גמ' כח. - לא.
כל האסורין למזבח אפי' נתערבו באלף אוסרים [רש"י - בע"ח לא בטלי], אפי' נתערבו כשהיו עדיין חולין
איסורי הנאה חשיבי ולא בטלי
רובע ונרבע עפ"י עד אחד או הודאת בעלים אסור להקרבה ומותר באכילה
נעבד אסור לגבוה, וצפויין אסור אף להדיוט (רש"י)
[לא תחמוד כסף וזהב עליהם]
[לא תחמוד כסף וזהב עליהם]
רובע ונרבע וכו' צריכים מום קבוע לפדות בהן
מוקצה אסור - רק במוקצה לז' שנים (רש"י - ואח"כ יקריבוהו לע"ז, ל"ב - אחר ז' מותר דתו לא יקריבו) - עד שיעבדו, גיזה עד שיאכילהו כרשיני ע"ז (רש"י ל"ק - לצורך ע"ז דמאז נאסר, ל"ב - לצורך כומרים דמכאן ואילך מותר דתו לא יקריב)
מוקצה ונעבד מותר להדיוט [הו"ל מן המותר לישראל מדאיצטריך מיעוט מגבוה]
אתנן - אפי' נותן יותר ממה שהתנה, צריך שייחדו בשעת ביאה וקיים בשעת ביאה (וספק בהקדיש לפני ביאה [כמסירה להדיוט]), צריך שיהא קנוי לה או אפותיקי לה בשעת ביאה
אתנן זכר הוי אתנן, אשתו נדה - לרב ורבי אינו אתנן [לאו "זונה"] ללוי אסור [תועבה],
נותנת לו אינו אתנן [זונָה, ותהי להפך]
נותנת לו אינו אתנן [זונָה, ותהי להפך]
אביי, רב - זונה עכו"ם אתננה אסור (ולא ישראלית דתפסי קידושין) [תועבה - תועבה (לא תפסי קידושין)], וכהן אינו לוקה עליה משום זונה [לא יחלל זרעו - מיוחס],
אבל לר' אלעזר דפנוי הבא על הפנויה עשאה זונה אפי' ישראלית דתפסי קידושין
אבל לר' אלעזר דפנוי הבא על הפנויה עשאה זונה אפי' ישראלית דתפסי קידושין
לרבא אף דישראלית אסור (לל"ק באומר "הילך אתנן" לרבנן דר' אלעזר) ואף לוקה בזונה גויה [ילפי מהדדי]
אתנן לשפחתך אצל עבד עברי שלי שאין לו אשה ובנים - לרבי (מאיר) אינו אתנן [רש"י - דס"ל דאפ"ה רבו מוסר לו שפחה], לרבנן הוי אתנן [אסורה לו]
שותפין שחלקו י' טלאים כנגד ט' וכלב, כל הי' מחיר כלב, ואפי' למ"ד יש ברירה - כשכלב שוה יותר מכל טלה [טיפונא דכלב שדי בכולהו]
פרש שור הנסקל מותר [לא ניחא בנפח, לא יאכל את בשרו]
פרש ע"ז אסור [ניחא בנפח, והיית (מהיה ממנה) חרם כמוהו]
אתנן ומחיר כלב - שכיוצא בו למזבח אסור, מעות מותר,
חיטין ועשאתן סולת - ב"ש אוסרין [גם] וב"ה מתירין [הם],
פרה אדומה לר' אלעזר מותר [בית ה'],
זהב לריקועין (רש"י - או אבנים לבנין ביהמ"ק) לר' יוסי בר"י אסור [בית ה'],
להיות נמנה אפסחו מותר [לכל נדר - ולא נדור]
חיטין ועשאתן סולת - ב"ש אוסרין [גם] וב"ה מתירין [הם],
פרה אדומה לר' אלעזר מותר [בית ה'],
זהב לריקועין (רש"י - או אבנים לבנין ביהמ"ק) לר' יוסי בר"י אסור [בית ה'],
להיות נמנה אפסחו מותר [לכל נדר - ולא נדור]
ולד איסורי המזבח - לת"ק מותר למזבח, לר"א אסור
ר"נ - מח' במעוברת שנרבע אי עובר ירך אמו,
רבא - מח' בנרבע ולסוף עיברו אי זו"ז (אב ואם) גורם אסור
אבל ולד נרבעת או נוגחת מעוברת אסור [גם הולד נרבע/נגח],
אבל ולד נרבעת או נוגחת מעוברת אסור [גם הולד נרבע/נגח],
וולד מוקצה ונעבד מח' ב' לשונות [כוונתו רק לאֵם, ניחא בניפחי'],
לל"ב מח' מתי בזיא מילתא - לרב הונא בר חיננא בשם ר"נ מח' בנרבע הקדש,
לרבא בשם ר"נ מח' בנרבע כשהן חולין אבל הקדש לכו"ע אסור
לרבא בשם ר"נ מח' בנרבע כשהן חולין אבל הקדש לכו"ע אסור
ולד טרפה - לת"ק מותר למזבח, לר"א אסור [למ"ד טרפה יולדת מח' אי זו"ז גורם אסור,
למ"ד אינה יולדת מח' אי ירך אמו] ומודה ר"א באפרוח מיונה טרפה [גדלה משהסריחה הביצה (רש"י - ופקע איסורא)]
למ"ד אינה יולדת מח' אי ירך אמו] ומודה ר"א באפרוח מיונה טרפה [גדלה משהסריחה הביצה (רש"י - ופקע איסורא)]
ר"ח בן אנטיגנוס - יונק כל יום מטרפה אסור
מח' תנאי אי פודין טרפה לכלבים
רש"י כח. - לא.
חורש בשור וחמור מותר לגבוה אם הקדישו אח"כ
לרש"י - הקדיש ואח"כ הקצהו או עבדו לא מיתסר דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו
"הילך אתנן" - לרש"י - צריך רק בפעם הראשונה דלא הוי זונה
אין זנות לבהמה - לרש"י - כלבה
ולד טרפה - לרש"י לכו"ע להדיוט מותר דלא מגופה קא רבו
רב הונא - למ"ד לאו ירך אמו משום דמאוירא קא רביא - בעיבור אינו אדוק בגופה ומעצמו נוצר,
אחר שנולד - עיקר גידולו לא מאמו
אחר שנולד - עיקר גידולו לא מאמו