1)

TOSFOS DH SE'IREI ROSHEI CHODASHIM ITZ'RICH LEIH

תוס' ד"ה שעירי ראשי חדשים איצטריך ליה

(SUMMARY: Tosfos asks why the Tana then finds it necessary to insert the other cases.)

תימה, וליתני שעירי ראשי חדשים ולא ליתני אידך.

(a)

Question: Then why does the Tana not mention Se'irei Roshei Chodashim and not the others.

2)

TOSFOS DH SALKA DA'TACH AMINA HA LO K'SIV B'HU MO'ED

תוס' ד"ה סלקא דעתך אמינא הא לא כתיב בהו מועד

(SUMMARY: Tosfos reconciles this with the fact that Rosh Chodesh is mentioned in Parshas Pinchas.)

ואע"ג דבפרשת פינחס כתיב נמי ראש חדש ...

(a)

Implied Question: Even though Rosh Chodesh is also mentioned in Parshas Pinchas ...

ה"א ד"אלה תעשו במועדיכם" דכתיב בסוף פרשת פינחס לא קאי א'ראש חדש, אלא א'שאר ימים טובים דכתיבי בתריה, דאיקרי רגל.

(b)

Answer: We might have thought that "Eileh Ta'asu la'Yom be'Mo'adeichem" that appears at the end of the Parshah does not pertain to Rosh Chodesh, only to the other Yamim-Tovim, which follow it, and which are called 'Regalim' ...

דהכי נמי לא קאי א'שבת ותמיד ומצרכי' להו קרא בסמוך.

1.

Answer (cont.): Just as it not pertain to Shabbos or to Tamid, both of which require separate Pesukim, as we shall see shortly.

3)

TOSFOS DH SHE'KEIN YESH BAHEN TZAD CHAMUR

תוס' ד"ה שכן יש בהן צד חמור

(SUMMARY: Tosfos explains 'Tzad Chamur', and among other things delves into why we cannot learn from any two cases that all the other items mentioned here over-ride Shabbos too.)

פר"ת שכן ישנן לפני הדיבור, וכמאן דאמר (חגיגה דף ו.) 'עולה שהקריבו ישראל במדבר עולת תמיד הואי'.

(a)

Clarification: Rabeinu Tam explains that they applied before the Torah was given, according to those in Chagigah (Daf 6.) who hold that the Olah which Yisrael brought in the desert was the Olas Tamid.

ולחם הפנים אומר ריב"א מדכתיב "תמיד" ילפינן ליה - דמשמע 'אפילו בשבת'.

(b)

Clarification: And as for the Lechem ha'Panim, the Riva explains that we learn it from the word "Tamid", implying 'even on Shabbos'.

ובתורת כהנים איכא מאן דדריש דתמיד דחי שבת, מדכתב ביה "תמיד".

1.

Clarification (cont.): There is an opinion in Toras Kohanim that the Tamid overrides Shabbos since the Torah writes "Tamid" in connection with it.

ומיהו מתרי מינייהו הוה מצי למילף כולהו.

(c)

Implied Question: From any two of them however, we could have learned all of them?

ואומר ר"י דשמא יש שום פירכא, דאי לאו הכי, אמאי צריך קרא בשאר.

(d)

Answer: The Ri explains that perhaps there is some Pircha (of which we are unaware), because why would we otherwise a Pasuk by the others?

וקשה, דבפרק קמא דיבמות (דף ה:) בעי למימר 'עשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת, מפסח ותמיד'.

(e)

Question: In the first Perek of Yevamos (Daf 5:) the Gemara wants to say that an Asei overrides a Lo Sa'aseh which is subject to Kareis from Pesach and Milah.

ופריך 'מה לפסח ותמיד שכן ישנן לפני הדיבור', ואמאי לא יליף משאר קרבנות ציבור דדחי שבת, כדמסקינן הכא.

(f)

Question (concl.): And the Gemara asks there 'Whereas Pesach and Tamid applied before the Torah was given'. Why does the Gemara not learn from the other Korb'nos Tzibur which override Shabbos, as we have learned here?

4)

TOSFOS DH D'LO ASHK'CHAN TANA D'IS LEIH TUM'AH HUTRAH ELA REBBI YEHUDAH

תוס' ד"ה דלא אשכחן תנא דאית ליה טומאה הותרה אלא ר' יהודה

(SUMMARY: Tosfos explains why we opt to follow Rebbi Shimon rather than Rebbi Yehudah, before posing a Kashya on the Din of Tum'ah Dechuyah be'Tzibur.)

ואם תאמר, מאי אולמא דר"ש טפי מדרבי יהודה?

(a)

Question #1: Why advantage does Rebbi Shimon have over Rebbi Yehudah?

אדרבה, אשכחן במי שהוציאוהו (עירובין דף מו:) ד'ר' יהודה ור' שמעון, הלכה כרבי יהודה?

(b)

Question #2: To the contrary, the Gemara in Mi she'Hotzi'uhu (Eruvin Daf 46:) that wherever Rebbi Yehudah and Rebbi Shimon argue, the Halachah is like Rebbi Yehudah?

וי"ל, דאשכחן לקמן (דף עח.) ר' יוסי דנמוקו עמו, דסבר טומאה דחויה היא.

(c)

Answer: We find later (on Daf 78.) that Rebbi Yossi whose S'varos are very strong (and whose opinion we therefore follow), holds 'Tum'ah Dechuyah Hi'.

תימה לר"י, דבשמעתין משמע דלמאן דאמר טומאה דחויה, אינה דחויה אלא על ידי ריצוי ציץ, ואמאי, הא טומאה דגברא דדחויה בציבור אע"פ שאין הציץ מרצה על טומאת הגוף, כדתנן בפירקין (דף פ:)?

(d)

Question: The Ri asks that in our Sugya, those who hold 'Tum'ah Dechuyah' only works in conjunction with Ritzuy Tzitz. Why is it any different than the Tum'ah of the person, which is also Dechuyah be'Tzibur, even though the Tzitz does not atone for Tum'as ha'Guf, as we learned in the Mishnah in this Perek, on Daf 80:).

5)

TOSFOS DH REBBI ELIEZER OMER HA'TZITZ MERATZEH ETC.

תוס' ד"ה רבי אליעזר אומר הציץ מרצה כו'

(SUMMARY: Tosfos establishes the correct text.)

רבי אליעזר גרסינן, ולא ר' אלעזר ...

(a)

Text: The correct text is Rebbi Eliezer, and not Rebbi Elazar ...

דלקמן פריך 'וליטעמיך, כיון דאמר ר' אליעזר 'יש דם אף על פי שאין בשר', 'הציץ מרצה על אכילות', למאי הילכתא?'

(b)

Proof: Since the Gemara asks later 'And according to you, since Rebbi Eliezer holds 'Yesh Dam Af-al-Pi she'Ein Basar', why does it need to mention 'ha'Tzitz Meratzeh al Achilos'?

6)

TOSFOS DH NEIMA MASNISIN D'LO K'REBBI YEHOSHUA

תוס' ד"ה נימא מתני' דלא כר' יהושע

(SUMMARY: Tosfos queries the basis of the Gemara's question.)

משמע משום דסבירא ליה דבעינן דם ובשר.

(a)

Clarification: This implies that it is because he requires both blood and Basar.

ותימה, דאפי' סבירא ליה נמי 'יש דם אף על פי שאין בשר', כיון דס"ד דטומאה דחויה ואין הציץ מרצה על אכילות, לא אתיא מתני' כוותיה משום שתי הלחם?

(b)

Question: But even if he holds 'Yesh Dam Af-al-Pi she'Ein Basar, since he holds 'Tum'ah Dechuyah' and 'Ein ha'Tzitz Meratzeh al Achilos, the Mishnah cannot go like him, on account of the Sh'tei ha'Lechem?

7)

TOSFOS DHNEIMA DE'LO KE'REBBI YEHOSHUA

תוס' ד"ה נימא דלא כר' יהושע

(SUMMARY: Tosfos clarifies the Gemara's Kashya.)

תימה לר"י, והא ע"כ כרבי יהושע אתיא, דקתני סיפא 'ובמוקדשין אף על פי שנטמא בשר וחלב קיים, זורק את הדם'.

(a)

Question: The Ri asks that it must go according to Rebbi Yehoshua, since the Seifa states that even though the Basar becomes Tamei and the Cheilev remains, one sprinkles the blood'.

משמע הא נטמאו שניהם אינו זורק, והיינו כרבי יהושע, כדאמר לקמן?

1.

Question (cont.): Implying that if both of them become Tamei, one does not sprinkle the blood, conforming with the opinion of Rebbi Yehoshua, as the Gemara will learn later?

וי"ל, דה"ק - 'נימא דלא כר' יהושע, והא ע"כ סיפא אתיא כוותיה', ואם כן קשיא סיפא.

(b)

Answer: What the Gemara means to ask is that the Reisha seems to go not like Rebbi Yehoshua, even though the Seifa certainly does. If so, the Seifa poses a Kashya?

8)

TOSFOS DH AVIR KATAN HAYAH BEIN KEVESH LA'MIZBE'ACH

תוס' ד"ה אויר קטן היה בין כבש למזבח

(SUMMARY: Tosfos clarifies the function of the space.)

בלא אויר נמי היה יכול לקיים מצות זריקה.

(a)

Implied Question: One could fulfil the Mitzvah of throwing even without the space ...

אלא לכך היה אויר, שע"י כך יזכור לזרוק.

(b)

Answer: And the space is only there to remind the Kohanim to throw the limbs.

9)

TOSFOS DH DAM AF-AL-PI SHE'EIN BASAR SHE'NE'EMAR V'DAM ZEVACHECHA ETC.

תוס' ד"ה דם אף על פי שאין בשר שנאמר ודם זבחיך וגו'

(SUMMARY: Tosfos asks from where we know that this ruling applies even by an Olah.)

תימה לרשב"א, מנא ליה בעולה דיש דם אף על פי שאין בשר?

(a)

Question: The Rashba asks from where we know that by Olah we say 'Yesh Dam, Af-al-Pi she'Ein Basar'?

אימא דווקא שלמים, אבל עולה דכולה כליל, אימא "אין בשר, אין דם; יש דם, אף על פי שאין בשר" [מנא לן]?

(b)

Question (cont.): Perhaps it is specifically by Shelamim that we say this; but an Olah, which is completely burned, maybe we say 'Ein Basar, Ein Dam'; from where do we know that we say there 'Yesh Dam, Af-al-Pi she'Ein Basar'?

77b----------------------------------------77b

10)

TOSFOS DH SHE'EIN BASAR NITAR B'ACHILAH AD SHE'YIZAREK HA'DAM

תוס' ד"ה שאין בשר ניתר באכילה עד שיזרק הדם

(SUMMARY: Tosfos discusses from where we know that Me'ilah applies to an Olah, and not only to a Shelamim.)

תימה, אימא דוקא שלמים דאית ביה תרי אכילות, אבל עולה מנלן?

(a)

Question: Perhaps this is restricted to a Shelamim, which is subject to two Achilos? From where do we know that it applies to an Olah, too?

דאימא כי היכי דלית בה מעילה אחר שנזרק הדם, כדתנן במעילה בפרק חטאת העוף (דף ט.), לית בה נמי מעילה קודם זריקה ...

1.

Question (cont.): Why do we not say that just as there no Me'ilah once the blood has been sprinkled, as we learned in the Mishnah in Me'ilah, in Perek Chatas ha'Of (Daf 9.), there is also no Me'ilah before it has been sprinkled?

דהאי קרא בשלמים כתיב?

2.

Question (concl.): Since the current Pasuk is written in connection with Shelamim?

וי"ל, דר"א לא חשיב הך חומרא.

(b)

Answer #1: Rebbi Eliezer does not this Chumra (of Shelamim over Olah [See Chidushei Maharshal]).

ורשב"א מתרץ, דר"א יליף עולה מקל וחומר דר' יהושע, ובשלמים טרח וכתב לה קרא, כדאמר בסמוך.

(c)

Answer #2: The Rashba answers that Rebbi Eliezer learns from the Kal va'Chomer of Rebbi Yehoshua, and the Pasuk only mentions Shelamim because of the principle 'Something that one learn from a S'vara, the Torah will nevertheless mention specifically, as the Gemara will say shortly.)

11)

TOSFOS DH OMER U'SHETEI HA'LECHEM D'LEKA OLIN MAI IKA L'MEIMAR

תוס' ד"ה עומר ושתי הלחם דליכא עולין מאי איכא למימר

(SUMMARY: Tosfos explains how 'Ba'in be'Tum'ah' applies to the Sh'tei ha'Lechem')

וא"ת, ובשתי הלחם מה שייך באין בטומאה?

(a)

Question: Whatis the significance of 'Ba'in be'Tum'ah' with regard to the Sh'tei ha'Lechem (since they are entirely eaten)?

ויש לומר, משום תנופה דאית בהו.

(b)

Answer: Because of the Mitzvah of Tenufah to which they are subject.

12)

TOSFOS DH KASAVAR REBBI YEHOSHUA HA'TZITZ MERATZEH AL HA'OLIN

תוס' ד"ה קסבר ר' יהושע הציץ מרצה על העולין

(SUMMARY: Tosfos explains why we need a Pasuk to teach us 'Im Ein Basar Ein Dam' by Olah.)

וא"ת, לענין מה מפיק קרא בעולה 'אם אין בשר אין דם', הלא הציץ מרצה?

(a)

Question: Why do we need a Pasuk by the Olah to teach us 'Im Ein Basar Ein Dam', seeing as the Tzitz atones?

ויש לומר, לענין אבוד ושרוף, דלא מרצה ציץ.

(b)

Answer: We need it for there where it got lost or burned, in which case the Tzitz does not atone.

13)

TOSFOS DH KI AMAR REBBI YEHOSHUA BI'ZEVACHIM BI'MENACHOS LO AMAR

תוס' ד"ה כי אמר ר' יהושע בזבחים במנחות לא אמר

(SUMMARY: Tosfos has a problem with this answer, which he resolves.)

השתא משתי הלחם לא תירץ כלום.

(a)

Implied Question: It now transpires that the Kashya from Sh'tei ha'Lechem remains unanswered?

ובלאו הכי פריך שפיר.

(b)

Answer: But it doesn't matter, since the Gemara queries the answer anyway.

14)

TOSFOS DH ELA P'SHITA REBBI YEHOSHUA KATANI LAH

תוס' ד"ה אלא פשיטא ר' יהושע קתני לה

(SUMMARY: Tosfos does not understand why the Gemara declines to answer like it answered earlier.)

תימה לרשב"א, אמאי לא משני כדלעיל 'כמדת ר' יהושע דבעי תרתי, ולא כמדת ר' יהושע דאיהו ס"ל 'הציץ מרצה על אכילות', ואנן סבירא לן דלא מרצה?

(a)

Question: The Rashba asks why the Gemara does not answer like it answered earlier - 'Like Rebbi Yehoshua, who requires two things; and not like Rebbi Yehoshua, who holds 'ha'Tzitz Meratzeh al Achilos' whereas we hold that it does not?

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF