גמ' קלח: - קמ:
במוקדשים פטור - בהגביהה ואקדשה והדרה, לרב - במקדיש פירות שובבו למזבח ומרדו, לשמואל במקדיש תרנגולת לבדק הבית ומרדה [שלח תשלח - ולא במצווה להביאו לגזבר, רש"י - תקח לך לא שייך בבדק הבית]
עוף שרצח ולא גמר דיניה פטור [שלח תשלח - ולא במצווה להביאו לב"ד]
קנה האם והחזירה חייב, הקדיש חיה שחוטה חייב בכיסוי [כבר נתחייב]
לרב והו"א דר"ל הקדש בדק הבית ומרד פקעה קדושת דמים וחייבת בשילוח [לרש"י - לאו מזומן]
שמואל, ר' יוחנן - בבי גזא דרחמנא [לה' הארץ ומלואה]
בדק הבית שנגנב או נאבד - ר' יוחנן - חייב באחריות, חוץ: מאמר הרי זו, מפדיון הקדש ומע"ש [רש"י - והיה לו - ולא כ' נתינה]
ר"ל - בבי גזא דרחמנא [רש"י - הכל גזברים הן], חוץ: מאמר הרי עלי וליתנהו בעולם, מערכין [ונתן את הערכך קודש - חולין עד שבא לגזבר]
מזומן (רש"י עח: - שלו, פג: - שגדל בבית) פטור [יקרא]
טמאה פטור [צפור] (אבל טרפה חייב), בנים טמאים או טרפות פטור [תקח לך ולא לכלביך]
חייב במזומן שמרדו [לפניך], קן בים [הנותן בים דרך], בראש אדם [ואדמה על ראשו (רש"י - ש"מ אדם אדמה הוא)] ולא בשמים
משה, המן, מרדכי, אסתר מן התורה
שחוטה דמצורע בעשה ול"ת [כל ציפור טהורה - ולא אסורה, וזה אשר לא תאכלו מהם - מהטהורין]
אסור להביא ציפורי מצורע טרפה [מכשיר כמכפר (שעיר המשתלח)], שחוטה מעיר הנדחת או בהחליפו בע"ז או שהרג נפש או לזווג להשילוח דמצורע אחר [טהורות]
ספק - בשחט מיעוט סימנים דאפרוח (אילו שביק מטרפי),
אם מטלית, נוצות, ביצים מוזרות/בני קיימא, זכר חוצצים בין אם לבנים
אם מטלית, נוצות, ביצים מוזרות/בני קיימא, זכר חוצצים בין אם לבנים
זכר פטור [אם] חוץ מקורא לר"א (רש"י - על ביצים אחרים) [קורא דגר - ג"ש];
קורא נקבה על ביצים אחרים לכו"ע חייב [מנהגו בכך] וספק בעוף אחר
קורא נקבה על ביצים אחרים לכו"ע חייב [מנהגו בכך] וספק בעוף אחר
רש"י קמ:
ביצים חוצצים - לרש"י הספק אם נתכוין ליטול התחתונים אי פטור מלשלח
גמ' קמ: - קמב.
רובצת - ולא מעופפת אא"כ כנפיה נוגעות מלמעלה [לא כ' יושבת]
יושבת בין רובדי אילן מלמעלה ואילו תשמט נופלת עליהם חייב
יושבת ביניהן ונגעה מן הצד פטור
אפרוח/ביצה א' חייב [קן - מ"מ]
ביצים מוזרות פטור [כאפרוחים - בני קיימא], אפרוחים מפריחים פטור [כביצים - צריכין לאמן]
שלחה וחזרה חייב [שלח], נטל הביצים והחזירם פטור [רש"י - מזומן]
אסור לקחת האם ולשלח הבנים
חייב אפי' במקום מצוה (קן יולדת, מצורע) [אין עשה דוחה ל"ת ועשה, אפי' נגד עשה לבד (לקחה ולא החזירה תוך כדי דיבור למ"ד א', לקחה ע"מ לשלחה) - תשלח]
נוטל האם - לר"י לוקה ואינו משלח [העשה קדם (וה"ה שכחה ופאה)]
לחכמים משלח ואינו לוקה [ניתק לעשה] רש"י - אא"כ לא שלח תכ"ד/עד שישחט (מח')
משלחה (רש"י - אם נטלה) עד שתצא מתחת ידו, לרב הונא ברגליה, לרב יהודה באגפיה
(רש"י - מח' באופן אחיזתה; תלש גפה - אי מהני פסיעות)
(רש"י - מח' באופן אחיזתה; תלש גפה - אי מהני פסיעות)
יוני שובך ועלייה חייבות, ואין חסרון קנין חצר - ביצא רוב ביצה ולא נפל (וגזל אסור משום דרכי שלום - באם; דעתו אביצה); אפי' נפל כל זמן שלא עמדה האם אסור לזכות ולא קני (ואביו של קטן שנטלן יחזירן מפני דרכי שלום)
ר' יעקב - מתן שכרה בצדה = תחית המתים ולא בהאי עלמא
שלוחי מצוה אינן ניזוקים - בדלא קבוע היזקא
אחר חטא דחזא כיבוד אב בשילוח הקן ומת, לישנא דר' חוצפית המתורגמן,
למען יאריכו וכו' - לעולם שכולו ארוך/טוב
למען יאריכו וכו' - לעולם שכולו ארוך/טוב
סיכום הפטורים משילוח הקן: מוקדשים (מח' בבדק הבית), רצח, מזומן, טמאה, בנים טמאים או טרפות, בשמים, זכר, מעופפת, יושבת ביניהן, ביצים מוזרות, מפריחים, החזירם, וספק - בשחט מיעוט סימנים דאפרוח, חציצות בין אם לבנים, על ביצים אחרים
הדרן עלך מסכת חולין