1)

DESCENDANTS OF MAMZERIM (Yerushalmi Halachah 1 Daf 43a)

ר' יעקב בר אחא אמר שמועתא.

(a)

R. Yaakov bar Acha learned a teaching (about converts of Tadmur).

רבי חנינה רבי יהושע בן לוי חד מכשיר וחד מקבל. מאן דמכשיר מקבל ומאן דמקבל לא מכשיר.

(b)

R. Chanina and R. Yehoshua ben Levi disagreed - one said that they are Kasher and one said that we accept them but they are not Kasher (because of the concern that they are Mamzerim). The one who said that they are Kasher says that we accept them but the one who said that we accept them does not say that they are Kasher.

רבי יוסה בי רבי בון אמר רב ושמואל חד אמר עד נהר יזק. וחד אמר עד נהר יואני.

(c)

R. Yosa bei R. Bun: Rav and Shmuel disagreed - one said that the land of Bavel continues until the River Yizak and the other said until the River Yoeni.

אמר רב יהודה בין הנהרות כגולה ליוחסין.

(d)

Rav Yehudah: Between the rivers (the Euphrates and the Tigris) is considered to be like the Diaspora for genealogy.

אמר רבי חנינה בן ברוקה בשם רב יהודה בני מישא לא חשו להם אלא משום ספק חללות. כהנים ששם לא הקפידו על הגרושות.

(e)

R. Chanina ben Berokah citing Rav Yehudah: For the people of Misha, we are only concerned about them being Chalalim (but not Mamzerim) - as the Kohanim there were not careful to avoid marrying divorcees.

תמן אמרין מישא מתה מדיי חולה. אילם וגבויי גוססות. חבילא ימא תכילתא דבבל שנייא וגבביא וצרריא תכילתא דחביל ימא.

(f)

In Bavel they say: Misha is dead (they cannot marry regular Jews as they are certainly Mamzerim); Madai are sick (as they are doubtful Mamzerim); Ilem and Gevuyei are deathly ill (most there are Pesulim); Chavilah Yamah is the best of Bavel (i.e. with the finest genealogy) and Gavavya and Tzareraya are the best of Chavil Yamah.

רבי יעקב בר אחא בשם רבי יאשיה דור אחד עשר שבממזר כרבי שמעון כשר דלא דריש עשירי עשירי.

(g)

R. Yaakov bar Acha citing R. Yoshiyah: According to R. Shimon, the 11th generation of Mamzer is Kasher (as he understood that the pasuk only prohibits the 10th generation, as he does not expound the Gezeirah Shavah from Amoni and Moavi to permanently prohibit them, using the word 'asiri'.

תני רבי לעזר בי רבי שמעון אומר דור אחד עשר שבממזר זכרים אסורים ונקיבות מותרות.

(h)

Beraisa (R. Elazar bei R. Shimon): In the 11th generation of a Mamzer, the males are prohibited and the females are permitted.

רבי שמואל בריה דרבי יוסי בי רבי בון אתיא דרבי אלעזר בי רבי שמעון כרבי מאיר. כמה דרבי מאיר אמר גזירה שוה במקום שבאת. כן ר' לעזר בי ר''ש אמר גזירה שוה במקום שבאת מה להלן זכרים אסורין ונקיבות מותרות. אף הכא זכרים אסורין ונקיבות מותרות.

(i)

R. Shmuel son of R. Yosi bei R. Bun: R. Elazar bei R. Shimon follows the opinion of R. Meir - just as R. Meir holds that when learning a Gezeirah Shavah the context of the source case is also transferred through it - so R. Elazar follows this view. Therefore, just as in the source of the Gezeirah Shavah, which is the prohibition of a convert of Amon and Moav from marrying a regular Jew, only the males but not the females are prohibited; so too (in the 11th generation of) a Mamzer, only the males but not the females are prohibited.

מעתה אפילו מיד

(j)

Question: If so, even immediately, a female Mamzer (mamzeres) should be permitted?

[דף מג עמוד ב] ובלבד מעשירי ולמעלה.

(k)

Answer: The Gezeirah Shavah only teaches after the 10th generation (as before this, the pasuk explicitly prohibits all Mamzerim).

שאלו את רבי אליעזר דור אחד עשר [דף מז עמוד ב (עוז והדר)] שבממזר מהו.

(l)

Question to R. Eliezer: What is the law pertaining to an 11th generation Mamzer?

אמר להן הביאו לי דור שלישי ואני מטהרו.

(m)

Answer (R. Eliezer): Even if you bring a 3rd generation Mamzer, I will permit him!

מה טעמא דרבי אליעזר דלא חיי.

1.

Why did R. Eliezer say this? Because (heaven will ensure that) they will not live long enough to have descendants.

ואתייא דר' אליעזר כר' חנינה דאמר רבי חנינה אחת לס' לע' שנה הקב''ה מביא דבר בעולם ומכלה את הממזרים ונוטל עמהן כשירים שלא לפרסם לחטאים.

(n)

R. Eliezer follows the view of R. Chaninah who said that every 60 or 70 years, Hash-m brings disease to the world and destroys the Mamzerim, also taking with them Kasher people so that their sin should not be publicized.

ואתייא כההיא דאמר רבי לוי בשם רבי שמעון בן לקיש (ויקרא ו) במקום אשר תשחט העולה תשחט החטאת לפני י''י שלא לפרסם את החטאים.

(o)

This is also similar to R. Levi's statement in the name of R. Shimon ben Lakish - the pasuk states (Vayikra 6, 18), "...in the place that the Olah offering is slaughtered, the sin offering is slaughtered, before Hashem'' - this is done so that sins should not be publicized.

(ישעיהו לא) וגם הוא חכם ויבא רע. לא מסתברא דלא וגם הוא חכם ויבא טוב. אלא ללמדך שאפילו רעה שהקב''ה מביא לעולם בחכמה הוא מביאה.

(p)

The pasuk states (Yishayahu 31, 2), "and He is also wise and He has brought bad'' - surely good should come if He is wise? Rather, this teaches you that even when Hash-m brings bad to the world, He does it with wisdom.

(שם) ואת דבריו לא הסיר וקם על בית מריעים ועל עזרת פועלי און.

(q)

The pasuk (ibid) states, "...He has not retracted his words, He will rise up against the house of evildoers and against the help of those that sin''.

רב חונה אמר אין ממזר חיי יותר משלשים יום.

(r)

Rav Huna said that a Mamzer will not live more than 30 days.

ר' זעירא כד סלק להכא שמע קלין קרי ממזרא וממזרתה

(s)

When R. Zeira came here (to Eretz Yisrael), he heard people saying about a certain man that he is a Mamzer and about a certain woman that she is a Mamzeres.

אמר לון מהו כן הא אזלה ההיא דרבי הונא דרבי הונא אמר אין ממזר חיה יותר משלשים יום.

(t)

R. Zeira: How could this be? What about R. Huna's statement that a Mamzer will not live for 30 days?

א''ל ר' יעקב בר אחא עמך הייתי כד א''ר אבא רב הונא בשם רב אין ממזר חיי יותר משלשים יום אימתי בזמן שאינו מפורסם. אבל אם היה מפורסם חיי הוא.

(u)

R. Yaakov bar Acha to R. Zeira: I was with you when R. Aba said that R. Huna said in the name of Rav that this is only true when his status is not known, but if it is known, he will live longer.

ר' יסא בשם ר' יוחנן אף לעתיד לבוא אין הקב''ה נזקק אלא לשבט לוי

(v)

R. Yosa citing R. Yochanan: Even in the future, Hash-m will only purify the Pesulim of the tribe of Levi.

מה טעמא (מלאכי ג) וישב מצרף ומטהר כסף וטהר את בני לוי וזקק אותם וגו'. א''ר זעירא כאדם שהוא שותה בכוס נקי.

1.

What is his source? The pasuk states (Malachi 3, 3), "He will sit, smelting and purifying silver and he will purify the children of Levi and refine them etc.'' R. Zeira said - Like a man who drinks from a clean cup (Hash-m will specifically purify the Leviim as they are the vessels who perform the service in the Temple.)

א''ר הושעיה בגין דלית אנן לויים נפסיד.

(w)

R. Hoshiyah: Should we lose out just because we are not Leviim?!