דיונים על הדף - ראש השנה לג

שוראל רוזן שואל:

בטבלה על הדף אותה הכין הרב עטיה בהבנת מחלוקת רבי יהודה ורבי יוסי בסמיכת נשים הוא אינו מזכיר האם נשים סומכות רשות הוא הדין גם ביו"ט? כמובן שמשם נלמד הדין שאין מעכבין אותן מלתקוע בשופר אבל האם נלך עוד צעד אחורה לגבי המחלוקת על סמיכה ביו"ט ונסיק שגם למתיר לנשים לסמוך, הוא סובר כך גם ביו"ט? או שזה רק לגבי שופר ולא לגבי מחלוקת תנאים על סמיכה ביו"ט (שיש בה גם צד לנשים?)

שוראל רוזן

ירושלים, ישראל

הכולל משיב:

לא מצאתי על כך משהו מפורש, אבל מצד הסברא היה נראה לכאו' שיש להחמיר בנשים שלא לסמוך ביו"ט, כי טעמם של בית הלל שהתירו לסמוך ביו"ט, שסוברים תיכף לסמיכה שחיטה, אבל נשים שאינן סומכות מדינא, אין ענין לתכוף לשחיטה ולכן יש להן לסמוך אם ירצו מערב יום טוב ואין סיבה לדחות איסור יו"ט (ומצד עשיית נחת רוח לנשים, לא מסתבר כ"כ לחלק בין סמיכה תכופה לשחיטה לשאינה תכופה). מצד שני יתכן שכשסומכות רק באקופי ידייהו (שי"א שלסמוך בכל כחה יש בדבר איסור דאוריתא של עבודה בקדשים), אין חשש ביו"ט. וצריך בירור בכל זה.

יוסי בן ארזה

שוראל רוזן מוסיף:

יישר כח. הוספתם לי הרבה כיווני מחשבה בעניין. יש לזה השלכה לתקיעת שופר ע"י אשה לעצמה ברה"ש.