1) TOSFOS DH v'Tiba'i Lei Nezirus Mu'etes

תוספות ד"ה חדא מגו חדא קמיבעי ליה

(SUMMARY: Tosfos explains how one question depends on the other.)

כלומר תחילה שאל בנזירות מועטת ושוב שאל בנזירות מרובה באם תמצא לומר

(a) Explanation: First he asked about a small Nezirus, and then he asked about a big Nezirus, in the way of "if you will say";

דאפילו את"ל דנזירות מועטת לא חיילא כיון דעשרה יומין לבד הוא דיתירין (הגהת ברכת ראש)

1. Even if you will say that a small Nezirus does not take effect, since only 10 days are left over...

לא סלקי הנך עשרה שישלים אחר נזירות דאחר עשרים (הגהת הרש"ש) לאיצטרופי לעשרים שספר מתחילה משום דהנך עשרה לא חזו לנזירות לחודייהו

2. These 10 do not suffice to complete, after the Nezirus after 20 days, and join with the 20 he counted initially, because these 20 are not proper for Nezirus by themselves;

ולהכי לא ניחא ליה להפסיק נזירותו אלא אלו עשרים יום רוצה שיהיו פנויים ויהיה מותר ביין ובתגלחת וליטמאות למתים

i. Therefore, he does not want to interrupt his Nezirus. Rather, he wants these 20 days to be free, and he may drink wine, shave and become Tamei Mes.

אכתי מיבעי ליה לנזירות מרובה דמאה יום כיון דאי חיילא השתא כ' יום אכתי פשו להו פ' יום אחר נזירות דל' יום דחזו לנזירות לחודייהו ומצטרפי שפיר להני עשרים יום להשלמת ק' יום

3. Still, he asks about a big Nezirus of 100 days. Since if 20 days take effect now, 80 days will remain after the Nezirus of 30, and they (the 80) are proper for Nezirus by themselves, they properly join to the 20 days to complete 100 days;

וימנה [כ'] יום ושוב מונה ל' יום ומגלח ויביא קרבן ושוב מונה פ' יום להשלים המאה יום ויגלח שנית ויביא קרבן ולא קפיד אהפסקת נזירות

i. He counts 20 days, and then counts 30 days and shaves and brings a Korban, and then counts 80 days to complete the 100, and shaves a second time and brings a Korban. He is not concerned for the interruption of Nezirus;

או דילמא אפ"ה לא חיילי כיון דלא שלמי מאה יום בהנך [כ'] יום ואין רצונו להפסיק נזירותו

4. Or, perhaps even so, they do not take effect [now], since 100 days will not finish within these 20 days, and he does not want to interrupt his Nezirus;

ומסתמא בשעת קבלה היה בדעתו [בכ'] יום קמאי יהיה מותר ביין ובתגלחת ובטומאה

i. Presumably, at the time he accepted, he intended that in these first 20 days he will be permitted wine, shaving and Tum'ah;

ואחרי כן יעשה שלשים יום ויגלח ויביא קרבן ושוב יעשה מאה יום רצופין ויגלח ויביא קרבן:

ii. Afterwards he will do 30 days [of Nezirus], shave and bring a Korban, and then do another 100 consecutive days, and shave and bring a Korban.

הגה"ה וצ"ע אי מצי למיבעי היכא דאמר הריני נזיר מאה יום ונזיר לאחר עשרים יום דהשתא הקדים המאה יום[אי אמרת] חיילי מהשתא אי לא

(b) Comment - Implied question: This requires investigation. whether he could ask about when he said "I am a Nazir 100 days and a Nazir after 20 days. Now, he put the 100 days first. Does it take effect now, or not?

[ושמא] דה"ה דמצי למיבעי הכי וחדא מנייהו נקט, הגה"ה.

(c) Answer: Perhaps he could have asked it, and he asked one of them (the possible questions he could ask).

2) TOSFOS DH Amar Hareini Nazir Le'acher Esrim Yom ume'Achshav Nazir l'Olam

תוספות ד"ה אמר הריני נזיר לאחר עשרים יום ומעכשיו נזיר לעולם

(SUMMARY: Tosfos gives the law of a Nazir Olam.)

