1)

TOSFOS DH HACHI GARSINAN SHE'OMDIM B'VEIS HASH-M B'CHATZROS BEIS ELOKEINU HALELUKAH D'BASREIH REISH PIRKA

תוס' ד"ה ה"ג שעומדים בבית ה' בחצרות בית אלהינו הללויה דבתריה ריש פירקא

(Summary: Tosfos proves that this is referring to chapter 135, and not 134, and elaborates.)

ולא גרסינן "העומדים בבית ה' בלילות" ...

(a)

Refutation: The text does not read "ha'Omdim be'Veis Hash-m ba'Leilos" ... (in the previous Kapitel [134])

דאם כן, ה"ל למינקט "יברכך ה' מציון", שזהו פסוק למעלה מ"הללויה", ולא ה"ל למינקט שלשה פסוקים למעלה. לכך נראה דגרסינן כדפרישית.

1.

Reason: Because then it ought to have mentioned "Yevarech'cha Hash-m mi'Tziyon", which is the Pasuk before "Halelukah", rather than the Pasuk which is three Pesukim earlier. That is why the correct text is the one that Tosfos prescribed.

ולפי זה, אנו צריכין לומר כי "הללויה, הללו את שם ה', הללו עבדי ה' " (שעומדים בבית ה' ... ) שלמעלה מזה אינו תחלת המזמור

(b)

Inference: In that case, we must say that "Halelukah, Halelu es Shem Hash-m", which precedes it ("she'Omdim be'Veis Hash-m ba'Leilos") is not the beginning of a paragraph

דלא יתכן שיהיה המזמור שני פסוקים.

(c)

Reason #1: Since it would not be correct tor a Kapitel to consist only of two Pesukim (See Maharsha).

ועוד, דאמרי' במדרש קמ"ז מזמורים יש בספר תהלים כנגד שנות יעקב.

(d)

Reason #2: Moreover, the Medrash states that there are a hundred and forty-seven chapters in Tehilim, corresponding to the years of Ya'akov.

אלא הוא סופו של "שיר המעלות, הנה ברכו ... ".

(e)

Conclusion: It must therefore be the end of "Shir ha'Ma'alos Hinei Borchu" (Kapitel 134).

ואתי שפיר דקאמר לקמן רב אחא בר יעקב, ד'מתחיל הלל הגדול מ"כי יעקב בחר לו יה", דהוי תחלת המזמור'.

(f)

Conclusion: This goes well with what Rav Acha bar Ya'akov says later - that one begins Halel ha'Gadol from "Ki Ya'akov Bachar lo Kah", which is now the beginning of the Kapitel ...

דבע"א לא יתכן שהיה מתחיל הלל מאמצע המזמור.

1.

Reason: Because it is otherwise not conceivable that one would begin Hallel in the middle of a chapter.

117b----------------------------------------117b

2)

TOSFOS DH L'MA'AN TIZKOR ES YOM TZEISCHA ME'ERETZ MITZRAYIM

תוס' ד"ה למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים

(SUMMARY: Tosfos explains the connection between Yetzi'as Mitzrayim and Shabbos.)

לכך קבעו 'זכר ליציאת מצרים'.

(a)

Yetzi'as Mitzrayim in Kiddush: This explains why they inserted 'Zeicher li'Yetzi'as Mitzrayim' (in Kidush).

ושמעתי מהר"מ שיש במדרש - לפי שבמצרים עבדו בהם בישראל "בפרך", ופר"ך בא"ת ב"ש וג"ל, שהם מלאכות ארבעים חסר אחת.

(b)

Proof: Tosfos heard from the Ram that there is a Medrash which states that the Egyptians subjugated Yisrael "be'Farech" (with rigor). And "Farech" in the Gematriyah of 'At Bash' equals 'VeGaL', which in turn adds up to thrity-nine, equivalent to the thirty-nine Malechos (that are forbidden on Shabbos).

וכשנגאלו ממצרים, הזהירם על השבת לשבות מאות' ל"ט מלאכות.

1.

Proof (cont.): And when Yisrael were redeemed from Egypt, Hash-m warned them about Shabbos - to desist from those thirty-nine Melachos.

3)

TOSFOS DH REVI'I OMER ALAV HALLEL HA'GADOL

תוס' ד"ה רביעי אומר עליו הלל הגדול

(SUMMARY: Tosfos discusses drinking water or wine after the fourth cup.)

'רביעי' גרסי', ולא גרסינן 'חמישי'.

(a)

Text: The text reads 'the fourth cup', not the fifth cup.

ולה"ר יוסף טוב עלם שכתב בסדרו 'קימעא לשתות מים יכנס, אם חולה הוא או איסטניס, ואי בעי משתיא חמרא משום אונס, לומר בחמישי הלל הגדול ישתנס'.

(b)

Refuted Ruling: And according to R. Yosef Tuv Ileim who wrote in his Hagadah that if one wants to add a little water, he may, if he is sick or finicky; and if h wishes to drink wine, then he should gird himself to do so over Hallel ha'Gadol'.

תימה, כיון שאוסר לשתות, איך תיקנו כוס חמישי, הא ארבע כוסות תיקנו ולא חמישי?

1.

Refutation #1: One can ask, since it is forbidden to drink, why did they institute a fifth cup, since Chazal instituted four cups and not five?

וכן מה שאוסר לשתות אפי' מים, הא לא מבטלי טעם מצה, דאפילו אחר הפסח לא אסר לקמן רק מיני מיכלא, אבל מיני מישתיא אפילו יין לא מצינן לאסור?

2.

Refutation #2: Also, why does he forbid drinking even water, which does not negate the taste of Matzah. We see that even after the Pesach, the Gemara later (on 119:), the Gemara only forbids food, but says nothing about beverages, even wine?

והא דאמר 'בין שלישי לרביעי לא ישתה' ...

(c)

Implied Question: And when the Mishnah says that between the third and fourth cups one is not permitted to drink ...

מפרש בירושלמי שלא ישתכר ושלא יוכל לומר הלל.

(d)

Answer: The Yerushalmi establishes that with regard to not becoming inebriated, to the point that one is not able to recite Hallel.

וכן פסק רבי' שמואל לקמן דכל שתיה מותרת. ;

(e)

Accepted Ruling: And Rabeinu Shmuel too Paskens later that all drinking is permitted.

ואפי' לפי המפרשים 'בין שלישי לרביעי לא ישתה' - שלא יבטל טעם מצה, מ"מ במים לא מיירי אלא ביין ...

(f)

Accepted Ruling #2: And even according to those Poskim who explain that attribute the prohibition of drinking between the third and fourth cups - to not negating the taste of Matzah, that refers to wine, but not to water ...

דומיא ד'בין ראשון לשני ישתה' דמיירי ביין - 'כי היכי דניגרריה לליביה', כדאמרי' לעיל [דף קח.].

1.

Proof: Similar to the prohibition against drinking between the first and second cups, which pertains exclusively to wine - 'so that it should bring on an appetite', as we learned above on Daf 108.).

ומיהו רוב עמא דבר לשתות, וגם רב אלפס התיר מים ולא אסר רק יין.

(g)

Conclusion: Most people however, do drink, and also Rav Alfas permits water, forbidding only wine.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF