ROSH HASHANAH 25 (4 Sivan) - Dedicated by Rabbi Kornfeld's father, Mr. David Kornfeld, in memory of the members of his family who perished at the hands of the Nazi murderers in the Holocaust, Hashem Yikom Damam: His mother (Mirel bas Yakov Mordechai), brothers (Shraga Feivel, Aryeh Leib and Yisachar Dov sons of Mordechai), grandfather (Reb Yakov Mordechai ben Reb David Shpira) and aunt (Charne bas Yakov Mordechai, the wife of Reb Moshe Aryeh Cohen zt'l). Their Yahrzeit is observed on 4 Sivan.
 
12th CYCLE DEDICATIONS
 
ROSH HASHANAH 21-25 - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

ראש השנה דף כה:

האם את חלקי הדין דלהלן עושים דוקא ביום או גם בלילה?

תחילת הדין גמר דין
בדיני ממונות דוקא ביום אפי' בלילה
בקידוש החדש דוקא ביום דוקא ביום [1]

האם צריך קרא דלא מהני יחיד בקידוש החדש, ומדוע? [תוד"ה עד].

האם צריך? מדוע?
לסוגיין ולמ"ד בממונות "דבר תורה אחד כשר" צריך כדי ללמדנו שמה"ת בעינן ג' [2]
למ"ד דבעי בממונות מה"ת שלשה מומחין לא צריך דלא גרע מדיני ממונות דבעינן ג'

-------------------------------------------------

[1] דדרשינן מקרא (תהלים פא:ה) "כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב" - דצריך שיהיה ה"חק" שהוא הגמר דין (דרק בגמר דין נקבע הקידוש החדש שנקרא חק) - בזמן "המשפט", - ומשפט הוא דוקא ביום, דהא כתיב (דברים כא:טז) "ביום הנחילו את בניו", ודרשינן (סנהדרין לד:) ביום אתה מפיל נחלות וכו', והיינו שאת המשפט עושים דוקא ביום ולא בלילה.

[2] דהגם דפסוק כתוב שנים - משה ואהרן, מ"מ "אין ב"ד שקול - מוסיפין עליהן עוד אחד", ומזה ילפינן שלשה לקידוש החדש.

עוד חומר לימוד על הדף