דדינו אם הכביד שערו דמיקל ומביא שלש בהמות.

(a) Explanation: His (a Nazir Olam's) law is that when his hair gets burdensome, he lightens it, and brings (offers) three animals.

1. Note: Above (7a), The Gemara distinguished a Nazir Olam from a Nazir l'Olam. The latter conducts one his term of Nezirus his entire life. Here, and once in the coming Dibur, Tosfos says "Nazir l'Olam", but it seems that he refers to a Nazir Olam.

3) TOSFOS DH Mi Chaila

תוספות ד"ה מי חיילא

(SUMMARY: Tosfos explains the question.)

נזירות עליה מהשתא או לא

(a) Explanation: [We ask] whether or not Nezirus takes effect on him now, or not;

את"ל דבין נזירות מועטת ובין נזירות מרובה מהשתא חיילא משום דכי מטו עשרים ויחול נזירות לא הוי הפסק כולי האי שהרי דמי הוא לנזירות דמאה

1. If you will say that both small and big Nezirus take effect now, this is because when 20 days come, and Nezirus takes effect, it is not such an interruption, for it is like Nezirus of 100;

אבל הכא אי חיילא מהשתא נזיר עולם נזירות דאחר עשרים אינו כיוצא בו כלל והוי הפסק

2. However, here, if Nazir Olam takes effect now, the Nezirus after 20 is not like it at all, and it is an interruption!

הילכך לא הוי נזיר עולם כלל עד שישלים נזירותו (כן נראה להגיה) ובהנך עשרים קמאי יהיה מותר ביין ובתגלחת ובטומאה

i. Therefore, he is not a Nazir Olam at all until after he finishes his Nezirus, and in these first 20 days he is permitted wine, shaving and Tum'ah.

או דילמא דמ"מ יחול מהשתא נזיר לעולם וכי אתו עשרים ימנה נזירות שלשים יום ומגלח למ"ד נזיר עולם מיקל אחר שלשים יום או אחר [ש"א =שנה אחת=] למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה (לעיל דף ה.)

3. Or, perhaps in any case Nazir l'Olam takes effect now, and when 20 days come, he counts Nezirus 30 days and shaves, according to the opinion that a Nazir Olam lightens his hair after 30 days, or after one year, each opinion like he holds;

דדמיא (הגהת מהר"ב רנשבורג) לנזירות עולם שהתחיל ולא חשיב הפסקת נזירותו כיון שבידו לשאול על נזירות של שלשים יום והיה עושה נזירות עולם לפניו בלי הפסק

4. [The Stam Nezirus] resembles the Nezirus Olam that he began. His Nezirus is not considered an interruption because he could permit the Nezirus of 30 days, and he would fulfill Nezirus Olam without interruption;

הילכך אמרינן (הגהת מהר"ב רנשבורג) אפילו לא שאל על נזירות [דל' יום] יחול עליו נזיר עולם מהשתא

i. Therefore, we say that even if he did not permit the Nezirus of 30 days, Nezirus Olam takes effect on him now.

וה"ה דמצי למיבעי אי אמר הריני נזיר לאחר כ' נזיר עולם ומעכשיו נזיר סתם.

(b) Observation: Also, we could have asked if he said "I am a Nazir Olam after 20 days, and from now a regular Nazir."

4) TOSFOS DH v'Im Timtzi Lomar Hacha Vadai

תוספות ד"ה ואת"ל הכא ודאי

(SUMMARY: Tosfos explains why possibility of She'elah causes that it takes effect.)

כיון דאפשר לאתשולי אנזירות שיחול לאחר עשרים יום להכא חיילא נזיר עולם מהשתא ויכול (הגהת ברכת ראש) לשאול אנזירות דבתר עשרים ולא תהיה הפסק כלל בתוך נזירות דנזיר עולם.

(a) Explanation: Since it is possible to permit the Nezirus that will take effect after 20 days, therefore Nezirus Olam takes effect from now, and he can permit the Nezirus after 20 days, and there will not be any interruption at all in the Nezirus Olam.

5) TOSFOS DH Amar Hareini Nazir k'Shimshon Le'acher Esrim Yom...

תוספות ד"ה אמר הריני נזיר כשמשון לאחר עשרים יום...

