1)

TOSFOS DH uv'Yado Chevel Midah

תוספות ד"ה ובידו חבל מדה

(SUMMARY: Tosfos explains where the verses are.)

פ''ה במשכן של יחזקאל

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is in the Mishkan of [Sefer] Yechezkel. (Dikdukei Sofrim - this was errantly copied from the next Rashi. Surely Rashi knew where the verse was!)

ור''ח כתב דההוא בספר זכריה אבל וביד האיש קנה המדה הוא ביחזקאל

(b)

Explanation #2 (R. Chananel): It is in Sefer Zecharyah, but "uv'Yad ha'Ish Keneh ha'Midah" is in Yechezkel.

2)

TOSFOS DH ha'Hu bid'Tarei

תוספות ד"ה ההוא בדתרעי

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a verse that connotes otherwise.)

וההוא דכתיב מדד את רוח הקדים חמש מאות קנים בקנה המדה סביב וכן כתיב בד' רוחות

(a)

Implied question: It says "Madad Ru'ach ha'Kadim bi'Kenei ha'Midah... Saviv", and so it is written [that they measured with a reed] in the four directions!

מפרש ר''י דבחבל מדה היו מודדין ה' מאות קנים

(b)

Answer (Ri): They used a measuring rope to measure the length of 500 reeds.

3)

TOSFOS DH b'Chevel ha'Magag

תוספות ד"ה בחבל המגג

(SUMMARY: Tosfos points out that no rope is Mekabel Tum'ah.)

אע''ג דשום חבל אינו מקבל טומאה דבעינן טווי ואריג כדאמר בפ' במה אשה (שבת דף סד.)

(a)

Implied question: No rope receives Tum'ah, for [Kabalas Tum'ah] requires that it is spun and woven, like it says in Shabbos (64a)!

משום מעלה דפרה בעי' ממין שאין מקבל טומאה

(b)

Answer: For a stringency of Parah Adumah, we require a material that does not receive Tum'ah.

4)

TOSFOS DH Higi'a l'Har Mavli'o

תוספות ד"ה הגיע להר מבליעו

(SUMMARY: Tosfos discusses why this was not taught with a canyon and fence.)

וא''ת אמאי לא כייל להו בהדי הדדי הגיע להר או לגדר מבליעו

(a)

Question: Why didn't [the Tana] teach these together, i.e. "if he reached a mountain or fence, he swallows it"? (The rope is on level ground to the side, so the incline will not increase the measure.)

וי''ל משום סיפא דתני שמעתי שמקדרין בהרים לכך תני הר בפני עצמו אע''ג דקידור שייך נמי בגיא וגדר

(b)

Answer #1: It is due to the Seifa, which teaches "I heard that we are Mekader in mountains." Therefore, a mountain was taught by itself, even though piercing applies also to a canyon and fence.

ואם נאמר דגיא וגדר שוין לגמרי והר חלוק קצת מהן הוה ניחא

(c)

Answer #2: If we would say that a canyon and fence are totally the same, and a mountain is somewhat different, this would be fine.

5)

TOSFOS DH u'Bilvad she'Lo Yetzei Chutz l'Techum

תוספות ד"ה ובלבד שלא יצא חוץ לתחום

(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's first Perush.)

רש''י פירש בלשון ראשון שאם היה רחבו של גיא כנגד העיר יוצא חוץ לתחום והולך להבליעו שלא כנגד העיר לא ימדוד וילך חוץ לתחום עד כנגד תכלית שפת הגיא שכנגד העיר וכמנין אמות שיצא יחזור ויכנס לתוך הגיא ויציין

(a)

Explanation #1 (Rashi, first Perush): If the width of a canyon opposite the city goes outside the Techum, and [a measurer] goes to swallow it not opposite the city, he may not measure and go outside the Techum until he is even with the [further] edge of the canyon opposite the city, and like the number of Amos he left, he returns and enters the canyon, and marks it off [that the Techum ends here. E.g. if 2030 Amos from the city was even with the outer edge, he enters the canyon and marks the end of the Techum 30 Amos from its outer edge];

שלא יאמרו מידת תחומין באה לכאן כדמפרש בגמ' (לקמן:)

1.

[This is a decree] lest people say "the Techum extends to here', like the Gemara explains (58b).

ואין נראה דבלאו הכי אי אפשר למדוד בענין זה שאם יחזור לתוך גיא ויציין במקום שכלות מנין אמות שיצא הרי הוא מציין חוץ לתחום שאותן אמות שיצא היו במישור ואותן אמות שנכנסו לתוך הגיא הן בשיפוע

(b)

Rebuttal: Even without this [decree], one cannot measure like this, for if he returns into the canyon, and marks off in the place that completes the number of Amos that he left (in our example, 30 from the outer edge), he marks off outside the Techum, for the Amos the he left [the Techum] were on level land, and the Amos he entered into the canyon are sloped! (E.g. when he measures 30 Amos, due to the slope perhaps this is only 20 Amos horizontally.)

ואי אפשר לומר שיתן חבל בגיא משפתו אל שפתו וכנגד אמות שיצא ימדוד על החבל וישים שם חוט המשקולת

1.

Suggestion: He puts the rope in the canyon from one end to the other [so it will be straight, and not sloped], and corresponding to the Amos that he left, he measures on the rope, and puts there a plumb line (and marks off the end of the Techum directly underneath it. If he cannot reach the rope from the bottom of the canyon, he puts the plumb line on the rope before extending it from one end of the canyon to the other.)

דהא כיון דגיא רחב יותר מנ' אמה אמרו חכמים שאין חבל מועיל שם דהא אפילו ע''י כלונסין אין מועיל למתוח עליהם חבל של נ' אמה מזה לזה

2.

Rejection: Since the canyon is wider than 50 Amos, Chachamim said that a rope does not help there. Even through poles, it does not help to stretch a rope of 50 Amos from one to another!

אלא ילך למקום שיכוין ויבליע או יקדר

(c)

Conclusion: Rather, he goes to a place corresponding [to the end of the Techum] and swallows or is Mekader.

6)

TOSFOS DH v'Im Ein Yachol Lehavli'o

תוספות ד"ה ואם אין יכול להבליעו

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations why he cannot swallow it.)

פי' אלא א''כ יצא חוץ לתחום או שהיה גיא מעוקם כדקתני בברייתא בגמ'

(a)

Explanation: He cannot swallow it unless he leaves the Techum, or it was a crooked canyon, like a Beraisa in the Gemara teaches.

7)

TOSFOS DH v'Im Hayah Gai Me'ukam

תוספות ד"ה ואם היה גיא מעוקם

(SUMMARY: Tosfos concludes like Rashi's second Perush.)

פי' הקונטרס בלשון ראשון שהיה מדרונו משופע ונוח להלוך מקדרין כך שמעתי וקשה לי בה ולא פירש מה קשיא ליה בה

(a)

Explanation #1 (Rashi, first Perush): The slope was easy to traverse. We are Mekader. I heard this, and it is difficult to me. Rashi did not explain what is difficult to him.

ואומר ר''י דקשה ליה משום דבסמוך קאמר עלה לא שנו כלומר דמקדרין בגיא מעוקם אלא שאין חוט המשקולת יורד כנגדו אבל אם חוט המשקולת יורד כנגדו מודדו מדידה יפה

(b)

Explanation (Ri): It is difficult to him, because below [Rav Yehudah] says about this "we learned, i.e. that we are Mekader a crooked canyon, only if a plumb line does not descend [virtually] straight down (the edge is not so vertical), but if it descends [virtually] straight down, he descends and measures it well.

פירוש מדלג כל השיפוע ואינו מודד אלא המישור שבתוך הגיא

1.

I.e. he skips the entire slope, and measures only the level part in the canyon.

וא''כ הא דקתני מבליעו היכי משכחת לה כל זמן שאין חוט המשקולת יורד כנגדו אכתי הוה מעוקם ומקדר ואינו מבליעו

2.

Question: If so, how do we find what was taught "he swallows it"? Whenever the plumb line does not descend straight down, it is crooked, and he is Mekader, and he does not swallow it;

וכי החוט יורד כנגדו אין צריך. להבליעו אלא מודדו מדידה יפה ומדלג כל השיפוע

i.

When the plumb line descends straight down, he does not need to swallow it. Rather, he measures it well, and skips the entire slope!

ומיהו לפי' זה מצינו למימר דלא שנו לא קאי אגיא מעוקם דמקדר כדפ''ה אלא ה''פ ל''ש דמבליעו או היכא דאינו יכול להבליעו דמקדרין אלא שאין החוט יורד כנגדו

(c)

Observation: However, according to this Perush we could say that "we learned" does not refer to a crooked canyon, like Rashi explained. Rather, it means as follows. We learned that he swallows it, or when he cannot swallow it, we are Mekader, only if a plumb line does not descend straight down.

ואע''ג דאוקימנא דמבליעו היכא דניחא תשמישתא

(d)

Implied question: We established that he swallows it when it is convenient to use it!

בגיא מעוקם דניחא תשמישתא טפי מקדרין

(e)

Answer: In a crooked canyon, which is more convenient to use, we are Mekader.

ומיהו מדקתני בתוספתא אם היה גיא מעוקם ואינו יכול להבליעו צ''ל כלשון שני של הקו'

(f)

Rejection (of Explanation #1): However, since the Tosefta teaches that if it was a crooked canyon and he cannot swallow it, we must say like Explanation #2 in Rashi.

שהגיא מתעקם והולך סביב העיר ואם יבלע מצד אחד יכול לטעות שצריך להיות צופה והולך כמה פעמים

(g)

Explanation #2: The canyon is crooked and goes around the city. If he will swallow it on one side, he can err, for he needs to look and go several times.

1.

Note: Rashi says that e.g. it is wider than 50 in the west, and it narrows to 50 only after it bends to the north. The swallowed measure in the north cannot help for the measure in the west. Tosfos explains that in theory, it could help (especially if it bent in a circle, through facing from place to place at the correct angle, one could learn the measure in the west from the measure in the north), but since one is prone to err, we do not do so.

8)

TOSFOS DH Ein Omrim Yikov Es ha'Kosel

תוספות ד"ה אין אומרים יקוב את הכותל

(SUMMARY: Tosfos explains why we are more lenient for walls than for canyons.)

פירוש שיעמיד כלונסות ארוכין מכאן ומכאן וימתח החבל מזה לזה להבליעו אלא הקילו חכמים לסמוך על אמידה בעלמא

(a)

Explanation: [We do not say that] he erects tall poles on both sides and stretches the rope from one to the other to swallow it. Rather, Chachamim were lenient to rely on mere estimation;

ואומדו בלבו והולך לו כדמוקי לה בדלא ניחא תשמישתיה וטורח לעלות על גביו

1.

He estimates in his heart and goes away, like we establish it when it is not convenient to use it, and it is tedious to alight on it.

ומיהו אם זקוף יותר מדאי עד שחוט יורד כנגדו אפילו אמידה אין צריך ומדלג כל שיפוע הכותל כדאמר שמואל בסמוך גבי גיא

(b)

Distinction: If it is too steep, to the point that a plumb line descends straight down, even estimation is not needed. He skips the entire slope of the wall, like Shmuel says below regarding a canyon.

ודוקא גבי כותל והר הקילו היכא דלא ניחא תשמישו דאומדין משום דצריך לעלות על גביו כשרוצה להבליע וטירחא דמילתא טובא

(c)

Limitation: Only regarding a wall and mountain, [Chachamim] were lenient when it is not convenient to use, that we estimate, because one must ascend on it when he wants to swallow it, and it is a great toil;

אבל גבי גיא (מעוקם) לעולם מבליע אף על גב דלא ניחא תשמישתא כל זמן שאין החוט יורד כנגדו כדאמר שמואל משום דאין טורח להבליע כולי האי:

1.

However, one always swallows a canyon, even if it is not convenient to use, as long as a plumb line descends straight down, like Shmuel said, for it is not such a toil to swallow it.

58b----------------------------------------58b

9)

TOSFOS DH Ika d'Amrei Amar Rav Yosef Afilu Yoser me'Alpayim

תוספות ד"ה איכא דאמרי א''ר יוסף אפילו יותר מאלפים

(SUMMARY: Tosfos points out that now he does not discuss swallowing.)

ומסיק רב יוסף כשהחוט יורד כנגדו איירי

(a)

Explanation: Rav Yosef concludes that we discuss when a plumb line descends straight down.

ולפי המסקנא זו לא קאי רב יוסף אהבלעה כדאמר עד השתא דהא אמרינן לעיל דמודדו מדידה יפה

(b)

Consequence: According to this conclusion, Rav Yosef does not refer to swallowing, like he did until now, for we said above that [when a plumb line descends straight down] he measures it well!

אלא אדרב יהודה קאי דאמר כשהחוט יורד כנגדו מודדו מדידה יפה וקמ''ל דאפילו יתר מאלפים מודדו מדידה יפה

1.

Rather, he refers to Rav Yehudah, who said that when a plumb line descends straight down, he measures it well. [Rav Yosef] teaches that even if it is more than 2000, he measures it well.

10)

TOSFOS DH v'Chi Ein Chut ha'Mishkoles Yored k'Negdo...

תוספות ד"ה וכי אין חוט המשקולת יורד כנגדו...

(SUMMARY: Tosfos points out that this is regardless of the depth.)

פי' רבינו שמואל ואין חילוק בין עמוק נ' לק' או אלף או אלפים אע''פ שב' אמות שיפוע של דבר מועט נוח להשתמש יותר מארבע אמות שיפוע של דבר גדול

(a)

Explanation (Rashbam): There is no distinction whether it is 50 deep, or 100, or 1000 or 2000, even though a slope [with a horizontal component] of two Amos of a small matter (a small vertical component) is more convenient to use than a slope of four Amos of a big matter.

11)

TOSFOS DH Aval Mislaket Yud Mitoch Hei Modedo Medidah Yafeh

תוספות ד"ה אבל מתלקט י' מתוך ה' מודדו מדידה יפה

(SUMMARY: Tosfos gives three explanations of the distinctions.)

[האי מודדו מדידה יפה] דהכא לא פ''ה כההיא דלעיל שמדלג כל השיפוע אלא אדרבא אין מבליע ואין מקדר אלא מודד כל השיפוע דכקרקע חלקה דמיא

(a)

Explanation #1: Here, Rashi explained "he measures well" unlike above, that he skips the entire slope. Just the contrary, he does not swallow or Mekader. Rather, he measures the entire slope, for it is like smooth land.

ונראה דה''ה בגיא וגדר אם מתלקט י' מתוך ה' דכקרקע חלקה דמי

(b)

Assertion: The same applies to a canyon or wall. If it slopes 10 [Tefachim] amidst five [Amos] it is like smooth land.

והשתא איכא ד' דינים בכותל והר דאם מתלקט י' מתוך ה' מודד כקרקע חלקה

(c)

Summary: There are four laws of a wall and mountain. If it slopes 10 amidst five, he measures it like smooth land;

ואם מתלקט י' מתוך ד' מבליע ואם אין יכול להבליע מקדר

1.

If it slopes 10 amidst four, he swallows it. If he cannot swallow it, he is Mekader;

ואי לא ניחא תשמישי' אומדו והולך לו

2.

If it is not convenient to use, he estimates it and goes away.

ואם חוט יורד כנגדו מדלג כל השיפוע

3.

If a plumb line descends straight down, he skips the entire slope.

ובגיא אין חילוק בין ניחא תשמישי' ללא ניחא תשמישי' כדפרישית

(d)

Distinction: In a canyon, there is no distinction between whether or not it is convenient to use, like I explained (58 DH DH Ein).

ולהאי לישנא דרבא לא ידענא מאי קורין ניחא תשמיש' ומאי קורין לא ניחא תשמיש'

(e)

Question: According to this version of Rava, I do not know what is called convenient to use, and what is called not convenient to use. (It cannot be sloping 10 amidst five or amidst four, for those have different laws!)

אבל בלשון אחרון דרבא דאמר מתלקט י' מתוך ה' מבליעו והיינו ניחא תשמישתא ובמתלקט י' מתוך ד' אומדו והולך לו והיינו לא ניחא תשמישתא

1.

However, in the latter version of Rava, who says that if it slopes 10 amidst five he swallows, this is convenient to use, and if it slopes 10 amidst four, this is not convenient to use.

ולפ''ז הלשון אין בכותל והר כי אם שלשה דינים מתלקט י' מתוך ה' מבליעו

(f)

Consequence: According to this version, a wall and mountain have only three laws. If it slopes 10 amidst five, he swallows it;

ומתוך ד' אומדו

1.

If it slopes 10 amidst four, he estimates it;

וחוט יורד כנגדו מדלג כל השיפוע כך סוגיא זו מפורשת לפי שיטת הקונטרס

2.

If a plumb line descends straight down, he skips the entire slope. This is how to explain the Sugya according to Rashi.

ור''ת מפרש דחוט המשקולת קרי לכל דבר משופע וחלק שאין בו מורד ועיכוב שיוכל אדם לעמוד שם והיינו משקולת ותרגומא יתארהו בשרד (ישעיה מד) ימסר במתקלא

(g)

Explanation #2 (R. Tam): We call Chut ha'Mishkoles anything sloped and smooth without descents and crevices, so a person could stand there. This is Mishkoles. The Targum of "Yesa'arehu va'Sered" is Yimaser b'Miskela. (The verse discusses smoothing.)

אפי' יהא משופע בשיפוע הרבה נקרא משקולת הואיל והוא משופע וחלק ביותר

1.

Even if it is very sloped, it is called Mishkoles, since it is sloped and exceedingly smooth.

וה''פ לא שנו אלא שאין חוט המשקולת יורד כנגדו פי' שאין בחוט המשקולת שיוכל אדם לרדת בו ולעלות דהואיל דלא חזי להילוך הקילו בו להבליעו

2.

The Gemara means as follows. We learned only when Chut ha'Mishkoles does not descend there, i.e. there is no Chut ha'Mishkoles on which a person could descend and ascend. Since it is not proper for walking, [Chachamim] were lenient to swallow it;

אבל חוט המשקולת יורד כנגדו שיש בו מורד לירד ולעלות לא הקילו להבליעו אלא מודדו מדידה יפה לגמרי כי ההיא דלקמן

3.

However, if Chut ha'Mishkoles descends there, that it has a descent to descend and ascend, they were not lenient to swallow it. Rather, he measures it well, totally, like the case below.

דמן הדין בכ''מ היה למדוד כל השיפוע כדאמרינן לקמן אין מקדרין לא בערי מקלט כו' אלא שבתחומין הקילו להבליעו כשאין חוט המשקולת יורד כנגדו

4.

According to letter of the law, we should always measure the slope, like we say below "we are not Mekader in refuge cities..." but for Techumim they were lenient to swallow it when Chut ha'Mishkoles does not descend there.

וכמה עומקו של גיא דמבליעין א''ר יוסף אלפים אבל מאלפים ואילך לא דכיון דהוי כתחום שבת אין להקל בו

(h)

Explanation #2 (cont.): [The Gemara asks] how deep may a canyon be, and we swallow it? Rav Yosef said 2000 [Amos], but if it is more than 2000, no. Since it is like Techum Shabbos, we should not be lenient.

התם כשאין חוט המשקולת יורד כנגדו פי' רב יוסף קאי אמתניתין כשאין (מודד ב) חוט המשקולת יורד כנגדו ולכך מבליעין אפי' ביותר מאלפים

1.

[In Version #2, Rav Yosef said that it may be even more than 2000. Abaye asked that this is not like Chachamim or Others. We answered that] there, Chut ha'Mishkoles does not descend. I.e. Rav Yosef discusses our Mishnah, when Chut ha'Mishkoles does not descend. Therefore, he swallows it even if it is more than 2000;

ורבנן ואחרים כשחוט המשקולת יורד כנגדו דחזי להילוך ואפ''ה מבליעין למר עד ק' אמה ולמר עד אלפים

2.

Chachamim and Others discuss when Chut ha'Mishkoles descends there. It is proper to walk. Even so, one may swallow it [if the depth is] up to 100 Amos according to [Rabanan], and up to 2000 according to [Others].

ולהאי לישנא בתרא דרב יוסף הא דמפליג רב יהודה לעיל בחוט המשקולת יורד כנגדו היינו ביותר מק' לרבנן או ביותר מאלפים לאחרים

(i)

Consequence: According to this latter version of Rav Yosef, this that Rav Yehudah distinguished above when Chut ha'Mishkoles descends there, this is when it is more than 100 according to Rabanan, and more than 2000 according to Others.

עד כמה פי' עד כמה יהיה הגיא שמבליעין עד ד' אבל פחות מד' הוי כקרקע חלקה ומודד הכל אבל מתלקט י' מתוך ארבע אומדו והולך לו

(j)

Explanation #2 (cont.): [The Gemara asks] how much? I.e. how much may a canyon be and we swallow it? Until (i.e. at least a depth of) four, but less than four it is like smooth land, and we measure everything. However, if it slopes 10 amidst four, he estimates it and goes away.

פי' ר''ת דדוקא בהר שעשוי בידי שמים הקילו להיות אומדו אבל גיא שעשוי בידי אדם כדרך שעושין גיאות ועמקים סביבות העיר לחוזק לא הקילו להיות אומדו

(k)

Explanation (R. Tam): This is only for a mountain, which Shamayim made. They were lenient to estimate it. However, a canyon made through man, like the practice to make canyons and valleys around a city to fortify it, they were not lenient to estimate it;

אלא אפילו אין חוט המשקולת יורד כנגדו דלא חזי להילוך מבליעו וכן גדר

1.

Rather, even if Chut ha'Mishkoles does not descend there, and it is not proper to walk, he swallows it. The same applies to a wall.

ורבינו שמואל גרס לעיל בברייתא הגיע לכותל ימוד את הכותל והכי איתא בתוספתא [פ''ד]

(l)

Explanation #3 (Rashbam): The Rashbam's text in the Beraisa above (58a) says "if he reached a wall, he measures the wall." This is the text in the Tosefta (4:16).

פי' ימוד כל שיפוע הכותל ומוקי לה בדניחא תשמישתא והיינו במתלקט י' מתוך ה' ומתניתין דמבליעו היינו במתלקט מתוך ד' והכי נמי מוקי לה רבא בלישנא קמא

(m)

Explanation: He measures the entire slope of the wall. We establish this when it is convenient to use, i.e. it slopes 10 amidst five. Our Mishnah says that he swallows it when it slopes [10] amidst four. Also Rava establishes it like this in Version #1.

והא דקאמר התם בדניחא כו'

(n)

Implied question: Why does it say (58a, about our Mishnah) "there it is convenient..."? (It is not convenient in our Mishnah!)

היינו משום דברייתא גופא מייתי אגב גררא ושייך שפיר לישנא התם לא שנו דמבליע אלא כשאין חוט המשקולת יורד כנגדו כיון דאיכא ד''א לא בטלי וצריך להבליע

(o)

Answer: It is because the Beraisa was brought in passing, due to our Mishnah. It is proper to say "there, we learned that he swallows it only when a plumb line does not descend straight down. Since there are four Amos, they are not Batel, and one must swallow;

אבל חוט המשקולת יורד כנגדו כיון דאין בשיפוע ד''א ועוד דאוקימנא מתניתין בדלא ניחא תשמישתא מדלג השיפוע ומודדו מדידה יפה

1.

However, when a plumb line descends straight down, since there are not four Amos in the slope, and also, we established our Mishnah when it is not convenient to use, he skips the slope and measures it well.

וכמה עומקו של גיא דלא בטלי ד''א ומבליע אמר רבי יוסף אלפים אבל טפי מאלפים אפילו ארבע אמות אויר או יותר מדלג כל השיפוע

2.

[The Gemara asks] how deep may a canyon be and the four Amos are not Batel, and we swallow? Rav Yosef said, 2000. However, if it is more than 2000, even four Amos of space (i.e. the horizontal component of the slope) or more, we skip the entire slope.

ומידת חכמים כך הוא דפחות מארבע אמות לא חשיבי ואפילו בפחות מק' וד' אמות או יותר חשיבי עד אלפים טפי לא חשיבי

3.

Remark: This is the style of Chachamim. [If the space is] less than four Amos, it is not important, even if it is less than 100 [deep]. If [the space is] four Amos or more, it is important, until 2000 [depth]. Past this [depth], it is not important.

איתיביה אביי עמוק ק' מבליעו ואם לאו אין מבליעו אלא מדלג כל השיפוע הוא דאמר כאחרים

(p)

Explanation #3 (cont.): Abaye asked [from a Beraisa that says that] is it is 100 deep, he swallows it. If not, he does not swallow it, rather, he skips the entire slope. We answer that Rav Yosef holds like Others.

איכא דאמרי אמר רב יוסף אפילו ביותר מאלפים לא בטלי ארבע אמות ומבליע

1.

In the latter version, Rav Yosef says that even if it is more than 2000 Amos, the four Amos are not Batel, and he swallows.

ה''ג התם כשחוט יורד כנגדו פירוש דרבנן ודאחרים דפחות מארבע חשיבי עד ק' לרבנן או עד אלפים לאחרים הכא כשאין חוט כו' דד' אמות חשיבי ולא בטלי אפילו ביותר מאלפים

2.

The text says "there the plumb line does not descend straight down." I.e. Rabanan and Others, who hold that less than four is important up to [a depth of] 100 according to Rabanan, and 2000 according to Others - here that a plumb line does not [descend straight down], four Amos are important, and they are not Batel even more than 2000.

12)

TOSFOS DH Ein Modedin Ela Min ha'Mumcheh

תוספות ד"ה אין מודדין אלא מן המומחה

(SUMMARY: Tosfos explains that this is the straight path.)

פי' ר''ח דרך ישרה ומכוונת כנגד העיר ומומחה מלשון ומחה על כתף ים כנרת (במדבר לד)

(a)

Explanation (R. Chananel): This is the straight way towards the city. "Mumcheh" is an expression of "u'Machah Al Kesef Yam Kineres";

שלא ילך לצדי העיר למדוד שם אלפים לפי שפעמים יש שם קרקע חלקה ונוח למדוד ואחרי כן יהיה צופה ובא לו כנגד העיר וצופה כנגד מידתו

1.

One should not go to the sides of the city to measure there 2000, for sometimes there is there smooth land and it is easy to measure, and afterwards he will look and come opposite the city, and look even with his measure [of the Techum];

אין לו לעשות כן משום דפעמים יש כנגד העיר הרים וגאיות שיש לו להבליע או לקדר:

2.

He should not do so, for sometimes there are mountains and valleys opposite the city that he should swallow or be Mekader.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF