נדרים דף לו: א

התורם פירות של חברו, האם צריך את דעת בעל הכרי, וכן למי הטובת הנאה?

האם צריך דעת? של מי הטובת הנאה?
תורם משלו על של חברו איבעיא [1] בהו"א: טובת הנאה של בעל הכרי
לר' יוחנן: טובת הנאה של התורם
התורם משל חברו על של חברו צריך דעת בעל הכרי טובת הנאה של בעל הכרי

המדיר את חברו, והיה למודר פירות לתרום, ושמע המדיר מהמודר לשונות דלהלן, מה הדין?

"כל השומע קולי יתרום" "כל הרוצה לתרום יבוא ויתרום" "כל התורם
אינו מפסיד"
מצד דין תרומה מהני מהני לא מהני
מצד איסור נדרים אסור אין איסור אין איסור
-------------------------------------------------

[1] רצתה הגמ' להוכיח שאין צריך דעת, דמזה שאמרה המשנה שתורם המדיר תרומות ומעשרות למודר, וא"כ על כרחך שמיירי שלא עושה לדעת בעל הכרי או בשליחותו דא"כ המדיר מהנה למודר ואסור, וחזינן דלא צריך דעת. ודוחה הגמ' שמיירי באופן שאומר "כל הרוצה לתרום יבוא ויתרום", שבכה"ג אינו עושה שליחותו, ומ"מ אין בזה עיכוב של דעתו דהרי נתרצה שכל מי שיבוא לתרום שיבוא ויתרום.

-------------------------------------------------