(SUMMARY: Tosfos explains the two sides of the question.)

הכא ודאי לא אפשר לאתשולי אנזירות שמשון שיחול עליו אחר [עשרים]

(a) Explanation: Here, surely it is impossible to permit Nezirus Shimshon, so it will take effect on him after 20;

הילכך לא יחול עליו סתם נזירות בהנך עשרים כלל הואיל ולא מצי להשלים בהנך עשרים סתם נזירות דהויין שלשים יום

1. Therefore, Stam Nezirus does not take effect within 20 at all, since he cannot finish within 20 days Stam Nezirus, which is 30 days;

ויהיה מותר ביין ולטמאות למתים בהנך עשרים ואח"כ יתחיל נזירות שמשון [וידחה] סתם נזירות כיון דלא אפשר להשלימו קפיד אהפסקת נזירותו

i. He is permitted wine and Tum'as Mes in these 20, and after begins Nazir Shimshon, and it overrides Stam Nezirus. Since it is impossible to complete it, he is adamant about the interruption of Nezirus.

או דלמא סוף סוף חייל עליה סתם נזירות בתוך עשרים יום ונהי דלא מצי לגלח לסוף עשרה דלאחר עשרים דהא חל נזירות שמשון

2. Or, perhaps Stam Nezirus takes effect on him within 20 days. Granted, he cannot shave at the end of 10 [days] after the 20, for Nazir Shimshon takes effect.

מ"מ כל דין נזירות שיכול לנהוג ינהוג כגון איסור יין וטומאת מתים

i. In any case, all laws of Nezirus that he can fulfill, he fulfills, e.g. the Isur of wine and Tum'as Mes.

ואחר עשרים יפסיק נזירות זה ויתחיל נזירות שמשון דלא קפיד אפי' אהפסקת נזירותו

3. After 20, he interrupts this Nezirus and begins Nazir Shimshon. He is not adamant even about interruption of his Nezirus.

אבל לא מצי למיבעי היכא דאמר הריני סתם לאחר [כ'] ומעכשיו נזיר שמשון

(b) Implied question: Why didn't we ask about when he said Hareini Nazir Stam after 20, and from now I am a Nazir Shimshon?

דודאי חייל עליה לאלתר נזיר שמשון דכיון דמצי לאתשולי אסתם נזירות לאחר עשרים ישאל עליו ולא יהיה הפסק בנזירות שמשון

(c) Answer: Surely Nazir Shimshon takes effect immediately. Since he can permit Stam Nezirus after 20, he will permit it, and there will not be an interruption in Nazir Shimshon.

והך בעיא לא מצי בעי בנזיר עולם כגון דאמר הריני נזיר עולם לאחר [עשרים] ומעכשיו נזיר [סתם]

(d) Implied question: Why didn't we ask this question about a Nazir Olam, e.g. he said "I am a Nazir Olam after 20, and from now a Nazir Stam"?

דודאי חייל עליה נזיר סתם מהשתא כיון דאפשר איתשיל אנזיר עולם הבא לחול עליו אחר עשרים שישאל עליו וישלים סתם נזירות

(e) Answer: Surely Nazir Stam takes effect on him now, since it is possible to permit Nazir Olam, which was destined to take effect on him after 20. He will permit it, and complete Stam Nezirus;

1. Note: At the end of DH Mi, Tosfos said that we could have asked this! Here, Tosfos means that at this stage (if you will say that since he can permit it, it takes effect) we could not ask this (Arzei ha'Levanon).

דדוקא אנזיר שמשון מיבעיא דלא אפשר לאיתשולי עליה

2. We ask only about Nazir Shimshon, which cannot be permitted.

וה"נ משמע בפ"ג דמכות (דף כב.) אמתני' דיש חורש תלם אחד דנזיר שמשון לא אפשר לאתשולי נזיר עולם אפשר אתשולי.

(f) Support: It connotes like this in Makos (22a) on the Mishnah of [getting eight sets of lashes for] plowing one furrow, that Nazir Shimshon cannot be permitted, but Nazir Olam can be permitted.

6) TOSFOS DH Amar k'Moshe b'Zayen b'Adar Mahu

תוספות ד"ה אמר כמשה בז' באדר מהו

(SUMMARY: Tosfos explains the two possible intents.)

דביום הוולדו דהיינו בז' באדר שמחו שמחה גדולה וביום מותו בז' באדר מסתמא רבים נדרו בנזיר (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) ורבו נזירים בישראל מחמת צער

(a) Explanation: On the day he was born, i.e. Adar 7, they had great Simchah, and on the day he died on Adar 7, presumably many vowed to be Nezirim, and there were many Nezirim in Yisrael due to pain;

והוא אמר בסתם אהא היינו כמו שהיה דורו של משה בז' באדר ביום מותו ונזירות קבל עליה

1. He says Stam 'I will be", i.e. like it was in the generation on Moshe on Adar 7 on the day he died, and he accepted Nezirus on himself;

או כיום הוולדו קאמר ושמחה קבל עליה

2. Or, perhaps he means like the day he was born, and he accepted Simchah on himself.

וק"ק למ"ד (זבחים דף קיז.) דלבר מנחות ונזירות (הגהת הרש"ש) לא קריבין בבמה א"כ אותם שנדרו בנזיר בפטירת משה רבינו הא היו נזירים כל ימיהם

(b) Question: According to the opinion (Zevachim 117a) that we may offer only Nedarim and Nedavos on a Bamah, those who vowed to be Nezirim at the death of Moshe Rabbeinu, they were Nezirim for the rest of their lives;

ולא יכלו להקריב קרבנות דקרבן נזיר לאו (הגהת הרש"ש) נידר ונידב הוא

1. They could not offer Korbanos [Nazir], for Korban Nazir is not brought through Neder or Nedavah (one may offer it only if he is obligated)!

ולא היה היתר גם בשילה וכן קשה מן נזירות דאבשלום.

(c) Strengthening of question: Also in Shilo there was no Heter! Also, the Nezirus of Avshalom is difficult.

1. Note: Tosfos (Temurah 14b DH Ela) answers that R. Shimon is the one who permits only Nedarim and Nedavos on a Bamah, and he holds (below, 46b) that even a Shelamim of Nedavah permits a Nazir.

7) TOSFOS DH Pashut Miha Kamaisa

תוספות ד"ה פשוט מיהא קמייתא

(SUMMARY: Tosfos species which question we resolve.)

הריני נזיר וכו' (על פי ברכת ראש)

(a) Explanation: [This is the question about] Hareini Nazir [after 20 days... (13b)].

8) TOSFOS DH Pashut (part 2)

תוספות ד"ה פשוט (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos discusses the argument of R. Yochanan and Reish Lakish.)

נטמא בימי בנו

(a) Citation of Gemara: He became Tamei in the days of [Nezirus for] his son.

אמתני' קאי דתנן מניח את שלו ומונה של בנו

(b) Explanation: This refers to our Mishnah, which taught that he sets aside his Nezirus, and counts that of his son;

לריש לקיש נפקא מינה לענין דאם נטמא בימי בנו אינו סותר את שלו

1. According to Reish Lakish, this (setting aside his Nezirus, and counting his son's) affects if he became Tamei in the days of his son. He does not cancel his own [Nezirus];

ולר' יוחנן נמי דסותר היינו דוקא כשפוסק מניינו והניח את שלו ומונה את של בנו ועומד באמצע מניינו אז דסותר את של בנו סותר נמי את של מניינו לפי שלא השלים מניינו

2. According to R. Yochanan, even though he cancels, this is only when he ceases his count and he set aside his Nezirus, and counts that of his son, and was in the middle of his [son's] count. Then, when he cancels his son's Nezirus, he cancels also his own count, because he did not finish his count;

ואילו היה מונה שני מניינים אחד לו מסויים לעצמו ושוב היה מונה לבנו לעצמו ונטמא בימי בנו לא היה סותר מנין של עצמו שהרי השלים מנין של עצמו (הגהת מהר"ב רנשבורג) לגמרי עד שלא התחיל מנין של בנו

i. If he would count two counts, one special for him, and after he would count just for his son, and he became Tamei in the days of his son, he would not cancel his own count, because he totally finished his own count before he began the count for his son.

