GITIN 28 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
 

12th CYCLE DEDICATION
GITIN 28 (7 Av) - Dedicated in memory of Dr. Simcha Bekelnitzky (Simcha Gedalya ben Shraga Feibush) of Queens, N.Y., by his wife and daughters to honor his eleventh Yahrzeit. G-d-fearing and knowledgeable, Simcha was well known in the community for his Chesed and Tzedakah. He will long be remembered.

גיטין דף כח. א

מה הטעמים בחילוק דלהלן גבי בת ישראל הנשואה לכהן והלך בעלה למדינת הים?

בסתם - אוכלת בתרומה
בחזקת שהוא קיים
נתן גט שיחול שעה אחת קודם
מיתתו - אסורה לאכול
לרב אדא סמכינן אחזקה דלא אסרה מחיים לא סמכינן כיון דאסרה מחיים [1]
לאביי כר' מאיר דלא חייש למיתה כר' יהודה דחייש למיתה [2]
לרבא שמא מת לא חיישינן - ומוקמינן אחזקה שמא ימות חיישינן - ואין לה חזקה

גיטין דף כח: א

מתי אמרינן שאף שסמיכה לא מעכבא, אין להביא קרבן כשאינו סומך? [תוד"ה והא].

כשהגברא יכול לסמוך
רק שאינו כאן
כשהגברא אינו יכול
לסמוך כערל וטמא
כשאין תקנה אחרת ואין ספק בחיוב [3] אינו מביא יביא בלי סמיכה
כשיש תקנה [4] או שיש ספק בחיוב אינו מביא אינו מביא

האם באופנים דלהלן, נותנים על היוצא ליהרג ע"פ ב"ד חומרי חיים וחומרי מתים [5]?

בבית דין של ישראל בבית דין של עכו"ם
לישנא
קמא
לרב יוסף נותנים עליו - דכשיש זכות מחזירים לא נותנים - דודאי הרגוהו
לאביי נונתים עליו- דכשיש זכות מחזירים נותנים עליו - דמקבלי שוחדא
לאיכא
דאמרי
לרב יוסף לא נותנים - דזכות לא שכיח נותנים עליו - דמקבלי שוחדא
לאביי נונתים עליו- דכשיש זכות מחזירים נותנים עליו - דמקבלי שוחדא

-------------------------------------------------

[1] והקשתה הגמ' על תירוץ זה, דהרי גם כאן אינו בודאי שתהא אסורה מחיים, כי על הצד שהאשה תמות ברישא לא תגיע למצב שהיתה אסורה לאכול בתרומה מחיים. ועל כרחך הוא משום שאתה חושש שמא ימות, וזה סתירה לדין משנתנו שאמרה שאוכלת בתרומה בחזקת שהוא קיים ולא חיישינן שמא מת.

[2] דכן מצינו גבי הלוקח יין מבין הכותים שסובר ר' יהודה דלא יכול להתנות ולהפריש אח"כ משום שחיישינן שמא יבקע הנוד ונמצא ששתה טבלים למפרע, והיינו דחייש ר' יהודה למיתה. ור"מ לא חייש למיתה דהרי לא חש שמא יבקע הנוד ויכול להתנות שיפריש לאחר זמן.

[3] כגון בערל שמתו אחיו מחמת מילה, שאף פעם לא יוכל למול. או שאינו יכול להמתין עד שיטהר, כיון שאז יעבור ב"בל תאחר" בקרבן הזה.

[4] כגון שאפשר לתקן שירעה, או בערל וטמא שיכולים להמתין עד שיטבול או עד שימול. באופן שיש רק ספק חיוב, לא עשו חכמים תקנה לספק באופן שלא יקיים מצות סמיכה.

[5] דהיינו שבת ישראל הנשואה לכהן - לא יכולה להמשיך לאכול בתרומה דשמא מת בעלה, והיינו חומרי מתים. ובת כהן הנשואה לישראל - לא יכולה לחזור לתרומת בית אביה דשמא בעלה חי, והיינו חומרי חיים.

עוד חומר לימוד על הדף