גיטין דף כב. א

עציץ וזרעים היונקים מן הקרקע, כיצד סדר הקנינים בהם?

עציץ זרעים
במוכר עציץ או זרעים במשיכה כמטלטלין ולא בחזקה בחזקה כקרקע ולא במשיכה
במוכר עציץ וזרעים החזיק בעציץ אפי' עציץ לא קנה החזיק בזרעים קנה באגב גם עציץ

עציץ שהיה מונח על גבול ארץ ישראל ונוף הזרעים נוטה חוץ לגבול א"י, האם חייב במעשר?

אשרוש השרשים חוץ לנקב בקרקע א"י בלא אשרוש וכו'
לאביי בתר נקבו ודינו כארץ ישראל בתר נקבו ודינו כארץ ישראל
לרבא בתר נקבו ודינו כארץ ישראל בתר נופו ודינו כחוץ לארץ

אילן הנטוע באופנים דלהלן, האם חייב במעשרות?

מקצת שרשיו בארץ ומקצתן בחו"ל מקצת נופו בארץ ומקצתו בחו"ל
לרבי טבל וחולין מעורבין זה בזה - ומפריש עליו מיניה וביה [1] בדאשרוש כו"ע לא פליגי:
אם שרשיו בארץ ישראל כולו טבל
אם שרשיו בחוץ לארץ כולו חולין
לרשב"ג אין צונמא: טבל וחולין מעורבין זה בזה
יש צונמא: הגדל בפטור - פטור, ובחיוב - חייב

מה הן ג' עורות ומה הוא הקלף, ומה הן פרטי דיניהם?

מליח קמיח אפיץ מה שיעורו להוצאת שבת
מצה לא לא לא כדי לצור בו משקולת [2]
חיפה כן לא לא כדי לחפות בו קמיע
דיפתרא כן כן לא לכתוב עליו גט [3]
קלף כן כן כן פרשת שמע ישראל בתפילין

ר' אלעזר התנא שאמר עדי מסירה כרתי האם מכשיר באופן שיכול להזדייף בדלהלן?

בגט אשה בשאר שטרות
לר' אלעזר האמורא לאלתר, אבל מכאן ועד י' ימים פסול לא הכשיר דבעינן ראיה לימים רבים
לר' יוחנן אפי' מכאן ועד י' ימים כשר הכשיר
-------------------------------------------------

[1] _ואף בכה"ג שמפסיק צונמא בגבול שבין השורשים, מ"מ באויר (פי', בהמשך הגזע) הוא מתערב.

[2] והיינו משקולת קטנה ששיעורה "ריבעא דריבעא דפומבדיתא".

[3] והיינו כשיטת חכמים דמתניתין דכשר ובעדי מסירה ואליבא דר' אלעזר, ולא כר' יהודה בן בתירא שפסל משום שיכול להזדייף.

-------------------------------------------------