וריש לקיש אמר אינו סותר אלא נזירות של בנו אבל מה שמנה משלו תחילה אינו סותר

3. Reish Lakish says that he cancels only his son's Nezirus, but what he counted for his own he does not cancel;

אבל ברישא דמתני' דקתני הריני נזיר ונזיר כשיהיה לי בן דמונה את שלו ואח"כ את של בנו דאם נטמא בימי בנו ד"ה אינו סותר אלא של בנו

4. However, in the Reisha of our Mishnah, which teaches "I am a Nazir, and a Nazir when I will have a son", that he counts his own, and afterwards of his son, if he became Tamei in the days of his son, all agree that he cancels only his son's Nezirus

דכבר נסתלק לגמרי (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) את שלו.

i. This is because he already totally finished his own.

9) TOSFOS DH Chada Nezirus Arichta Hi

תוספות ד"ה חדא נזירות אריכתא היא

(SUMMARY: Tosfos explains the source to say that it is all one Nezirus.)

שהרי אינו מגלח [אלא] לאחר שישלים שלו ושל בנו ובאמצע נזירותו הוא עומד

(a) Source: [It is one long Nezirus,] for he shaves only after he completes his own and his son's. He stands in the middle of his Nezirus;

אבל ודאי נטמא בימי השלמה שלו אינו סותר אלא אותו שלו ולא של בנו, ב"ש הג"ה.

1. However, surely if he became Tamei in the days of completing his Nezirus, he cancels only his own, but not his son's.

14b----------------------------------------14b

10) TOSFOS DH Nitma b'Yemei Tzarato

תוספות ד"ה נטמא בימי צרעתו

(SUMMARY: Tosfos explains the argument.)

אמר הריני נזיר מאה יום (הגהת קרן אורה) והתחיל למנות נזירות ונצטרע (הגהת מהר"ב רנשבורג) [שימי] חלוטו אינו עולה לנזירות וגם אינו סותר כדלקמן בפרק מי שאמר (דף יז:)

(a) Explanation: He said "I am a Nazir from today", and he began to count Nezirus, and he became a Metzora. The days of being a Muchlat do not count for Nezirus, and do not cancel, like it says below (17b);

ונטמא במת בימי חלוטו לר"ל אינו סותר הימים הראשונים שמנה לנזירותו קודם ימי צרעתו

1. If he became Tamei Mes in the days of being a Muchlat, Reish Lakish holds that he does not cancel the first days that he counted for his Nezirus before his Tzara'as;

וכשיטהר מצרעתו יגלח ויביא קרבנות מצורע ויחזור וישלים מנין נזירות כמו שפסק

i. When he becomes Tahor from his Tzara'as, he shaves and brings Korbanos Metzora, and returns to finish the count of Nezirus like he specified.

ור' יוחנן אומר סותר דהא בנזירות קאי ועדיין לא מנה המאה

2. R. Yochanan says that he cancels, for he is in Nezirus, and he still did not count the 100;

ולכשיטהר מצרעתו צריך למנות כל ימי נזירותו,

i. When he becomes Tahor from his Tzara'as, he must count all the days of his Nezirus.

11) TOSFOS DH Nitma b'Yemei Tzarato (part 2)

תוספות ד"ה נטמא בימי צרעתו (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains which two arguments are needed.)

וצריכא

(a) Citation of Gemara: It is necessary [to teach both cases].

, לאשמועינן פלוגתייהו בבנו ובצרעתו.

(b) Explanation: We need to learn the argument about his son, and about his Tzara'as.

12) TOSFOS DH Nitma b'Yom Gidul Se'ar

תוספות ד"ה נטמא ביום גידול שיער

(SUMMARY: Tosfos explains what is the day of growing hair.)

פי' אמר הריני נזיר שלשים יום וכשמנה כ' מנזירותו גילחוהו ליסטים על כרחו

(a) Explanation: He said "I am a Nazir for 30 days", and when he counted 20 from his Nezirus, bandits shaved him b'Al Korcho (against his will);

דהשתא לא יוכל לגלח ביום שלשים לנזירות ולהביא קרבנותיו עד אחר שלשים יום מיום שגילחוהו הליסטים דאין גידול פחות משלשים יום

1. Now, he cannot shave on day 30 of Nezirus and bring Korbanos, until 30 days from when the bandits shaved him, for Gidul (the required growth of hair for a Nazir Tahor to shave) is never less than 30 days.

והתחיל הל' וכשמנה עשרה סיים נזירותו שהרי תחילה מנה עשרים טרם שגילחוהו הליסטים

2. He began the 30, and when he counted 10, he finished his Nezirus, for initially he counted 20 before the bandits shaved him;

ואלו העשרים יום האחרונים אינם רק לגדל שיער שיוכל לגלח אחר נזירותו ולהביא קרבנותיו ובהם נטמא

3. These last 20 days are only to grow hair, so he can shave after his Nezirus and bring his Korbanos, and in these days he became Tamei.

והאי דנקט ביום גידול שיער ולא נקט בימי כדנקט לעיל בימי צרעתו

(b) Implied question: Why does it say "the day of growing hair", and not "during the days", like it said above "during the days of his Tzara'as"?

לפי [שאי] אפשר שלא יהו נמשכים ימי צרעתו טפי מיום אחד אבל גידול שיער אפשר שלא יאריך עליו אלא יום אחד כגון שגילחוהו ליסטים יום שני לנזירותו

(c) Answer: It is impossible that the days of Tzara'as will not exceed one day. However, growing hair, it is possible that it will endure only one day, e.g. bandits shaved him on the second day of his Nezirus;

דהשתא אינו מוסיף על שלשים אלא יום שלבסוף בעבור גידול שיער.

1. Now, he adds to 30 only one day at the end for the sake of growing hair.

13) TOSFOS DH Hasam Shnei Neziros

תוספות ד"ה התם שני נזירות

(SUMMARY: Tosfos explains the two cases that are like two Neziros.)

של בנו ושלו וכן נטמא בימי צרעתו נזירות לחוד וצרעת לחוד

(a) Explanation: [The two Neziros are] of his son, and his own. Similarly, if he became Tamei during the days of his Tzara'as, Nezirus is one matter, and Tzara'as is another matter;

הכא חדא נזירות הוא וכי (הגהת ברכת ראש) נטמא ביום שהוא טהור חד נזירות הוא.

1. Here, it is one Nezirus. When he became Tamei on a day that he is Tahor, it is one Nezirus.

i. Note: Keren Orah said that these words have no meaning. Perhaps "Hacha Chada Nezirus Hu" is a new Dibur ha'Maschil, and the text should say "v'Chi Nitma b'Yom Gidul Se'ar Chad Nezirus Hu" (when he became Tamei on the day of growing his hair, it is one Nezirus) - PF.)

14) TOSFOS DH Amar Rav Chisda ha'Kol Modim she'Im Kidesh Se'ar b'Dam

תוספות ד"ה אמר רב חסדא הכל מודים שאם קידש שיער בדם

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Tum'ah between Zerikah and shaving.)

פירוש אם לאחר שנזרק הדם נטמא קודם שגילח וקורא קידוש שיער שלא גילח כדכתיב וקידש ראשו שפירושו יתחיל לגדל ראשו

(a) Explanation: After Zerikas ha'Dam, he became Tamei before shaving. He calls this "Kidush of hair" because he did not shave, like it says "v'Kidash Rosho", which means [that after a Nazir Tamei shaves and brings Korbanos,] he begins to grow his hair.

15) TOSFOS DH Amar Rav Chisda (part 2)

תוספות ד"ה אמר רב חסדא (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina that he can never drink wine or shave.)

אין לו תקנה,

(a) Citation of Gemara: He has no solution.

קס"ד שלא יוכל עולמית לשתות ביין ולגלח כיון שהביא כבר קרבנותיו ונטמא (הגהת אורח מישור) קודם שגילח ובלא הבאת קרבן לא יוכל לגלח,

(b) Explanation: We are thinking that this means that he can never drink wine or shave, since he already brought Korbanos and became Tamei before shaving. He cannot shave without bringing a Korban.

16) TOSFOS DH Amar Rav Chisda (part 3)

תוספות ד"ה אמר רב חסדא (חלק ג)

(SUMMARY: Tosfos explains that shaving is Me'akev the Heter for wine.)

אליבא [דמאן] אי אליבא דר' אליעזר כיון דאמר תגלחת מעכבו

(a) Citation of Gemara: Like whom is this? If it is like R. Eliezer, since he said that shaving is Me'akev him...

לשתות יין

(b) Explanation: [It is Me'akev him] from drinking wine.

17) TOSFOS DH Amar Rav Chisda (part 4)

תוספות ד"ה אמר רב חסדא (חלק ד)

(SUMMARY: Tosfos explains that it is as if he is within the days of Nezirus.)

תוך מלאת הוא

(a) Citation of Gemara: He is within Melos.

כלומר הרי הוא כאילו נטמא קודם הבאת קרבנותיו שהוא בתוך מלאת

(b) Explanation: I.e. it is as if he became Tamei before bringing his Korbanos, which is Toch Melos.

18) TOSFOS DH Amar Rav Chisda (part 5)

תוספות ד"ה אמר רב חסדא (חלק ה)

(SUMMARY: Tosfos explains that "Stirah" refers to bringing Korbanos again.)

ולסתור

(a) Citation of Gemara: He should be Soser!

כלומר יחזור ויביא קרבנות

(b) Explanation: This means that he should bring Korbanos again;

כדתנן פרק ג' מינין (לקמן דף מז.) מי שנזרק עליו אחד מן הדמים ונטמא ר' אליעזר אומר סותר את הכל

1. Source: A Mishnah below (47a) teaches that if the blood of one [of the Korbanos] was thrown, and he became Tamei, R. Eliezer says that he is Soser (cancels) everything;

ופריך בגמרא והאמר ר' אליעזר כל אחר מלאת [שבעה] סותר ומשני מאי סותר קרבנותיו ולאחר [שיטהר] יביא קרבנותיו

2. The Gemara [there] asks that R. Eliezer said that any Tum'ah after Melos (finishing the days) cancels seven days, and answers that "Soser" refers to his Korbanos. After he becomes Tahor, he brings his Korbanos [again].

והאי לסתור דהכא ע"כ לאו דווקא בנטמא (הגהת ברכת ראש) ביום שלשים דהא א"ר אליעזר בפירקין לקמן (דף טז:) דאינו סותר [אלא שבעה],

(c) Proof: You are forced to say that here, "Listor" (the question that he should cancel) is not specifically when he became Tamei on day 30 (and we suggest that he must count Nezirus again), for below (16b), R. Eliezer says that it is Soser only seven days! (Rather, he must bring his Korbanos again. If so, he has a solution!)

19) TOSFOS DH Amar Rav Chisda (part 6)

תוספות ד"ה אמר רב חסדא (חלק ו)

(SUMMARY: Tosfos explains that it is not Me'akev drinking wine.)

אלא אליבא דרבנן האמרי דתגלחת לא מיעכבא,

(a) Citation of Gemara: Rather, it is according to Rabanan. They say that shaving is not Me'akev!

לשתות ביין וכיון שהביא קרבנות מותר לטמאות ולשתות בלא תגלחת כלל.

(b) Explanation: [It is not Me'akev the Heter] to drink wine. Since he brought his Korbanos, he may become Tamei and drink without shaving at all! (If so, he has a solution!)

20) TOSFOS DH l'Olam Aliba d'Rabanan u'Mai Ein Lo Takanah l'Mitzvas Gilu'ach

תוספות ד"ה לעולם אליבא דרבנן ומאי אין לו תקנה למצות גילוח

(SUMMARY: Tosfos explains why he lost the Mitzvah.)

דכיון שהביא כבר קרבנותיו שוב לא יביא ונסתלק ומיד מותר לשתות ביין בלא תגלחת כלל

(a) Explanation: [He has no solution for the Mitzvah of Gilu'ach, for] since he already brought his Korbanos, he does not bring them again. He lost [Mitzvas Gilu'ach]. Immediately he may drink wine without shaving at all.

והכל מודים דקאמר רב חסדא

(b) Implied question: Why did Rav Chisda say "all agree"? (His law is only according to Rabanan!)

קאי אפלוגתא דרב ושמואל דפליגי דנטמא ביום גידול שער אם סותר והכא דנטמא קודם תגלחת מודים דאינו סותר דהוי כמי שגילח כבר.

(c) Answer: He means that Rav and Shmuel, who argue about one who became Tamei on Yom Gidul Se'ar, whether he is Soser, here, that he became Tamei before shaving, they agree that he is not Soser. It is as if he already shaved.

21) TOSFOS DH Nazir she'Kalu Lo Yamav

תוספות ד"ה נזיר שכלו לו ימיו

(SUMMARY: Tosfos explains that this is after he finished the days of Nezirus.)

שמנה כל ימי נזירות ועומד ביום הבאת קרבנותיו.

(a) Explanation: He counted all the days of Nezirus, and he is on the day of bringing Korbanos.

22) TOSFOS DH Lokeh Al ha'Tum'ah

תוספות ד"ה לוקה על הטומאה

(SUMMARY: Tosfos explains that he is not Soser.)

אם נטמא קודם הבאת קרבנותיו אבל אינו סותר נזירות שמנה אחר שכלו ימיו כבר

(a) Explanation: [He is lashed for Tum'ah] if he became Tamei before bringing Korbanos. However, he does not cancel the Nezirus he counted, since his days already finished.

ונהי דאשכחן בפירקא דלקמן (דף טז.) ואייתי לעיל נטמא יום מאה ואחד סותר שלשים

(b) Implied question: We find below (16a), and it was brought above, that if he became Tamei on day 101, he cancels 30 days!

1. Note: Tosfos cited this above (6a DH Nitma). In our text, the Gemara (6a, 6b) cited much of our Mishnah, but not the Seifa in which he became Tamei on day 101.

היינו דוקא יום ק"א וגזרינן אטו יום שלשים דהוי יום תגלחת דאורייתא כדתנן פרק קמא (לעיל דף ה:)

(c) Answer: That refers only to day 101 (i.e. one more than the number of days he accepted). We decree due to day 30, which is the day of shaving mid'Oraisa [for Stam Nezirus], like a Mishnah above (5b) taught;

אבל ביום מאה ושנים אינו סותר או ביום שלשים ואחד אינו סותר.

1. However, on day 102, he is not Soser, or on day 31, he is not Soser. (Shalmei Nazir - above (6a DH Nitma), Tosfos said that also on day 31, he is Soser mid'Rabanan! That is when he accepted 30 days. Here Tosfos refers to Stam Nezirus.)

23) TOSFOS DH She'ani Hacha d'Amar (pertains to the coming Daf)

תוספות ד"ה שאני הכא דאמר (שייך לדף הבא)

(SUMMARY: Tosfos discusses when and why he is liable for Tum'ah.)

לענין טומאה דאמר רחמנא וטמא ראש נזרו מי שנזרו תלוי לו בראשו שכבר שלמו ואין לו עוד (הגהת ברכת ראש) נזירות אלא בראשו שלא גילח

(a) Explanation: Regarding Tum'ah, it says "v'Timei Rosh Nizro" - one whose Nezirus depends on his head, that his [days] already finished, and he has no more Nezirus, only in his head, that he did not shave;

אז לוקה על הטומאה דכתיב וטמא [ראש נזרו]

1. Then, he is lashed for Tum'ah, for it says "v'Timei Rosh Nizro."

ומיהא אם נטמא אחר שהביא קרבנותיו לא מחייב למ"ד תגלחת לא מעכבא

(b) Distinction: If he became Tamei after he brought Korbanos, he is not liable according to the opinion that shaving is not Me'akev.

דהך דרשא לא מתוקמא אלא קודם הבאת קרבן

(c) Source: [According to him,] this Drashah is established only before bringing the Korban. (After bringing the Korban, everything is permitted!)

ומיקרי שפיר נזירות תלוי בראשו אע"פ שעדיין לא הביא קרבנותיו לפי שאין בגופו לעשות אלא תגלחת

1. He is properly called one who Nezirus depends on his head, even though he did not yet bring Korbanos, since the only thing he must do with his body is to shave;

אבל אם שתה יין או גילח לא מחייב דהא ליכא בהו קרא כמו גבי טומאה.

(d) Distinction: However, if he drank wine or shaved, he is not liable, for there is no verse for them like there is about Tum'ah.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF