1)

SLEEPING, LEAVING OVER THE KORBAN, HANDS BECOMING TAMEH, BLESSING ON THE KORBAN (Yerushalmi Halachah 7 Daf 71a)

משנה ישנו מקצתן יאכלו כולם לא יאכלו

(a)

(Mishnah): If some of the group slept (whilst eating the Korban Pesach) they may continue to eat; if all of the group slept, they may not eat.

ר' יוסי אומר אם נתנמנמו יאכלו נרדמו לא יאכלו

(b)

R. Yosi: If they dozed they may eat; if they fell into a deep sleep they may not eat.

הפסח אחר חצות [דף עא עמוד ב] מטמא את הידים

(c)

After midnight, the flesh of the Korban Pesach is Metameh a person's hands.

[דף פו עמוד א (עוז והדר)] הפיגול והנותר מטמאין את הידים

(d)

Pigul and Nosar are Metameh a person's hands.

בירך ברכות הפסח פטר את של זבח. את של זבח לא פטר את של פסח דברי רבי ישמעאל

(e)

R. Yishmael: If one recited the blessing on the Korban Pesach, it exempts reciting a blessing on the Zevach (Korban Chagigah); but if he recited the blessing on the Zevach, it does not exempt reciting a blessing on the Pesach.

רבי עקיבה אומר לא זו פוטרת זו ולא זו פוטרת זו

(f)

R. Akiva: Neither blessing exempts reciting a blessing on the other one.

גמרא למה מפני הסיע דעת או משום שעבר עליו חצות

(g)

Question: Why is the flesh of the Pesach after midnight Metameh a person's hands? Is it because he took his mind off of eating it or is it because it has become Nosar after midnight?

הגע עצמך שיש שם חבורה אחרת הרי לא עבר חצות הוי לית טעמא דא אלא מפני הסיע דעת

(h)

Answer: When the Mishnah taught about part of the group falling asleep, that if part of the group remained awake, they may all eat. It must be, therefore, that midnight had not passed and if some remained awake it is permitted since they had not taken their mind off of the Korban. (Note: This follows the original Vilna text rather than the text of the Korban HaEidah.)

רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי הפיגול והנותר מצטרפין לטמא את הידים כדי עונשן בכזית

(i)

R. Simon quoting R''YBL: Pigul and Nosar join together to be Metameh a person's hands and to make a person liable for eating a Kzayis.

מהו שיפסול את התרומה

(j)

Query: If this mixture touched Terumah, does it disqualify the Terumah?

קל וחומר אם מטמאין את הידים לפסול את התרומה הן עצמן לא כל שכן

(k)

It is a Kal Vechomer - if they make a person's hands Tameh which can then disqualify Terumah, certainly they themselves can disqualify Terumah.

ההן יוצא מה את עבד לי' מטמא את הידים או אינו מטמא את הידים אין תימר ההן יוצא מטמא את הידים הפיגול והנותר אינן פוסלין את התרומה אין תימר הפיגול והנותר פוסלין את התרומה וההן יוצא לא גזרו עליו כלום דל כן יטמא צד החיצון לצד הפנימי

(l)

Question: Is sacrificial meat that was taken outside Metameh the hands or not? If you say that it is Metameh, Pigul and Nosar will not disqualify Terumah; if you say that Pigul and Nosar disqualify Terumah, this meat that was taken outside is not the same, as if part of it was taken outside and became Tameh, it would also be Metameh the part that remained inside.

אמר רבי אבין מאן אית ליה דבר טמא מחמת מגע עצמו לא ר''מ

(m)

R. Avin: Really Pigul and Nosar disqualify Terumah and meat taken outside is Metameh; but we do not say that the outside part is Metameh the inside part since it is a Tumas Beis Hasetarim (internal Tumah) and it is not Metameh. (However, according to R. Meir, even Tumas Beis Hasetarim is Metameh, so our Mishnah cannot be R. Meir.)

ולא כן אמר רבי יוחנן כל הדברים טהורים ברובן כיון שחיתך רובן לא כפרוש הוא ויעשה כמגיע בו ויהא פסול

(n)

Question: Did R. Yochanan not say that all items that became Tameh and were split apart, if the majority was separated, it is no longer considered connected; here also, once he cuts the majority it is all considered cut and is not considered Tumah Beis Hasetarim?

אמר ר' חנניא במחתך כל שהוא כל שהוא ומשליך

(o)

Answer (R. Chananya): The case is when he cut it off bit by bit and discarded it.

(אית לך מימר שעבר חצות לא מפני הסיע דעת הויי לית טעמא אלא מפני הסיע דעת.)

(p)

(Note: The Korban HaEidah removes these words from the text.)