1)

ACCEPTING THE RULING OF ONE JUDGE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 1b)

שמואל אמר שנים שדנו דיניהם דין אלא שנקראו ב"ד חצוף

(a)

(Shmuel): If two people judged (instead of three), their judgement is valid, but they are called "a brazen Beis Din".

ר' יוחנן וריש לקיש תריהון מרין אפילו שנים שדנו אין דיניהן דין.

(b)

(R. Yochanan and Reish Lakish): Their judgement is not valid.

תמן תנינן היה דן את הדין זיכה את החייב חייב לזכאי טימא לטהור טיהר לטמא מה שעשה עשוי וישלם מביתו.

(c)

Question (Mishnah in Maseches Bechoros): If a person was judging a case and he found the guilty party innocent or the innocent party guilty or he declared a tahor item to be tamei or a tamei item to be tahor, his judgement is valid, but he must compensate from his own money. (This shows that the judgement of an individual is valid.)

ר' בא בשם ר' אבהו בשאמרו לו הרי את מקובל עלינו (כשנים)[שלשה]

(d)

Answer (R. Ba citing R. Abahu): It refers to when the litigants told the judge, "We accept you as if you were three judges".

מה אנן קיימין אם בשטעה ודנן משיקול הדעת בדא מה שעשה עשוי. אם בשטעה ודנן דין תורה בדא ישלם מביתו.

1.

What was the case? If he made a mistake and decided based on his own judgement (and there was no explicit source to answer it), how could you say that the judgement is valid (when they did not accept him upon themselves)? If he made a mistake over an explicit law, how could the judgement be valid and he must pay from his own property? (The judgement should be cancelled!)

רבי בא בשם רבי אבהו בשאמרו לו הרי את מקובל עלינו כשלשה על מנת שתדיננו דין תורה וטעה ודנן בשיקול הדעת ישלם מביתו שהגיס דעתו לדון יחידי דין תורה

2.

So R. Ba citing R. Abahu explained that it was when they told the judge, "We accept you as if you were three judges". And they said that it was on condition that he judges them according to the Torah and he made a mistake and instead he just used his judgement. He must pay from his own property, since he was brazen enough to judge a Torah case alone.

דתנינן אל תהי דן יחידי שאין דן יחיד אלא אחד.

i.

As the Mishnah (in Pirkei Avos) teaches - one should not judge alone, as the only One who judges alone is Hash-m.

א"ר יהודה בן פזי אף הקב"ה אינו דן יחידי שנאמר וכל צבא השמי' עומדי' עליו מימינו ומשמאלו אילו מטין לכף זכות ואילו מטין לכף חובה.

(e)

(R. Yehudah ben Pazi): Even Hash-m does not judge alone, as the pasuk says (Melachim I 22:19), "and all the host of heaven were standing by Him on His right and on His left" -these ones tipping to the side of merit and these to the side of liability.

אע"פ שאין דן יחידי [דף ב עמוד א] חותם יחידי שנאמר אבל אגיד לך את הרשום בכתב אמת.

(f)

Even though Hash-m (therefore) does not judge alone, but he seals it alone, as the pasuk says (Daniel 10:21), "Indeed, I will tell you what is inscribed in a true writing" (and truth is the seal of Hash-m).

אמר רבי יוחנן לעולם אין הקב"ה עושה בעולמו דבר עד שנמלך בבית דין שלמעלן מה טעם ואמת הדבר וצבא גדול.

(g)

(R. Yochanan): Hash-m will only do something in His world after consulting with the Heavenly Beis Din. Why is this? Because the pasuk says (Daniel 10:1), "and the word was true, and for a long time"

אימתי חותמו של הקב"ה אמת בשעה שנמלך בבית דין שלמעלן.

(h)

When is truth Hash-m's seal? When He consults with the Heavenly Beis Din.

א"ר לעזר כל מקום שנאמר וה' הוא ובית דינו. ובניין אב שבכולם וה' דבר (עליו)[עליך] רעה.

(i)

(R. Elazar): Wherever a verse says the words "and Hash-m" - it refers to Him and His Beis Din, and the most explicit source is (Melachim I 22:23), "And Hash-m spoke bad about you"

מהו חותמו של הקדוש ברוך הוא

(j)

Question: What is the seal of Hash-m?

רבי ביבי בשם ר' ראובן אמת

(k)

(R. Baybei citing R. Reuven): Truth.

מהו אמת

(l)

Question: What is truth?

א"ר בון שהוא אלהים חיים ומלך עולם.

(m)

Answer (R. Bun): That He is the Living G-d and the eternal King. (The letters of emet - truth are Alef-Mem-Taf - which stand for Elokim Melech Tamid - G-d, King, eternal.)

אמר ריש לקיש אל"ף רישיה דאלפא ביתא מ"ם באמצעיתה תי"ו בסופה לומר אני ה' ראשון שלא קיבלתי מאחר ומבלעדי אין אלהים שאין לי שותף ואת אחרונים אני הוא שאיני עתיד למוסרה לאחר.

(n)

(Reish Lakish): The letter Alef is the beginning of the alphabet, Mem is in the middle and Tav is at the end - to teach you that "I am Hash-m the first, who did not receive from another and aside from me there is no god; as I have no partner and I am the last, that I will not give it to another.

רבי בא ורבי בנימין בר יפת הוו דיינין קומי ר' יצחק ונפק דינא עם רבי בנימן.

(o)

R. Ba and R. Binyamin bar Yefes were being judged before R. Yitzchak and R. Binyamin won the case.

אתא רבי בא בעי מיטרוף על רבי אמי ואלף מומחה שכפף ודן דינו דין.

(p)

R. Ba came and wanted to complain to R. Ami that R. Yitzchak was judging alone. R. Ami told him that if an expert judge wishes to judge alone, he may.

רבי אבהו הוה יתיב דיין בכנישתא מדרתא דקיסרין לגרמיה אמרין ליה תלמידיו ולא כן אלפן ר' אל תהא דן יחידי.

(q)

R. Abahu was sitting and judging alone at the gates of the city of Kisarin. His students said to him, "Didn't you teach us that one may not judge alone?"

אמר לון כיון דאנן חמי לי יתיב דיין לגרמי ואתון לגביי כמי שקיבלו עליהן.

(r)

(R. Abahu replied): Since you see that I am judging and litigants are still coming to me, it is assumed that they accepted to follow my ruling nevertheless.

ותני כן במה דברים אמורים שלא קיבלו עליהן אבל אם קיבלו עליהן דן אפילו יחידי.

(s)

Support (Beraisa): When can an individual not judge? When the litigants did not accept him as if he was three judges; but if they did, he may judge alone.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF