MENACHOS 89(4 Sivan) - Dedicated by Rabbi Kornfeld's father, Mr. David Kornfeld, in memory of the members of his family who perished at the hands of the Nazi murderers in the Holocaust, Hashem Yikom Damam: His mother (Mirel bas Yakov Mordechai), brothers (Shraga Feivel, Aryeh Leib and Yisachar Dov sons of Mordechai), grandfather (Reb Yakov Mordechai ben Reb David Shpira) and aunt (Charne bas Yakov Mordechai, the wife of Reb Moshe Aryeh Cohen zt'l). Their Yahrzeit is observed on 4 Sivan.

1) TOSFOS DH v'Lei'aved Zahav Kol d'Hu

תוספות ד"ה וליעבד זהב כל דהו

(SUMMARY: Tosfos derives from this the text above.)

ולא ליעבד זהב טהור

(a) Explanation: [We ask that] it should not need to be pure gold.

ולפי זה גרסינן לעיל שיהא כולו זהב טהור

(b) Consequence: According to this, above (88b) the text says "that it must be all pure gold."

ואי גרסינן הכא וליעביד כל דהו אתי שפיר אע''ג דלא גרסי' לעיל טהור אלא שיהו כולן זהב

(c) Version #2: If the text here says "we should make it from anything", this is fine, even if above the text does not say "pure", rather, that all must be gold.

2) TOSFOS DH Chad Ribuy Hu

תוספות ד"ה חד ריבוי הוא

(SUMMARY: Tosfos asks why this is not considered Ribuy after Ribuy.)

דחד בשמן קאמר דאיצטריך לגופיה דטעון שמן (בכל) [צ"ל ככל - ישר וטוב] המנחות ללוג

(a) Explanation: One "Shemen" was said for the simple meaning, that it requires oil, like all Menachos, for a Log.

תימה דכי האי גוונא קרי ריבוי אחר ריבוי לעיל בהקומץ רבה (דף לד.)

(b) Question: Such a case is called a Ribuy after a Ribuy, above (34a)!

דתניא מזוזות שומע אני מיעוט מזוזות שתים כשהוא אומר מזוזות בפרשה שניה שאין ת''ל הוי ריבוי אחר ריבוי

1. Citation (34a - Beraisa): I should say that the minimum of "Mezuzos" is two! When it says Mezuzos in the second Parshah, which was not needed, this is a Ribuy after a Ribuy.

3) TOSFOS DH Chetzi Log l'Chol Ner v'Ner

תוספות ד"ה חצי לוג לכל נר ונר

(SUMMARY: Tosfos questions the need to be Mekadesh in a Kli Shares.)

תימה למה היה צריך לקדש השמן בכלי שרת

(a) Question: Why did he need to be Mekadesh the oil in a Kli Shares? (Tzon Kodoshim - in any case the Menorah will be Mekadesh it. Chazon Ish - Hadlakah is not Avodah. Why should the oil need Kedushas ha'Guf?)

4) TOSFOS DH Ein Lecha Avodah she'Kesherah me'Erev Ad Boker Ela Zu Bilvad

תוספות ד"ה אין לך עבודה שכשרה מערב ועד בוקר אלא זו בלבד

(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike Haktarah of limbs and Terumas ha'Deshen.)

צריך ליישב הקטרת אברין ותרומת הדשן

(a) Implied question: We must resolve Haktarah of limbs and Terumas ha'Deshen (why these are not considered Avodos Kosher the entire night)!

T6ויש לפרש דלא דמי דהקטרת אברים מתחלת מבעוד יום כדאמר בפרק ר' ישמעאל (לעיל עב.) דחביבה מצוה בשעתה ותרומת הדשן לא מתחלא משקיעת החמה

(b) Answer: This is different. Haktarah of limbs begins during the day, like it says above (72a) that a Mitzvah is dear in its time (one may burn the limbs during the day on Shabbos, even though they could be burned at night after Shabbos), and Terumas ha'Deshen does not begin from Shki'ah.

1. Note: Also Rashi Kesav Yad wrote that the time of Hadlakah begins at Shki'ah. Gevuras Ari (Yoma 15a) asked that the time for Hadlakah is in the afternoon. This is almost explicit in Shemos 30:8. One cannot be Docheh that "Ha'alas" ha'Neros in the verse is Hatavah, for Pesachim 59a explicitly explains that it is Hadlakah! Why didn't Tosfos explain that no other Avodah must span the entire night? Perhaps he holds that burning Esh Tamid on the Mizbe'ach is also called Avodah. Perhaps Tosfos holds that the Mitzvah is to burn the entire night; we light in the afternoon, so it will be burning already at Shki'ah.

5) TOSFOS DH v'Shi'aru Rabanan Chetzi Log me'Orsah v'Ad Tzafra

תוספות ד"ה ושיערו רבנן חצי לוג מאורתא ועד צפרא

(SUMMARY: Tosfos discusses what happens in short nights of summer.)

ואם משתייר מן השמן בתקופת תמוז לא חיישינן

(a) Explanation #1: If oil is left over in summer, we are not concerned.

ובירושלמי אמרינן דבימות הקיץ היו עושין פתילה גסה ובימות החורף פתילה דקה

(b) Explanation #2: The Yerushalmi says that in summer they used thick wicks (so all the oil would be consumed in the night), and in winter thin wicks;

ומיהו כששיערו מתחילה שיערו בפתילה בינונית

1. However, initially they estimate with average wicks.

6) TOSFOS DH Ein Aniyus bi'Mekom Ashirus

תוספות ד"ה אין עניות במקום עשירות

(SUMMARY: Tosfos explains why they did not estimate with Chulin oil.)

ואף על פי שיכול לשער בשמן של חול

(a) Implied question: They could estimate with Chulin oil! (This is not considered in the place of wealth.)

מ''מ אין עניות במקום עשירות:

(b) Answer: Even so, [since it is for the sake of Hekdesh,] "there is no poverty in the place of wealth" applies.

89b----------------------------------------89b

7) TOSFOS DH Balelan Elu Bifnei Atzman v'Elu Bifnei Atzman v'Nis'arvu Kesheros

תוספות ד"ה בללן אלו בפני עצמן ואלו בפני עצמן [ונתערבו] כשרות

(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike R. Yehudah.)

כרבנן דפליגי עליה דרבי יהודה בהקומץ רבה (לעיל כג.) דאמרי חרב שנתערב בבלול יקרב

(a) Explanation: This is like Rabanan who argue with R. Yehudah above (23a). They say that if a Minchah Chareivah became mixed with a Balul (even though it absorbs oil from it), it is offered.

8) TOSFOS DH v'Im Ad she'Lo Balal Nis'arvu Pesulos

תוספות ד"ה ואם עד שלא בלל נתערבו פסולות

(SUMMARY: Tosfos explains that this is because it is impossible to mix it.)

דבעינן ראוי לבילה

(a) Explanation: This is because we require proper to mix. (Now they are improper to mix, for the Minchah for the lamb absorbed extra oil, and that of the bull or ram is lacking oil.)

9) TOSFOS DH v'Ha mideka'Tani Seifa Balelan Elu Bifnei Atzman v'Chulei

תוספות ד"ה והא מדקתני סיפא בללן אלו בפני עצמן כו'

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

תימה מאי קשיא דלעולם אין מערבין אפי' נתערבו נמי לא וכגון שלא בלל

(a) Question: What was the question? Really, we may not mix, and even if they became mixed, also no (it is Pasul b'Di'eved), e.g. if Blilah was not done! (I.e. the Reisha teaches that it is Kosher b'Di'eved, and the Seifa modifies when this applies.)

ונראה דלא מייתי ההוא דאין מערבין אלא משום דסיפא דבללן אלו בפני עצמן כו' עלה קאי אנסכי כבשים בנסכי פרים ואילים

(b) Answer: "We may not mix" was brought only because the Seifa, "if Blilah was done to these by themselves..." refers to it, i.e. Nesachim of lambs mixed with those of bulls and rams;

אבל לא דייק כלל אלא מהא דמדקתני סיפא ונתערבו בלשון דיעבד מכלל דמערבין דרישא לכתחילה קאמר

1. However, the inference is only from what the Seifa taught "and they became mixed" in an expression of b'Di'eved. This implies that "we mix" of the Reisha is l'Chatchilah.

10) TOSFOS DH she'Im Iy Atah Omer Ken Pesalto

תוספות ד"ה שאם אי אתה אומר כן פסלתו

(SUMMARY: Tosfos explains why in other places, what accompanies a Korban is not Me'akev.)

תימה אם כן כבשי עצרת ששחטן שלא לשמן דתניא בפ' התכלת (לעיל מח.) הדם יזרק והבשר יאכל אמאי הא כיון דבעי [נראה שצ"ל דבעו] לחם ולא קדש הלחם יפסל [נראה שצ"ל יפסלו]

(a) Question: If so, Kivsei Atzeres that were slaughtered Lo Lishmah, that a Beraisa says that we do Zerikah and eat the meat - what is the reason? Since they need bread, and the bread is not Kadosh, they should be Pasul!

וכן תודה ששחטה שלא לשמה תיפסל כיון דלא קדש הלחם

1. And similarly Todah that was slaughtered Lo Lishmah should be Pasul, since the bread is not Kadosh!

ושלמי נזיר ששחטן שלא כמצותן דקאמר דאין טעונין לא לחם ולא זרוע

2. And Shalmei Nazir that was slaughtered unlike its Mitzvah, which we said that it does not need bread and not Zero'a (to cook the foreleg with it and give it to the Kohen, it should be Pasul)!

וכן מפריש מעות לנזירותו ומת דאמר בפ' קמא (לעיל ד:) דמי שלמים יביא בהן שלמים ואין טעונים לחם

3. And similarly one who separated coins for [Korbanos of] his Nezirus, and he died, that it says above (4b) that the brings Shelamim from the money for Shelamim, and it does not need bread [it should be Pasul]!

ולרבא ניחא דמשני בשלמא הנך עולות נינהו אי לא חזו לעולת חובה חזו לעולת נדבה הכא נמי שלמים נינהו אי לא חזו לשלמי חובה חזו לשלמי נדבה אלא לאביי קשיא

(b) Partial Answer #1: This is fine for Rava. He answers that granted, these are Olos. If they are not proper for Olas Chovah, they are proper for Olas Nedavah. Also here, [all of] these are Shelamim. If they are not proper for Shalmei Chovah, they are proper for Shalmei Nedavah. However, for Abaye it is difficult!

ואפי' לרבא נמי קשה דהא ציבור לא מייתו שלמי נדבה

(c) Question: And even for Rava [the first question] is difficult, for the Tzibur does not bring Shalmei Nedavah!

ויש לומר דלחם לא דמי לנסכים דנסכים חשיבי טפי כגוף הקרבן משום דקרבי למזבח אבל לחם לא חשיב כגוף הקרבן משום דאין בו למזבח

(d) Answer: Bread is unlike Nesachim. Nesachim are considered more part of the Korban itself, since they are offered on the Mizbe'ach. Bread is not considered part of the Korban itself, for none goes to the Mizbe'ach.

וזרוע בשילה נמי אף על גב דגופא דזיבחא הוא

(e) Implied question: The cooked Zero'a is part of the Korban (Eil Nazir)!

אין לחוש בכך דשלמי נזיר גופייהו אפי' לא היה מקיים בהן מצות זרוע בשילה לא היו פסולין בכך הואיל ונעשו העבודות כמצותן

(f) Answer: We are not concerned for this, for Shalmei Nazir itself, even if one would not fulfill the Mitzvah of the cooked Zero'a, would not be Pasul due to this, since the Avodos were done properly.

11) TOSFOS DH Tamid Shel Shachar Ta'un Shnei Gezirin

תוספות ד"ה תמיד של שחר טעון שני גזירין

(SUMMARY: Tosfos proves that one Kohen brings the two logs in the morning.)

בכהן אחד אחר סידור כל המערכה ושל בין הערבים בשני כהנים ושני גזירין כדמפרש בפרק ב' דמסכת יומא (דף כו:) כך פירש בקונטרס

(a) Explanation (Rashi): One Kohen [must bring two logs on the Mizbe'ach] after arranging the entire Ma'arachah, and the afternoon Tamid requires two Kohanim to bring two logs, like it explains in Yoma (26b).

והכי תנן התם בפרק ב' (ג''ז שם) דתמיד קרב בתשעה בעשרה באחד עשר לא פחות ולא יותר עצמו בתשעה בחג ביד אחד צלוחית של מים הרי כאן עשרה בין הערבים בי''א עצמו בתשעה ושנים בידן שני גזירי עצים

1. A Mishnah there teaches that the Tamid is offered through nine Kohanim, 10 or 11 - it cannot be less, and not more. It itself is offered through nine. During Sukos, one [Kohen] has in his hand a flask of water [for Nisuch ha'Mayim], so there are 10. In the afternoon, there are 11 - nine offer it, and two have in their hands two logs.

והשתא תימה אי גזירי עצים דתמיד של שחר בכהן אחד הוה ליה עצמו בעשרה או באחד עשר אי טעונים שני כהנים

(b) Question: If the logs of the morning Tamid are through one Kohen, [the morning Tamid] itself is with 10, or through 11 if two Kohanim are needed [for the logs]!

וצריך לומר דלא חשיבא (מכאן מדף הבא) שני גזירין של שחרית משום דלפני שחיטת תמיד השחר הן משכימין לסדר המערכה (לא) [צ"ל ולא - שיטה מקובצת כתב יד] חשיב אלא העוסקין בשעת התמיד

(c) Answer: We must say that it does not count the two logs of the morning, for before the Shechitah of the morning Tamid they rise early to arrange the Ma'arachah, and we count only those engaged at the time of the Tamid;

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF