גמ' כג: - כו:
נודע לו לפני שחיטת אשם תלוי: לר"מ חולין, לחכמים (ובהפריש שני לאחריות אף לר"מ) דמיו לנדבה [לבו נוקפו וגמר ומקדיש] לרב יהודה ור' אלעזר חוץ מהוזמו [סבר דמזמי]
(ורבא ור' יוחנן חולקין),
לר"א יקרב נדבה \ לשום חטאת אחר
(ורבא ור' יוחנן חולקין),
לר"א יקרב נדבה \ לשום חטאת אחר
לפני שחיטת אשם ודאי - לכו"ע חולין [רש"י - טעות]
נודע לו משנשחט: אשם תלוי - לת"ק בשר ישרף [גמר ומקדש] (לר' אלעזר י"א יקבר), משנזרק יאכל [לא ידע (בשעת) ונסלח],
לר' יוסי יזרק ויאכל [כזרוק דמי; כלי שרת מקדש]
לר' יוסי יזרק ויאכל [כזרוק דמי; כלי שרת מקדש]
אשם ודאי - יקבר [חולין בעזרה (לר' אלעזר ורבה י"א ישרף)]
לרב אשי לכו"ע משנזרק ישרף [מחזי כזבח שנפסל]
לרב אשי לכו"ע משנזרק ישרף [מחזי כזבח שנפסל]
חטאת עוף - יקבר מדרבנן [רש"י - יאמרו נהנין מחטאת עוף ספק, ומדאו' מליקת חולין בעזרה מותר]
משנסקל השור - מותר בהנאה; נמצא ההורג משנערפה העגלה תקבר [כיפרה ספקה]
שור הנסקל \ עיר הנדחת והוזמו הפקר, חוץ מרבע הוא שורו [יודע וטרח להזימם]
קיבל מתנה (רש"י - מטלטלין) ואמר אי אפשי = הפקר, לפני שקיבל - הדרא למרה
זיכה נכסיו והמקבל שתק ולבסוף צווח
לת"ק = קנה והפקיר - ועבד מעוכב גט שחרור ואוכל תרומה
לרשב"ג ליורשי הנותן [נתן אדעתא שיקבל]
עגלה נאסרת לרב המנונא ותדב"ר ישמעאל משתרד לנחל איתן [לרש"י - משעיר המשתלח]
לרבא ולמשנתינו מעריפה (ולר"ש או משחיטה)
ר"א - אשם תלוי בנדבה [חטאת כשנודע]
אמרו לו - בספק שום עון (לרש"י חייב) [אשר לא תעשינה]
רבנן - בא בחובה [להגן, עיקר בחובה כתיב] בשגגתו חטאת [מצות מצות מחלב]
יו"כ (אף סופו) פוטר אשם תלוי [מכל חטאתיכם לפני ה' - רק ה' מכיר]
ולא ודאי [הוא מכיר; ואת כל פשעיהם לכל חטאתם - דלאו בני קרבן כפשעים]
ולא ספק יולדת מצורע נזיר סוטה [לכל חטאתם - ולא טומאתם; לאו לכפרה]
עגלה [הורג מכיר; לא יכופר; ליוצאי מצרים (רש"י - אע"פ שעבר יו"כ)]
עגלה [הורג מכיר; לא יכופר; ליוצאי מצרים (רש"י - אע"פ שעבר יו"כ)]
ולא חטאת דמתיידע אח"כ [או הודע (מיותר)]
נמלקה מספק ונודע שילדה לרב נאכלת, לר' יוחנן אסורה בהנאה [אטו ספק]
גמ' כו: - כח.
מעל במעות אשם, יביא אשם (הראשון) שוה קרן וחומש [חומש בהדי גזילו ולא בהדי אשם מעילה]
ספק אם מותר לקנות אשם (רש"י - מעילות) בכינוס חומשין [לא טרח]
מתכפר בשבח הקדש (לקח בסלע והוקר לב') וישלים עד ב' סלעים לגזבר [אטו לא שוה ב']
(י"ג לא יצא - אא"כ אוזיל גביה, פטמו, משלים לגזבר)
(י"ג לא יצא - אא"כ אוזיל גביה, פטמו, משלים לגזבר)
הוזלו טלאים בעולם לפחות מב', לא יצא
בע"ח נדחין אפי' קדושת דמים (רש"י - ופודין עוף שנדחה בשעת הפרשה)
לר"ש אינן נדחין
לא יביא ממעות חטאת של אביו [קרבנו], ממעות לחטא אחר [על חטאתו - לשם חטאתו]
שינה בהמה לחטא אחר לא כיפר [לא מצי מעיל],
שינה מעות בדיעבד כיפר
יכול לשנות מעות כשבה ושעירה, שעירה ועוף, עוף ועשירית האיפה [מחטאתו, על חטאתו]
(לרש"י - המותר חולין)
קינין מתפרשות רק בלקיחה, עשייה, הפרשת מעות
לר' אלעזר א"ר אושעיא חוץ מעולה ויורד (לר' חגא א"ר אושעיא רק מצורע) שהעשיר [לא יצא]
כבש ועז, תורין ובני יונה - שקולין
כיבוד רב מובהק > אב > אם
הדרן עלך מסכת כריתות