R. Yochanan ben Zakkai): The owners are like partners of bandits, since they have a dangerous ox in their possession. (He answered this, since he did not want to reveal to them the real answer.)

וכשיצא אמרו לו תלמידיו רבי לזה דחיתה בקנה לנו מה את משיב.

(f)

When Agnatus left, the students said to R. Yochanan ben Zakkai - you managed to send him away with that flimsy answer, but what will you answer us?

אמר להן כתיב השור יסקל וגם בעליו יומת כמיתת הבעלים כן מיתת השור הקיש מיתת בעלים למיתת השור מה מיתת בעלים בדרישה וחקירה בעשרים ושלשה אף מיתת השור בדרישה וחקירה בעשרים ושלשה:

(g)

Answer (R. Yochanan ben Zakkai): The pasuk states "the ox shall be stoned and the owner shall be put to death" - the death of the ox is like the 'death' of the owners - just as the death of the owners (when a human is accused in a capital case), it is done through questioning and investigation and with 23 judges; so for the death of the ox, it is done through questioning and investigation and with 23 judges.

3)

WHEN 71 JUDGES ARE REQUIRED (Yerushalmi Halachah 3 Daf 7a)

משנה אין דנין לא את השבט ולא את נביא השקר ולא את כהן גדול אלא בבית דין של שבעים ואחד

(a)

(Mishnah): Cases involving an entire tribe, a false prophet and a Kohen Gadol require a Beis Din of 71 judges.

ואין מוציאין למלחמת הרשות אלא על פי ב"ד של שבעים ואחד

(b)

They may only send out the army to an optional war with a Beis Din of 71 judges.

ואין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא על פי בית דין של שבעים ואחד

(c)

They may only add to the city (of Yerushalayim) and to the courtyards of the Beis HaMikdash with a Beis Din of 71 judges.

ואין עושין סנהדריות לשבטים אלא בבית דין של שבעים ואחד

(d)

They may only make a Sanhedrin for the individual tribes with a Beis Din of 71 judges.

ואין עושין עיר הנדחת אלא בבית דין של שבעים ואחד

(e)

They may only rule on a wayward city with a Beis Din of 71 judges.

אין עושין עיר נדחת בספר ולא שלש עיר נדחת אבל עושין אחת או שתים:

(f)

They may not rule that a city is considered wayward if it is located near the border (with another nation). One may also not rule that three cities are wayward cities, but one may rule about one or two.

גמרא איתא חמי שנים אין דנים לא כל שכן שבט.

(g)

(Gemara) - question: If they may not even rule on two people (the false prophet and the Kohen Gadol) with less than 71 judges, certainly that number would be required for an entire tribe?

אמר רבי מתניה בנשיא שבטים היא מתניתא.

(h)

Answer (R. Matanyah): The Mishnah is teaching about the Nasi of a tribe (not the tribe itself).

אמר ר' ליעזר בחורש שבין שני שבטים היא מתניתא.

(i)

R. Eliezer: It was taught about a forest located between two tribes. (Since a question of the possession of land in Eretz Yisrael is involved, it requires 71 judges.)

אמר ר' זירא נאמר כאן זדון ונאמר להלן זדון בזדון דברו הנביא מה זדון שנאמר להלן בנביא השקר הכתוב מדבר אף זדון שנאמר כאן בנביא השקר הכתוב מדבר.

(j)

(R. Zeira): (The source that a false prophet is judged by 71 judges is through a Gezeirah Shavah) It says here, concerning a Zaken Mamre (Rebellious Elder), (Devarim 17:12), "(And the man who will act) intentionally" and it says later on (concerning the false prophet), (Devarim 18:22), "the prophet spoke intentionally" - just as the Zaken Mamre is judged by 71 judges, so too the false prophet.

אמר ר' חזקיה נאמר כאן דיבר ונאמר להלן אשר ידבר הנביא בשם ה' מה דיבר שנא' להלן בנביא השקר הכתוב מדבר אף דיבר שנא' כאן בנביא השקר הכתוב מדבר:

(k)

(Chizkiyah): (Learns a Gezeirah Shavah using a different word) It says here (concerning the Zaken Mamre), (Devarim 17:17), "And you shall do according to the word (Davar) that they shall tell you..." and it says there (concerning the false prophet), (Devarim 18:22), "that the prophet shall speak (Yedaber) in the name of Hash-m" - just as the Zaken Mamre is judged by 71, so too the false prophet.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF