1) TOSFOS DH BE'YADU'S SHE'EIN LAH GO'ALIM

תוספות ד"ה בידוע שאין לו גואלים

(SUMMARY: Tosfos reconciles the contention that a Katan under the age of thirteen and a Ketanah under the age of twelve cannot have children with the Sugya later which proves that in earlier times, they could have children from the age of eight. By the same token, they explain why the Gemara later states that, based on the Pasuk that refers to "Ish" in connection with the construction of the Mishkan, Betzalel must have been thirteen years old when he constructed the Mishkan).

וא"ת, דמשמע דקטן בידוע שאין לו גואלים משום דאינו מוליד.

(a) Question (Part 1): This implies that we know for sure that a (Ger) Katan has nobody to redeem him, seeing as he cannot have children.

וכן בפ' אין בין המודר (נדרים דף לה:) ' "זאת תורת היולדת" - בין גדולה בין קטנה'. ופריך - 'קטנה בת לידה היא?'

(b) Question (Part 2): Similarly, in Perek Ein Bein ha'Mudar, regarding the D'rashah "Zos Toras ha'Yoledes" - 'Bein Gedolah Bein Ketanah, the Gemara asks 'Ketanah bas Leidah Hi'?

מאי קושיא, הא אמרינן לקמן בשמעתין 'דורות הראשונים היו מולידין בח' שנים?

(c) Question (Part 3): What is the Kashya, seeing as we say later in the Sugya that the early generations had children at the age of eight?

ויש לומר, דאף ע"פ שבדורות האחרונים נתנו חכמים סימן להבאת שערות לקטנה בת י"ב שנה ויום אחד ולקטן בן י"ג שנה ויום אחד, בדורות הראשונים שהיו ממהרים להביא שערות, היה זמן גדלות מקודם הרבה.

(d) Answer: Even though the Chachamim gave the growth of pubic hair at twelve and a day for a girl and thirteen and a day for a boy, in the early generations this would occur at a much earlier age (i.e. Gadlus and Katnus is relative to the generation).

והא דקאמר לקמן 'וכי עבד בצלאל משכן בר י"ג שנה הוה, דכתיב "איש איש ממלאכתו"?

(e) Question: Then why does the Gemara say later that Betzalel must have been thirteen when he constructed the Mishkan, since the Pasuk writes "Ish Ish mi'Melachto"?

התם רוצה להוכיח על דורות הראשונים דאפילו כי אזלת בתר דורות דהשתא, לפי שלא תרצה להוכיח שנחשבים גדולים בפחות, א"כ בעל כרחיך בר תליסר שנין הוה.

(f) Answer: The Gemara there wants to prove, that even if we go after today's standards, to avoid having to say that in those days they attained adulthood at an earlier age, we would still have to say that Betzalel was only thirteen years old.

2) TOSFOS DH ECHAD OMER BI'SHENAYIM BA'CHODESH

תוספות ד"ה אחד אומר בשנים בחדש

פירשתיה לעיל בפרק היו בודקין (דף מא:) ד"ה שזה.

(a) Statement: u Bodkin.Tosfos has already discussed this point in Perek Hay

3) TOSFOS DH BES SHELOSHAH SHANIM VE'YOM ECHAD

תוספות ד"ה בת ג' שנים ויום אחד

פירשתי בפ' ארבע מיתות (לעיל נה:).

(a) Statement: Tosfos has already discussed this point in Perek Arba Misos.

69b----------------------------------------69b

4) TOSFOS DH DAL TARTI SHANI LI'TELASA IBURI

תוספות ד"ה דל תרתי שני לתלתא עיבורי

(SUMMARY: After querying Rashi, who explains that, seeing as every Ibur requires seven months pus one of of Nidus and Taharah, each of the three people concerned, were eight years old when they (or their wife) gave birth, Tosfos conclude that they must have been eight years and one month).

פי' בקונט,' 'כלומר - פחות מח' חדשים אין שהות לעובר, ז' חדשים להריון וחדש לימי נדות וטהרה. אשתכח דכל חד בתמני אוליד - אחיתופל הוליד אליעם לח' שנים, וח' חדשים לעיבורו; ומשנולד, שהה ח' שנים והוליד את בת שבע, וח' חדשים לעיבורה; והיא נתעברה לח' שנים, וח' חדשים לעיבורו של שלמה; הרי כ"ו - כ"פ בקונט'.

(a) Explanation #1: Rashi explains that that a fetus cannot develop in less than seven months. Consequently, one needs to reckon seven months for each pregnancy and one for the days of Nidus and Taharah. It transpires that each one gave birth in eight months - Achitofel bore Eli'am when he was eight; The pregnancy lasted eight months' once Eli'am was born, he waited eight years before he bore bas-Sheva, after an eight-month pregnancy. She too, became pregnant at the age of eight, and after eight months of pregnancy, Shlomoh was born ... making a total of twenty-six years.

ותימה גדולה פי', דאותו חדש של ימי נדות וטהרה וכי לא היו הבנים גדילים, נמצא כשעברו נשותיהם היו בני ח' שנים וחדש?

(b) Question: Rashi's explanation is very problematic however, inasmuch as the children grew older during the pregnancies too, in which case, when the wives became pregnant, they were eight years plus one month.

לכך נראה דלא דק בשביל חדש.

(c) Explanation #2: It therefore seems that the Gemara is not particular about one month (i.e. because each one gave birth at eight years and a month).

5) TOSFOS DH ELA DERECH CHOCHASAN KA CHASHIV

תוספות ד"ה אלא דרך חכמתן קא חשיב

תימה, א"כ ליחשוב חם לבסוף; וקרא קא חשיב שם וחם ויפת.

(a) Question: In that case, the Torah ought to reckon Cham last, when in fact, it lists them as 'Shem, Cham and Yafes'?

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF