12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 2-5 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף ב. א

מחמת מה עושים בדיקת חמץ וביטול? [תוד"ה אור].

בדיקה ביטול
לרש"י מדאורייתא (אם לא עשה ביטול) [1] מדרבנן [2]
לתוס' מדרבנן [3] מדאורייתא [4]

כיצד מתפרש הפסוק (שמואל ב', כג:ד) "וּכְאוֹר בֹּקֶר יִזְרַח שָׁמֶשׁ"? [תוד"ה וכאור].

וּכְאוֹר בֹּקֶר יִזְרַח שָׁמֶשׁ
לרש"י כאשר מתחיל הבוקר להאיר,
בעה"ז - עדיין הוא חשיכה
אכן לצדיקים לעתיד לבוא
יהיה הבוקר הזה כמו זריחת שמש [5]
לתוס' כמו האור שיש בעוה"ז בבוקר -
שהוא עד חצות היום
כך לעתיד לבוא יהיה -
כבר בזמן זריחת השמש

פסחים דף ב: א

סתם אדם הבא במחתרת באופנים דלהלן האם נהרג? [תוד"ה אי].

ברור כשמש שבא להרוג ספק אם בא להרוג
לרש"י [6] נהרג כרוצח אינו נהרג כגנב
לתוס' נהרג כרוצח

פסחים דף ב: א

אב ובן שבאו אחד אצל השני במחתרת מתי נהרגים? [תוד"ה אי].

ברור כשמש שבא להרוג ספק ברור כשמש שלא בא להרוג
אב שחתר אצל הבן הורגו אין הורגו אין הורגו
בן שחתר אצל האב הורגו הורגו אין הורגו

מאימתי ארבע עשר אסור [7] בעשיית מלאכה?

מאיזה זמן?
לבית שמאי (תוס') מליל י"ד
לר' אליעזר בן יעקב להו"א: מליל י"ד [8]
למסקנא [9]: משעת האור - מעמוד השחר
לר' יהודה ולבית הלל משעת הנץ החמה - שעת כניסת הפועלים לעבודתם [10]
-------------------------------------------------

[1] כדי שלא יעבור עליו ב"בל יראה" וב"בל ימצא". והקשו התוס' על פירוש זה, הרי אמרינן לקמן (דף ו:) ד"הבודק צריך שיבטל", וא"כ הועיל הביטול כבר שלא יעבור מה"ת ב"בל יראה" וב"בל ימצא", ומה צריך גם בדיקה. וביאר הר"ן דעת רש"י, דכיון שהביטול תלוי בדעת בני אדם ומחשבתם, יש לנו לחוש שלא יבטלו לגמרי, לכן צריך שיבדוק דוקא. [ומה שמבואר לקמן (דף ד:) דבדיקת חמץ היא מדרבנן, מיירי באופן שעשה כבר ביטול]. וע' במה שאסף ביוסף דעת (עמוד א') מדברי הראשונים והאחרונים כמה וכמה ישובים בדעת רש"י.

[2] שמא ימצא גלוסקא יפה ותהא דעתו עליה וישהה מלבערה, ונמצא מיד עובר בבל יראה ובבל ימצא, ולכן תיקנו הביטול, שאז כל שלא יזכה בה לא יעבור.

[3] דכיון שרגיל בו כל השנה חיישינן שישכח ויאכל. ועוד שכיון שמצאנו שהתורה החמירה עליו לעבור ב"בל יראה" וב"בל ימצא", החמירו גם חכמים לבדוק אחריו.

[4] כדי שלא יעבור עליו ב"בל יראה" וב"בל ימצא".

[5] פי', לעתיד לבוא יהיה אור החמה כל כך גדול, שאפי' זמן הבוקר שהוא עלות השחר - שבעה"ז הוא חשוך, לעתיד לבוא יהיה זמן זה מאיר כמו שמאירה השמש עכשיו בזריחתה.

[6] שיטת רש"י שהסוגיא באה להגביל את ההיתר בהריגת הבא במחתרת, ואומרת שמותר להרוג רק מי שברור לך כשמש שבא להורגך, אבל אם מסופק לך אסור (וכדגומא לדבר הוא אב על הבן). אכן תוס' חולקים ומפרשים דמה שאמרה הגמ' ד"אי פשיטא לך כנהורא דאנפשות קאתי" - אז נהרג, אבל אם לא פשיטא לך כנהורא - לא נהרג, זה קאי באב על הבן דוקא - שעליו שייך לומר אם לא ברור לך כשמש - אסור להורגו, אבל בשאר כל אדם נהרג.

[7] נחלקו רש"י ותוס' בזה, רש"י מפרש שהנידון על המנהג שנהגו שלא לעשות מלאכה בי"ד גם קודם חצות (אחר חצות אסור מה"ת), אימתי הוא מנהג נכון שלא נאמר עליו שבטלה דעתם. אכן התוס' דקדקו מלשון "אסור" שהנידון כאן על איסור מדינא ולא ממנהגא.

[8] והעירו תוס' (בד"ה רבי), שלפ"ז יאמר ראב"י שלא נחלקו ב"ש וב"ה בדבר זה, כדי שלא יהיו דבריו כב"ש - ולא כהלכתא.

[9] כן כתבו תוס'. והקשה הפנ"י, דהרי למסקנא הסקנו ד"אור אורתא", וא"כ מה שאמרה הגמ' כאן "לא מאי אור עמוד השחר" הוא רק דיחויא בעלמא ולא מסקנא. ותירץ, דסברת התוס' כאן, שלענין זה ודאי מסקנת הגמ' דאור יממא, ושמצינו שפעמים משתמשים בתיבת "אור" על היום ופעמים על הלילה, ובמשנתנו הכוונה על הלילה, ובברייתא זו באמת הכוונה על היום.

[10] כן פירשו התוס' (תוד"ה רבי), שאינו מיד בזריחת השמש, אלא שבזריחה יוצאים מביתם למקום עבודתם, ואחר עוד זמן עד שמגיעים לשדות למקום עבודתם, הוא הזמן שאסור בעשיית מלאכה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף